رونمایی و نقد رمانِ عشق و انتحار در وزارت اطلاعات و فرهنگ

- ۱۸ دلو ۱۳۹۹

در محفل رونمایی و نقد کتاب «عشق و انتحار» اثر نادرشاه نظری محمد طاهر زهیر وزیر اطلاعات و فرهنگ، شماری از فرهنگیان، وکلای پارلمان، استادان دانشگاه، نویسندگان و دانشجویان حضور داشتند.

محمدطاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، ضمن نبریکی و نیکو خواندن کتاب عشق و انتحار گفت وزارت اطلاعات و فرهنگ از کارهای فرهنگی حمایت می‌کند و ما صرف با فرهنگ می‌توانیم به صلح، ثبات و امنیت دست یابیم. وی خاطرنشان کرد که کاری تحت عنوان توسعه فرهنگی را راه انداخته‌ایم تا صدسال فرازوفرود فرهنگ را بررسی کنیم.

کتاب عشق و انتحار رمانی‌ست که مسایل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را حکایت می‌کند و آمیخته‌ای از همه سبک‌ها و مکاتب ادبی می‌تواند باشد.

عبدالمنان شیوای شرق، معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در این همایش گفت که تحولی که در دنیای مدرنیته اتفاق افتاده است، بخش عظیم آن مدیون داستان‌نویسی است. به گفتۀ وی، درون‌مایه عشق و انتحار زیباست. از گویش‌های شیرین هزارگی در این کتاب کار گرفته شده است. بازتاب زنان در این رمان بسیار زیباست. در داستان عشق و انتحار نگاه زن، نگاهی از چادری به جامعه است. محتوای داستان عشق و انتحار یک رویکرد رئالیستی و بازتاب جامعه افغانستان است.

در همین حال دکتر ذاکرحسین ارشاد، استاد دانشگاه ابن سینا می‌گوید که این کتاب، داستان نقیب و پلوشه، داستان زنده روزگار ما در حوزه فرهنگی جامعه ما در سطوح مختلف است.

همچنین قنبرعلی تابش، شاعر و استاد  دانشگاه در این محفل گفتند که یک رمان باید شالودۀ یک جامعه باشد و از این حیث این رمان توانسته ابعاد مختلف جامعه افغانستانی را پوشش بدهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.