امرالله صالح: در سه هفتۀ اخیر، آب‌های زیر زمینی شهرکابل کاهش یافته است

- ۰۴ حوت ۱۳۹۹

معاونیت اول ریاست جمهوری در اعلامیه‌ای گفته که در طی سه هفته گذشته وضعیت آب‌های زیرزمینی شهر کابل در یک حالت خیلی بحرانی از نگاه کمی، کیفی و مدیریتی قرار گرفته است که شرایط ناگوار و وخیم را در قبال خواهد داشت.

اعلامیه میگوید، با اینکه افغانستان یک کشور سرشار از منابع طبیعی است و یکی از مهم ترین منابع استراتیژیک آن آب‌های زیرزمینی به‌حساب می‌رود؛ اما عوامل مختلف باعث پائین رفتن سطح آب های زیرزمینی و کاهش حاد ظرفیت آب دهی در سفره‎ های آبی کشور گردیده است.

صالح، وضعیت پیش آمده را ناشی از خشک‌سالی‌های اخیر و تغییرات اقلیمی، کاهش ساحات تغذیه‌ای آب‌های زیرزمینی، افزایش روز افزون نفوس و استفاده بیشتر از ذخایر موجود آب‌های زیرزمینی بدون در نظر داشت بیلانس بین تغذیه و بهره برداری، کمبود زیربناهای منابع آبی، استفاده از آب های زیر زمینی برای مقاصد تجارتی از قبیل آب بوتلی، اعمار منازل و شهرک ها بدون در نظر داشت استندردها و شبکه های خدماتی انجنیری از قبیل سیستم های آب رسانی، تصفیه فاضلاب و رد آن، عدم درنظرداشت فاصله حریم تحفظی استیشن‌های آبی و …میداند.

معاون اول ریس جمهور کابل را در معرض دو تهدید عمده و جدی میبیند:

۱-پائین رفتن سطح آب‌های زیر زمینی و کاهش ظرفیت آب‌دهی چاه‌ها که موجب کمبود شدید آب می‌شود.

۲- آلوده شدن آب‌های آشامیدنی که باعث انواع بیماری‌ها می‌گردد.

این اعلامیه می افزاید که مطابق اهداف انکشاف پایدار(SDG) ، تأمین عادلانه آب آشامیدنی صحی با قیمت مناسب یکی از اهداف عمده می‌باشد. اما قسمی که در شهر کابل به مشاهده می‌رسد همه ساله با افزایش نفوس و کاهش منابع آب‌های زیرزمینی رسیدن به این هدف مشکل و مشکل‌تر شده و سیر نزولی را می‌پیماید.

در اعلامیه آمده است که امرالله صالح از  شهروندان کابل می خواهد تا در مصرف درست و بهینه آب از هیچ‌گونه سعی و تلاش دریغ نورزند؛ زیرا استفاده بی‌رویه از آب موجب کم بود و به طبع آن باعث خشک سالی خواهد شد.

این در حالیست که چندی پیش اداره ملی تنظیم آب نیز گفته بود که ظرفیت فعلی آب‌های زیر زمینی کابل

با این جمعیت و میزان استفاده‌ای که صورت می‌گیرد، پاسخ‌گوی نیازمندی مردم نمی‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.