ادامه عمق استراتژیک پاکستان

- ۲۲ میزان ۱۳۹۱

هنوز راکت‌پرانی‌های پاکستان به خاک افغانستان توقف نیافته است که برخی از چهره‌های سیاسی آن کشور، از جاری بودنِ جهاد در افغانستان سخن رانده و از مردم افغانستان خواسته‌اند که در مقابلِ نیروهای خارجی قرار بگیرند.
عمران‌خان رهبر تحریک انصاف پاکستان که هوای رسیدن به نخست‌وزیریِ پاکستان را دارد، جنگ جاری در افغانستان را جهاد خوانده است؛ و هم‌چنان قاضی حسین‌احمد، رهبر کهنه‌کار پاکستانی که رهبریِ جماعت اسلامی پاکستان را به عهده دارد نیز از مردم افغانستان خواسته است که در برابر خارجی‌ها متحد شوند و در برابر ناتو و امریکا در افغانستان جهاد کنند. او که با تلویزیون «یک» صحبت می‌کرد، گفت که امریکا افغانستان را اشغال کرده و هر حرکت برای بیرون راندن آن، جهاد است. او حتا گفت که افغان‌ها متحد شده و علیه خارجی‌ها جبهه قوی ایجاد کنند. وی هم‌چنین از افغان‌ها در داخل و خارج از افغانستان، خواست تا برای ایجاد کشوری مستقل تلاش کنند.
هرچند این اظهاراتِ پاکستانی‌ها برای مردم افغانستان تازه‌گی ندارد و پیش‌تر از این نیز یک عضو رهبری طالبانِ پاکستانی چنین ادعایی را مطرح کرده بود؛ اما ادامه این نوع فتواها و فراخوان‌ها آن‌هم از جانب پاکستان، برای مردمِ ما بسیار ‌آزاردهنده است. مردم افغانستان می‌دانند که قاضی حسین‌احمد و امثالِ او در پاکستان، از دشمنان اصلیِ آن‌ها می‌باشند و هیچ‌گاه نمی‌خواهند که نظامی مقتدر و افغانستانی‌ در منطقه وجود داشته باشد و گذشته از آن، این چهره‌ها و جریان‌ها در تلاش تبدیل افغانستان به صوبه پنجم پاکستان و زمینی برای بازی این کشور اند، چنان‌که شکست‌هایی را در گذشته در این راستا متحمل شده‌اند. پاکستان سال‌ها پیش از این، به کمک چنین چهره‌ها، فتواهایی را مبنی بر جواز جهاد علیه حکومت مجاهدین در افغانستان صادر کرد و سرانجام با ایجاد گروه طالبان، مظالم بی‌شماری را بر ملتِ ما روا داشت.
بنابرین، اظهارات کسانی که خواب اشغال دوباره افغانستان را دارند، نه تنها برای مردمِ ما محلی از اعراب ندارد؛ بلکه به گونه‌یی وقتی آنان به مردم افغانستان دستور جهاد در برابر نیروهای خارجی صادر می‌کنند، حساسیت‌ها برانگیخته شده و همه در نقطه مقابل‌شان موضع می‌گیرند، که این خود می‌تواند به گونه‌یی به سود نیروهای خارجی‌یی که در افغانستان حضور دارند، تمام شود.
افزون بر این، اظهارات قاضی حسین‌احمد که از چهره‌های کهنه‌ و کارکشته پاکستان است و عمران‌خان که از چهره‌های تازه‌مطرح در سیاست آن کشور است، نشان‌دهنده این می‌باشد که هنوز هم عمق استراتژیک پاکستان در افغانستان تغییر نکرده و سازمان استخبارات نظامی آن کشور، در تلاش است که به هر وسیله‌یی برای تحققِ آن دست یازد. هم‌چنان شکی وجود ندارد که اظهارات قاضی حسین‌احمد و عمران‌خان برای مزدورانِ آن‌ها در افغانستان نیز از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و بی‌گمان سرسپرده‌گان پاکستان در داخل نظام افغانستان، از این‌گونه ابرازنظرها حمایت می‌کنند. هم‌چنین شاید این اظهارات، در تقابل با سخنان چندی پیشِ استاد سیاف مطرح شده باشد که او طیِ استدلال‌هایی، گروه طالبان و عمل انتحار را محکوم کرد.
به هر صورت، جانِ سخن این است که جامعه جهانی، حکومت و مردم افغانستان بدانند که پاکستان با سیاست‌های مزورّانه‌اش می‌خواهد تنور جنگ در افغانستان هم‌چنان شعله‌ور بماند و این نوع ابرازنظرها، فتواها و فراخوان‌ها نیز مطابق به پالیسی خارجیِ سازمان استخبارات آن کشور، صادر می‌‌گردد. ورنه، چرا قاضی حسین‌احمد و عمران‌خان، جهاد را در پاکستان لازم نمی‌بینند.
با این وصف، باید حکومت افغانستان از هم‌اکنون روی طرح امضای توافق‌نامه استراتژیک با پاکستان، چلیپا بکشد و در برابر اظهارات سیاسیون پاکستانی، رسماً واکنش نشان بدهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.