مسعود، در سی‌ودومین سال‌روز خروج شوروی از افغانستان : جهاد مردم افغانستان وارداتی نبود؛ حکمتیار زهر می‌پاشد

گزارشگر:محمدامین سیرت - ۲۷ دلو ۱۳۹۹

بنیاد شهید مسعود، از ۳۲مین سال روز شکست ارتش سرخ شوروی از افغانستان و پیروزی جهاد تجلیل کرد.

دراین نشست، شماری از مجاهدان پیشین، جوانان و دانشگاهیان حضور داشتند.
سخنرانان بر اهمیت جهاد و ارزش آن برای افغانستان ایراد سخن کردند.
داکتر شمس‌الحق آریانفر، رییس بخش فرهنگی بنیاد شهید مسعود، در مورد اهمیت جهاد و ساختار واقعی آن در افغانستان سخن گفت و به این سوال پاسخ داد که واقعا جهاد افغانسان ساخته و پرداخته بازی‌گران بود یا این‌که از دل ملتی نشئت گرفته بود.
آقای آریانفر، با برشماری اوضاع و احوال قدرت‌های جهان در روزگار تجاوز شوری به افغانستان، گفت که جهان به سختی و بعد از چند سال از سپری شدن تجاوز در افغانستان، به جهاد مردم افغانستان، کمک کرد و کمک‌شان از سر ناچاری و مطابق منافع شان بود.
او گفت که در اول برخی کشورهای خارجی به خصوص غرب، مجاهدین را از جنگ با شوروی حتا بر حضر می‌داشتند و می‌گفتند که ما کاری برای شما در برابر شوروی نمی‌توانیم انجام دهیم.
او گفت اما وقتی که جهاد مردم افغانستان ادامه یافت و به موفقیت‌هایی رسیدند، آن‌گاه کشورها مجبور به حمایت از مجاهدین افغانستان شدند.
در این محفل، احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، سخنران اصلی بود.
او ضمن قردانی از شهدای افغانستان که با ریختاندن خون شان، روز بیست و شش دلو را به عنوان افتخار تاریخ افغانستان رقم زدند، گفت که جهاد افغانستان وارداتی نبوده و به اساس اقدام کدام کشوری شکل نیافته و از لای اندیشه‌های بیرونی نشات نکرده بود.
او گفت که جهاد افغانستان برخواسته از اندیشه‌های سالم مردان این سرزمین بود که کشورشان را در معرض تجاوز یافتند و استبداد را تجربه کرده بودند و برای رسیدن با آزادی دست به کار شدند.
آقای مسعود با توجه به ارزش جهاد افغانستان گفت که قبل از جهاد، افغانستان برای جهان شناخته نشده بود؛ بلکه این جهاد افغانستان بود که این کشور را به نقطه مهم برای جهان مبدل ساخت.
آقای مسعود با انتقاد از آنانی که جهاد افغانستان را مورد انتقاد قرار می‌دهند گفت که این کشور چه دست‌آوردی جز جهاد و شکست متجاوزین دارد.
آقای مسعود هم‌چنان در بخشی از سخنانش به اظهارات گلبدین حکمتیار واکنش نشان داد.
آقای حکمتیار یک روز قبل در مراسمی در کابل، با انتقاد از برخی مجاهدان، مقاومت در برابر طابان را مقاومت پوشالی و مقاومت‌گران را فراریان به کولاب خوانده بود.
آقای مسعود در پاسخ به این اظهارات حکمتیار، بی آن‌که از او نام ببرد، او را بخشی از خرابی در جهاد افغانستان و مانع شکل‌گیری استقرار دولت مجاهدین در افغانستان خواند.
مسعود خطاب به حکمتیار گفت که شما با ادبیات نفرت، عقده و نشان دادن حقارت تان و با فکر کودتایی و جنگ افروزی و نفاق افگنی در پی زهر پاشی در افغانستانی هستید که نیاز دارد به سمت صلح و وحدت گذار کند.
او خطاب به حکمتیار گفت که شما را مردم افغانستان به خوبی می‌شناسند و نیازی هم به تعریف مجدد ندارید
او به حکمتیار هشدار داد که از ادبیات تفرقه برانگیز جدًا خود داری کند که این خلاف ارزش های انسانی، افغانی و اسلامی است.
