احمدولی مسعود با عمران خان دیدار کرد

نویسنده:مبارک‌شاه شهرام - ۳۰ دلو ۱۳۹۹

در دیدار احمدولی مسعود با عمران خان نخست وزیر پاکستان مطرح شد که باید مکانی در اسلام آباد به نام احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان نام‌گذاری شود تا مردم افغانستان حسن نیت این کشور را احساس کنند.

به گفته آقای مسعود عمرانخان ابن موضوع را استقبال کرده و‌ گفته است که این مساله را در سطح کلان حکومت و یک کمیته مطرح می‌کند تا این اقدام روی دست گرفته شود.

در این نشست پیرامون چگونگی پروسۀ صلح فراگیر، راه اندازی گفتگو و گشایش روابط اقتصادی، صدور کارت برای گردش آزاد مهاجرین، کمک به سیستم طبی در افغانستان نیز صحبت شده است.

صحبت امروز با آقای عمران‌خان برای افغانستان نهایت مفید و پربار بوده که در آن، نکاتی روی منافع ملی افغانستان مطرح شده است.

آقای مسعود پاکستان را در ارتباط به پروسۀ صلح افغانستان، نقش  دفاعی خوانده و از نخست‌وزیر آن کشور خواسته است تا کشورش در حصۀ آوردن صلح در افغانستان، تقش برجسته‌ای را ایفا نماید.

آقای مسعود گفته است که پاکستان باید نقش مثبتی را در حصۀ ایجاد صلح در افغانستان داشته باشد تابتوانیم شاهد صلح سرتاسری در کشور باشیم

آقای مسعود خاطرنشان کرد که تغییرات مثبتی را از گفته‌های عمران خان نسبت به صلح افغانستان احساس کردیم، وی خطاب به عمران خان گفته است که «شما فکر نکنید که طرف طالبان و حکومت افغانستان اگر باهم توافق کنند در کشور صلح می‌آید».

رییس بنیاد شهید مسعود از قول آقای عمران خان می‌گوید که ایشان سیاست بازتری دارند و خیلی روشن گفتند که ما به گذشته برنمی‌گردیم؛ زیرا در قرن ۲۱ زنده‌گی می‌کنیم. و قرن ۲۱ مشخصه‌های خود را دارد. به گفتۀ آقای مسعود، عمران خان می‌گوید که «ما نمی‌توانیم در افغانستان شاهد مسئله‌ای باشیم که چه کسی پیروزی نظامی بیاورد؛ زیرا هیچ پیروزی نظامی، نمی‌تواند در افغانستان صلح بیاورد و هیچ‌کس نباید تلاش کند که با پیروزی نظامی در افغانستان صلح بیاورد.

آقای مسعود می‌گوید که در قرن ۲۱، جز گفتمان و راه حل غیرنظامی، دیگر راهی برای رسیدن به صلح نیست؛ زیرا مثل سابق نمی‌توانیم که با پیروزی یک‌طرف؛ به صلح برسیم، چنان‌چه که جهان ۱۹ سال در افغانستان جنگید ولی نتوانست صلح بیاورد.

آقای مسعود در مورد فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور نیز صحبت نموده و از آقای عمران خان خواسته است تا به مهاجرین افغانستان در پاکستان، کارت شناسایی توزیع نمایند تا بتوانند آزادانه گشت‌وگذار نمایند. همچنین آقای مسعود، مهاجرین افغانستان در پاکستان را  یک قوت پوتانسیل اقتصادی دانسته می‌گوید که مهاجرین باید وارد صحنه شوند و به اقتصاد افغانستان کمک کنند.

احمد ولی مسعود با هیئت همراهشان به‌روز چهارشنبه ۲۹ دلو۱۳۹۹ بنابر دعوت رسمی پاکستان، به اسلام‌آباد رفت. هدف از این سفر، تقویت و تسریع تلاش‌های صلح و گسترش روابط دوستانه میان دو کشور جهت استقرار صلح عادلانه و پایدار می‌باشد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.