احمد ولی مسعود امروز با عمران خان دیدار می‌کند

- ۳۰ دلو ۱۳۹۹

مسعود در دیدار با رییس پارلمان پاکستان بر تلاش به دست یافتن افغانستان به صلح پایدار تاکید کرد.
احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود، امروز با نخست وزیر پاکستان دیدار می‌کند و بر تلاش صادقانه پاکستان در روند صلح افغانستان تاکید خواهد کرد.
در این دیدار هیاتی که رهبری بنیاد شهید مسعود را همراهی می کنند نیز در این ملاقات حضور دارند.
از عمران خان به عنوان چهرۀ جدید پاکستان یاد می‌شود که به گفته رییس پارلمان پاکستان راهبرد خاص و تغییر یافتۀ پاکستان را در قبال افغانستان عملی می‌کند.
دیدار مسعود با عمران خان، در حالی صورت می‌گیرد که او شب گذشته با رییس پارلمان پاکستان و برخی از اعضای آن مجلس دیدار کرده بود.
او در ملاقات با اسد قیصر رئیس پارلمان پاکستان گفت که روابط مردم با مردم دو‌ کشور برای صلح افغانستان مهم است و باید پاکستان در این روند گام های جدی را بردارد.
مسعود که در ضیافت ترتیب یافته از جانب رییس پارلمان پاکستان برای هیات سیاسی افغانستان به رهبری بنیاد شهید مسعود در اسلام آباد شب گذشته ترتیب یافته بود صحبت می‌کرد گفت که تا زمانی که صلح در افغانستان تامین نشود پاکستان حتا در تطبیق برنامه‌های اقتصادی اش در این کشور موفق نخواهد شد.
مسعود، ضمن تأکید بر اهمیت روابط مردم با مردم دو کشور گفت: وقتی تروریستان می‌توانند مرزها را بشکنند و باهم در کشتن، انتحار و انفجار همکاری و همآهنگی نمایند، چرا باید مردمان متمدن دو کشور و نهادهای مدنی نتوانند چنین پیوندی را برای صلح و دوستی ایجاد نمایند؟
در این ضیافت، هردو طرف بر شکل گیری گفت وگو میان مردمان دو کشور به هدف ایجاد یک بستر تفاهم و و اعتماد سازی تاکید کردند.
دو طرف بیان کردند که برای توسعه اقتصادی و احتماعی دو کشور تامین صلح در افغانستان ارزش حیاتی دارد.
.
هم چنان در این دیدار آقای اسد قیصر رییس پارلمان پاکستان، از برنامه های جدید پاکستان به هدف گسترش روابط تجاری با افغانستان یاد کرد و همین گونه از ایجاد سهولت‌ها برای دست‌رسی شهروندان افغانستان به ویزایا روادید پاکستان خبر داد.
همچنان رییس پارلمان پاکستان پیشنهاداتی را در مورد عرصۀ گسترش روابط دوجانبه تجاری و نیز فراهم آوری تسهیلات بیشتر برای ویزاه مطرح کرد و گفت که طرح بیشتری را به شکل مکتوب به هیات سیاسی افغانستان ارایه خواهند کرد.
در عین حال، هیأت افغانستان در صحبت با رییس پارلمان پاکستان بر اولویت تأمین صلح در افانستان به تاکید صحبت کرده و از پارلمان آن کشور مصرانه خواستند تا نقش خود را در شکل گیری روند صلح ایفأ نماید.
آقای مسعود تاکید کردند که صلح در افغانستان باید به شکل پایدار آن صورت گیرد و بایستی عواملی که سبب برهم زدن صلح میشود در ردوند گفت وگوها مورد توجه باشد.
در این ملاقات هردو جانب به این نکته موافقت نشان داشتند که برای تأمین صلح از هر راه ممکن باید تلاش صورت گیرد.
گفتنی است که احمدولی مسعود رییس هأت سیاسی افغانستان، در ملاقاتی که دیروز با محمد صادق نماینده خاص پاکستان در امور افغانستان داشت، بر اهمیت شکل یافتن صلح در افغانستان تاکید کرد و از پاکستان خواست که تلاش های بسیار جدی و پر ثمری را در روند صلح افغانستان شکل بدهند. همچنان آقای مسعود در دیداری که با مسوول بخش افغانستان وزارت خارجه پاکستان، داشت، ضمن سپاس از استبقبال گرم آن کشور از هیأت سیاسی افغانستان، گزارش تلاش‌های آن کشور را در روند صلح افغانستان شنید.
گفتنی است که این نخستین بار است که هیات سیاسی افغانستان به رهبری احمدولی مسعود، رییس عمومی بنیاد شهید مسعود به پاکستان دعوت می شود تا در مورد صلح در افغانستان و همکاری های دو کشور گفت وگو کنند. این هیات سیاسی مرکب از چند عضور مجلسین شورای ملی و شخصیت سیاسی و مردمی است.
قرار است این هیات شام امروز با رییس و اعضای مجلس سنا طی ضیافتی که از از جانب آنان ترتیب داده می شود، شرکت کند.
این هیات تا دو روز دیگر در پاکستان می باشد.
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.