ایمـان و عقـل عـربی!؟

گزارشگر:محمد اکرام اندیشمند/ دو شنبه 1 جوزا 1396 - ۳۱ ثور ۱۳۹۶

mandegar-3ترامپ بزرگ‌ترین قرار داد فروش تسلیحات تاریخ معاصر را به ارزش ۱۱۰ ملیارد دالر با ملک سلمان، شاه عربستان امضا کرد. گفته می‌شود که این قرار داد تا ده سال دیگر به بیش از ۳۰۰ ملیارد دالر افزایش خواهد یافت.
عربستان سعودی قبل از این در دوران ریاست‌جمهوری بارک اوباما نیز ده‌ها ملیارد‌ها دالر را هزینۀ خرید سلاح امریکایی کرد. قبل از آن نیز صدها ملیارد دالر را برای خرید پیشرفته‌ترین اسلحۀ امریکایی به امریکایی‌ها پرداخته بود.
صدام حسین مقتول، زمام‌دار ناسیونالیست عرب در عراق ارتش نیرومند یک ملیونی ساخت و همتایان او حافظ الاسد و معمرالقذافی در سوریه و لیبیا ارتش‌های مجهز و مقتدری با هزینۀ صد‌ها ملیارد دالر از دارایی کشور‌ها و مردم خود ایجاد کردند. در پشت سر این‌همه خرید تسلیحات پیشرفته و ارتش‌های ملیونی، انگیزۀ مقابله با دشمن اشغالگر اسرائیلی نهفته بود و عرب‌های مسلمان از سلطان، امیر و شیخ سنتی و محافظه‌کارش تا زمام‌دار و رهبر بعثی و ناسیونالیست حاکم و حتا رهبران و گروه‌های اسلام‌گرا تا عناصر مارکسیست-لنینیست و کمونیستش همه‌وهمه، انگیزۀ مقابله با اسرائیل و آزادی سرزمین‌های عربی را در سر می‌پروراندند.
اما، آن هزینه‌های صد‌ها و هزاران ملیارد دالری عرب در ایجاد نیروی نظامی، نه برای مقابله با اشغال اسرائیل، بلکه برای کشتار و ویرانی کشور و مردم خود شان و یا همسایه‌گان مسلمان و عرب شان بکار رفت.
صدام حسین آن‌همه نیرو و توانایی نظامی را در جنگ با ایران و حمله بر کویت به کار برد و سرانجام خود و کشور خود را قربانی کرد. قذافی سرنوشت بدتر از او یافت. بشار اسد وارث حکومت بعثی پدر در سوریه، به جای آزادسازی بلندی‌های جولان و مقابله با اسرائیل، کشور خود را به کشتار گاه و ویران کدۀ ترسناکی مبدل کرد و همچون هیتلر نازی برای سوزاندن مردمش کوره‌های آدم‌سوزی ساخت.
سلطنت آل‌سعود پس از نیم قرن جمع‌آوری مدرن‌ترین سلاح امریکایی، دو سال است که کشور یمن، همسایۀ فقیر عرب و مسلمان خود را به خاک و خون می‌کشاند و با وحشت و بی‌رحمی تمام، زنان و کودکان یمنی را با مدرن‌ترین سلاح امریکایی و غربی به قتل می‌رساند.
در معاملۀ بزرگ امروز فروش اسلحۀ امریکایی میان ترامپ و پادشاه سعودی، نه‌تنها نشانی از ایمان و انگیزۀ عربی و اسلامی در افکار و رفتار سلطان و سلطنت سعودی برای آزادی سرزمین‌های اعراب از اسرائیل به چشم نمی‌خورد، بر عکس این قرار داد در جهت رقابت و مقابله با ایران عنوان شد.
اگر این وضعیت ذلت‌بار عرب و به‌ویژه سلطنت عربستان به عنوان خادم حرمین‌الشرفین که مقادر عظیمی از ثروت خود را صرف خرید تسلحیات امریکایی می‌کنند و باز آن‌همه تسلیحات را برای کُشتار و ویرانی جوامع و سرزمین‌های عربی خود بکار می‌برند، در حالی که بیش از نیم قرن است خاک‌های عربی در اشغال اسرائیل قرار داد، توطئه و دسیسۀ دشمن کافر و نامسلمان و یهود و نصارا باشد، آن ایمان و عقل عربی که موجب رهایی ذلت و حقارت عرب از این توطئه شود، کجا است؟

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.