جنرال ارشد شوروی سابق: ورود ما به افغانستان یک اشتباه فاجعه‌بار بود

- ۳۰ دلو ۱۳۹۱

دگرجنرال بوریس گروموف فرمانده اسبق اردوی چهل در افغانستان و قهرمان اتحاد شوروی به خبرگزاری ریا نووستی گفته است که کمک اتحاد شوروی به افغانستان می‌توانست کاملاً بر همکاری نظامی – تخنیکی و مشوره‌های مشاورین نظامی محدود گردد و ورود نیروهای شوروی به این کشور اشتباه فاجعه‌بار رهبری شوروی بود.
از سال ۲۰۱۰ بدین‌سو روز گرامی‌داشت یادبود اتباع روسیه که وظیفه خدمت در خارج از این کشور ایفا ‌کرده‌اند، در تاریخ ۱۵ فبروری تجلیل می‌شود.
جنرال گروموف گفت: «ورود نیروهای شوروی به این کشور را اشتباه فاجعه بار رهبری آن وقت شوروی می‌دانم. درست است، به افغانستان به مثابۀ همسایه استراتیژیک ما، باید کمک می‌کردیم، چیزی‌که اتحاد شوروی قبل از آغاز حضور نظامی انجام می‌داد؛ اما به نظر من، همکاری نظامی – تخنیکی و کمک به اردوی افغانستان به سطح مشاورین نظامی ما کاملاً کافی بود».
او خاطرنشان ساخت که در برابر قطعات محدود نیروهای شوروی در افغانستان هیچکس و هیچگاهی وظیفه اشغال این کشور را قرار نداده بود.
این جنرال شوروی سابق افزود: «بیش از نیم عملیات‌ها و فعالیت‌های ما خصوصیت استثنایی حفظ صلح و ایجادگرانه داشتند. عملیات جنگی عمدتاً برضد گروپ‌های دشمن که نه تنها در افغانستان، بلکه در خارج تشکیل می‌شدند، انجام می‌شدند».
به گفتۀ او، افسران و سربازان ما خود را به وجه احسن – هم از نقطه نظر نظامی و «هم از نقطه نظر خالصاً انسانی» تبارز دادند.
گروموف اظهار داشت: «از همین‌رو من همیشه کاملاً صادقانه می‌گفتم و حالا می‌گویم: اردوی ما در افغانستان هیچگونه شکست را متحمل نشده، برعلاوه، ما به خانه با سربلند و بیرق‌های برافراشته برگشتیم. و حتی حال، با گذشت ۲۴ سال بعد از خروج قطعات محدود از افغانستان، خود افغانان با اکثریت تمام ما را به نیکی یاد می‌کنند».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.