اظهارات نفرت‌زای حکمتیار واکنش‌ها را بر انگیخت

- ۲۸ دلو ۱۳۹۹

عطا محمد نور: این آقای فراری(حکمتیار) روایت اش جز خشونت، نفرت، انزجار، قتل عام، مزدوری و صدا شدن برای بیگانه‌ها چه بوده است؟

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی دیروز در نشستی به مناسبت ۲۶ دلو سالروز خروج شوروی از کشور، در اظهارات تندی کسانی را که از مقاومت دوم بر ضد طالبان سخن گرفته بودند، گفت«عده ای از نا افغان‌های ملت ستیز و جنگ طلب، شعارهای مقاومت دوم را سر دادند، آن هم به اشاره و دستور کشورهای جنگ طلب. همان‌هایی که مقاومت پوشالی اول شان به فرار تا کولاب منتج شد.». پیش از این محمد یونس قانونی، عطامحمد نور و جریان های دیگری نیز از شکل دادن مقاومت دوم در صورت رو آوردن طالبان به جنگ، خبر داده بودند.
این گفته‌ها سبب بر انگیختن واکنش شماری از چهره‌های سیاسی و شهروندان کشور شد. عطامحمد نور رییس اجراییه جمعیت اسلامی در پیامی زیر عنوان«حکمتیار و نفرت دو پدیده هم زاد» که در صفحه فیسبوکش منتشر شده، گفته است که اظهارات امروز حکمتیار اوج عقده مندی، بیچاره‌گی و خبث درونی او را نشان میدهد.
آقای نور می‌افزود، مقاومت ما ایستادگی بود برای دفاع از وطن، اما آن طرف حکمتیار هفتاد هزار فرزندان این وطن را قتل عام کرد.
نور، حکمتیار را یک آدم فراری خواند و گفت که ما هیچ‌گاه این میهن را ترک نکرده ایم و برای دفاع ازین سرزمین با بهای خون خود ایستادگی نمودیم، اما حکمتیار در آغوش بادارانش‌ در بیرون از کشور لمیده بود. مقاومت روایت بخشی از تاریخ کشور است، اما این آقای فراری روایت اش جز خشونت، نفرت، انزجار، قتل عام، مزدوری و صدا شدن برای بیگانه‌ها چه بوده است؟
رییس اجرایی جمعیت اسلامی گفت«کسی که قدرت طلبی و غرور کاذب اش او را به قصاب کابل شهرت بخشید و آرمانش خلاصه شده بود به راکت پراگنی بالای کابل و ویرانی سرزمین، حکایت فرار کردن و شکست‌هایش زبان‌زد همه است. اما ما هیچگاه نه شکست خوردیم و نه هم فرار کردیم.»
احمد ولی مسعود رییس بنیاد شهید مسعود در برنامه سی و دومین سال روز شکست شوروی در سخنانش اشاره به گفته‌های حکمتیار بدون این که نامی از وی ببرد، حکمتیار را بخشی از خرابی افغانستان و مانع شکل‌گیری استقرار دولت مجاهدین خواند.
او خطاب به حکمتیار گفت که شما را مردم افغانستان به خوبی میشناسند و نیازی هم به تعریف مجدد ندارید. مسعود افزود«شما خود در مقاومتی که اکنون آن را پوشالی میخوانید، بودید و تا زمانی که شهر مزار سقوط کرد، در این جبهه حضور داشتید و بعد از سقوط، گفتید که نمی توانم ادامه بدهم و همین مقاومت تو را به کولاب و از آن به ایران فرستاد.
در همین حال، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی که امروز ۲۷ دلو در مراسم تودیعی در سفارت ترکیه سخن میگفت، اشاره به اظهارات حکمتیار گفت که رهبران سیاسی باید شرایط جاری در کشور را درک کرده و از سخنان حساسیت بر انگیز اجتناب کنند.
صلاح الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی نیز در واکنش به حرف‌های حکمتیار، گفته است که به یقین این رهبر جهادی خوب میداند که مقاومت ملی دولت اسلامی، یکی از مستقل‌ترین حرکت‌ها در تاریخ مبارزات این سرزمین است و اگر دولت اسلامی آن زمان، در برابر مداخلات و فرمایشات خارجی تمکین می‌کرد، هیچ گروهی مشمول تروریست‌های بین المللی و یاران داخلی شان قدرت ظهور و ایستادگی در برابر دولت اسلامی را نداشت.
ربانی با رد سخنان حکمتیار گفت: در شرایطی که عده‌ای به تروریست های بین المللی بیعت کرده و در زیر چتر و حمایت آنها زندگی می‌کردند، شماری از فرزندان اصیل این کشور در چارچوب دولت اسلامی افغانستان، بدون پشتوانه خارجی، اما با روحیه استقلال طلبی و آزادگی و ایمان و اعتقاد راسخ، در برابر تروریزم مقاومت کردند و فضای نسبی ای که امروز وجود دارد، ثمره همان قربانی ها در دوره مقاومت است.
او هم چنان افزود، در شرایطی که افغانستان نیاز به همدلی و همبستگی دارد، اظهارات تخریش کننده و عقده مندانه‌ای از این دست، جز ترویج نفاق و نفرت و ایجاد فضای تشتت و فاصله بیشتر میان گروه ها و نیروهای سیاسی و جامعه، پیامد دیگری ندارد.
حکمتیار هم‌چنان در آن برنامه، هشدارهایی به آمریکایی‌ها و هم دولت افغانستان نیز داشت. او از آمریکایی ها خواست تا به تعهدات شان برای خارج از افغانستان تا ماه حمل عمل کنند و هم خطاب به دولت گفت که اگر زندانیان حزب اسلامی را رها نکنید، ارگ را محاصره می کنم که این گفته‌ها واکنش‌های حکومت به ویژه امر الله صالح معاون نخست ریاست جمهوری را در پی داشت. صالح در پاسخ به حکمتیار، گفته های او را فکاهی سیاسی توصیف کرد.
این برخوردها و تقابل ها در شرایطی به وجود میایند که کشور به اتحاد و همبستگی، بیشتر از هرزمان دیگر نیاز دارد.
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.