آقای مسعود، با توجه به برخورد آقای حکمتیار با مقاومت، گفت که شما خود در مقاومتی که اکنون آن را پوشالی می‌خوانید بودید و تا زمانی که شهر مزار سقوط کرد، در این جبهه حضور داشتید و بعد از سقوط مراز گفتید که نمی‌توانم ادامه دهم و همین مقاومت، ترا به کولاب و از آن‌جا به ایران و هی میدان طی میدان فرستاد.
اشارۀ مسعود، به این است که گلبدین حکمتیار با رسیدن طالبان به نزدیکی ها کابل در سال های ۱۳۷۴، به دولت اسلامی مجاهدین پیوست و احمدشاه مسعود و استاد ربانی، او را به شمال کشور انتقال داند و سپس او را به بدخشان بردند و بعداً او را به خارج از کشور به تاجیکستان و سپس ایران فرستادند.
مسعود، در این سخنانش، هم‌چنان به مسأله صلح در کشور اشاره کرد و از طرحی مبنی بر شکل یافتن یک شورای عالی متشکل از نماینده‌گان اقوام در چوکات نظام یاد کرد تا قابل اعتنا برای همه طرف‌ها در روند صلح باشد تا مساله صلح از گروگان گیری نجات یابد.
اقای مسعود، در این سخنانش همچنان به مساله سفرش قریب‌الوقوعش به پاکستان که به اساس دعوت آن‌کشور صورت می‌گرد، اشاره کرد و گفت که کشور پاکستان از رهبری بنیاد شهید مسعود دعوت کرده است که به پاکستان بروند تا با آنان از نزدیک صحبت صورت گیرد.
او گفت که من بارها گفتم که ما باید با کشورها به خصوص با پاکستان مستقیم صحبت کنیم. حالا که این فرصت پیش آمده و آن کشور از بنیاد شهید مسعود دعوت کرده است، باید از آن استقبال کنیم تا بتوانیم در کشور و در منطقه یک اجماع در مورد صلح را شکل بدهیم.
او گفت که بنیاد شهید مسعود، به نماینده‌گی از طرف جهاد و مقاومت افغانستان در مورد صلح طرحی ارایه می‌کند و به زودی نشست‌هایی را در ولایت‌های کشور راه‌اندازی می‌کند.
عبدالحکیم منیب، رهبر حزب حرکت انقلاب اسلامی افغانستان، سخنران دیگر این محفل بود.
او ضمن قدردانی از مجاهدان و جهاد افغانستان، روز خروج شوروی از افغانستان را ستود و آن را مایه افتخار کشور دانست.
آقای منیب، از کارنامه‌های رهبران و فرماندهان جهادی به نیکی یادکرد و گفت که از احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان به ما میراث قهرمانی، مجاهدت و استقلال طلبی به جا مانده است نه غلامی.
آقای منیب گفت که باید مجاهدان و مقاومت گرانی ریشه در همین خاک دارند، متحد شوند در غیر آن این افغان – امریکایی‌هایی که بر سر قدرت اند، تلاش‌ها برای صلح را تباه می‌کنند.
او گفت که وقتی من به دزدی‌های کسانی که از بیرون آمده اند می‌بینم، به دزدهایی که در دوران‌های قبل بودند، سلام می‌دهم. زیرا ین دزدها، آن دزدها را شریف ساخته‌اند.
در همین حال مولانا محمد قربان فرید، روی اهمیت جهاد افغانستان صحبت کرد و گفت که باید مردم افغانستان برای رسیدن به صلح به یک اجندای ملی برسند.
او نیز خطاب به اظهارات آقای حکمتیار گفت که به قول قهرمان ملی نباید به حرف‌های حکمتیار زیاد ارزش قایل شد.
در این محفل، محمد هادی هادی، رهبر حزب حرکت ملت افغانستان، صحبت کرد و ضمن قدردانی از مجاهدان این سرزمین و جهاد افغانستان، مردم را به اتحاد و همدلی دعوت نمود.
همچنان شماری از دیگر از سخنرانان در این محفل پیرامون روز خروج شوروی از افغانستان و اهمیت جهاد افغانستان برای این کشور و نیاز رسیدن به صلح صحبت کردند.
گفتنی است که همه ساله از روز ۲۶ دلو سالروز پیروزی جهاد و خروج شوروی از افغانستان، طی محفل‌های جداگانه ای گرامی داشت می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.