امتیازگیری سران امریکا برای پایان جنگ در افغانستان

- ۱۸ دلو ۱۳۹۹

 

منبع: وبیلاک جنگ یک جنایت است

نویسنده: دیوید سوازون

برگردان: راه ماندگار

 

اگر دولت ایالات‌متحدۀ امریکا دربارۀ آنچه جوبایدن در رابطه به یمن اظهار کرد، به‌صورت صادقانه عمل کند، تا چند روز دیگر به پایان جنگ دست خواهیم یافت. اگر ما از گذشته درس گرفته باشیم جنگ افغانستان نیز به‌صورت عجیب حوصله‌گیر شده است  و روی پایان‌دادن آن نیز باید توجه شود.

بایدن گفته است که نظامیان ایالات‌متحدۀ‌ امریکا باید از جنگ یمن دست بکشند و این به معنای از دست‌دادن رابطه‌های تجارت اسلحه به کشور دخیل در این جنگ است.

باید اطمینان حاصل کرد که این اعلامیه‌ها به‌صورت دقیق زمینه‌سازی بهتر است و دنیا نیز از آن نظارت خواهد داشت، آیا می‌توانید حدس بزنید؛ برای یک فردی که در یک حملۀ هواپیمایی بدون سرنشین در یمن کشته می‌شود، چه دلیل وجود دارد.

پایان جنگ به‌معنای واقعی پایان دادن به خشونت است، دیدگاه‌های روشن در این مورد وجود دارد، اما هیچ‌گاه پیش‌ازاین اتفاق نیفتاده است. هردو اوباما و ترامپ برای پایان‌دادن به جنگ امتیازات زیادی از مردم – امریکا گرفتند، ادعای برای پایان‌دادن جنگ چندین‌ساله؛ اما در پایان‌دادن موفق نبودند و این یک واقعیت است.

امریکا در این بحث فروش تسلیحات به ریاض دخیل است. پایان جنگ البته به معنای پایان‌دادن حضور  امریکا در جنگ‌ها است؛ اما این جنگ است که بدون حضور امریکا پایان نخواهد داشت.

دلایل مختلف وجود دارد، اینکه فکر کنید پایان جنگ می‌تواند پایان تاریکی و چماق باشد. به‌نظر من بایدن در این مورد با خبرنگاران جزئیات ارایه نکرده است. پرداختن به تمام موضوعات از بحث  و حوصله این نوشته بیرون است. در حقیقت این اولین جنگی است که کنگرۀ امریکا به آن نقطۀ پایان  می‌گذارد. درست کانگرس در زمان ترامپ برای پایان‌دادن به جنگ رای‌ داد؛ اما این روشن است که کانگرس تا پایان‌یافتن جمهوری‌خواهان – دونالد ترامپ – فرصت دادند؛ اما اگر بایدن دست به عمل نمی‌زد، چانس دورکردن آن را نداشت. این چیزهای است که پیش‌ازاین در نشست حزب ۲۰۲۰ دموکرات‌ها به آن تعهد شده است.

یک مسئله مهم فشار جمهوری‌خواهان بالای حکومت است، ایتالیا فروش اسلحه را به طرف‌های درگیر جنگ متوقف ساخته است، آلمان پیش از پیش فروش اسلحه را به عربستان سعودی متوقف کرده است، فعالان «جنک فراگیر» در کانادا می‌گویند که این کشور فروش تسلیحات را متوقف ساخته است. این در حالی است که جوبایدن و انتونی بلینکین، عزم برای پایان‌دادن تمام این جنگ‌ها ندارند و به حمایت از عربستان سعودی ادامه می‌دهند. او تصمیم دارد تا همۀ نیروهای خود را در آلمان نگهدارد. این به معنای آن است که امریکا هنوز در رهبری جهان پافشاری دارد و دقیق مانند کلماتی است که برای پایان‌دادن جنگ یمن گفته‌شده است.

بنابراین چه به دست میاوریم، دموکرات‌ها کاخ سفید، مجلس کنگره و در کل حزب دموکرات‌ها تعهد به پایان دادن جنگ در افغانستان دارند، اما بایدن پیش از پیش به شکستن این تعهد اقدام کرده است، کنکرۀ امریکا برای پایان‌دادن به جنگ یمن تلاش‌های بی‌شائبه‌ای را انجام دادند، اما این تلاش‌ها برای افغانستان روی دست ندارند. راهبرد اصلی امریکا در برابر افغانستان که هنوز به روش وحشی از افراد غیرنظامی قربانی می‌گیرد فاجعه‌بار است. (ترک این وضعیت می‌تواند نفوذی‌های دیگر را در قبال داشته باشد از جنگ برای پایان یک جنگ دیگر استفاده کنند).

لیوانی را که در ۱۹۷۳ به‌دست داشتید، بلند کنید!

حالا معلوم شد که همکاران نزدیک کی‌ها هستند، دموکرات‌ها توانستند به جنگ یمن نقطۀ پایان بگذارند، زیرا جمهوری خواهان رییس جمهور بودند، اما در این امر دست به‌هم داده‌اند. ولی با استفاده از این فرصت اگر در کنارهم بایستند و غایلۀ جنگ افغانستان را پایان بدهند، چقدر زیباست؟

پایان‌دادن به جنگ، پایان‌دادن به‌حضور امریکا در زمین جنگ است، البته پایان‌دادن به این جنگ پایان به حضور ناتو نیز است، پایان به فروش اسلحه به هر طرفی که باشد، است، اما هیچ ضمانتی برای پایان‌دادن به تمام خشونت‌ها در افغانستان، وجود ندارد، اگر چنین اتفاق از طرف نظامیان امریکایی صورت بگیرد، هم ثواب  و هم خرما است. البته این گفته‌ها وجود دارد؛ وقتی ما یک جنگ را به اتمام رسانیدیم، دومی، سومی و چهارمش هنوز مشخص نشده است. اما چیزی که من می‌گویم این است که فرهنگ مسالمت و صلح‌آمیز، البته می‌تواند به همۀ تنش‌ها پایان دهد و این یک توهم نیست، این امکانات در نفس چنین فرهنگی وجود دارد. این امکانات را فراهم می‌سازد که ما بتوانیم برای صلح و زنده‌گی کارکنیم.

لطفا برای ما از خودخوشی‌ها و دسترسی به خوشی‌تان پیام بدهید. جهان در تاریکی جهالت و ترس و جنگ به‌پیش می‌رود، ما و همۀ دنیا تشنۀ آب صلح استیم، برای پایان همۀ جنگ‌های دنیا از خاورمیانه تا افریقا و آسیا دعا داریم و تلاش می‌کنیم و به‌روزی اعتقادداریم که دیگر جنگ نباشد و گلوی برای دشمنی بریده و گلوله‌ای شلیک نگردد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.