رقابت هند و پاکستان در میدان افغانستان

- ۳۰ دلو ۱۳۹۱

در آستانۀ برگزاری اجلاس سه جانبه دهلی نو با حضور مقام‎های افغان، امریکایی و هندی، رقابت‎ بین هند و پاکستان بر سر مسأله افغانستان شدت یافته است.
پاکستان به تازه‌گی از بریتانیا خواسته که نقش هند در افغانستان را محدود کند و بر عکس، هند درباره نقش پاکستان در افغانستان در حال گفت‌وگو با چین و روسیه است.
روابط میان افغانستان و پاکستان در یک دهه‌ اخیر با فراز و فرود‌های زیادی همراه بوده است.
تحلیلگران افغان به این باورند که پاکستان در ۱۰ سال گذشته در قبال افغانستان سیاست ‌دوگانه داشته: از یک‌ سو از روند موجود حمایت کرده و از سوی دیگر با این اتهام رو به رو بوده که به تقویت و آموزش مخالفان مسلح و حمله‌های انتحاری و انفجاری ادامه داده است.
از سویی هم دهلی‌ نو در چند سال گذشته روابط نزدیکی با کابل داشته و آماده‌گی هند برای سرمایه‎گذاری در افغانستان با واکنش پاکستان رو به رو شده است.
اتحاد با هند به این دلیل برای افغانستان مفید است که هند در تمام عرصه‌ها یک قدرت معتبر جهانی است و می‎تواند تعهدات خود را عملی کند. افغانستان هند را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اعطاکننده کمک به این کشور می‎داند.
امضای تفاهم‎نامه همکاری میان هند و افغانستان در سال گذشته بیانگر آن بود که با تیره‌شدن روابط بین افغانستان و همسایه شرقی‎اش، پاکستان، حامد کرزی رییس‌جمهوری افغانستان به دنبال متحد جدید است. اما این متحد افغانستان رقیب منطقه‎یی پاکستان است. ولی حضور پررنگ پاکستان در افغانستان هم سبب نگرانی هند شده است.
مقام‎های هندی گفته‎اند در مورد نقش پاکستان در افغانستان با دو متحد نزدیک خود، روسیه و چین، گفت‌وگو می‎کند. مشاور امنیت داخلی هند به رسانه‎ها گفته‎است که این گفت‌وگوها در اخیر ماه جاری میلادی انجام خواهد شد.
در شرایطی که امریکا اعلام کرده به زودی افغانستان را ترک می‎کند، رقابت کشورهای منطقه برای نفوذ بیشتر در این کشور افزایش پیدا کرده است.
ادامه این روند با توجه به تضعیف روزافزون جایگاه پاکستان در منطقه سبب می‎شود حضور قدرت‌های نوظهور در افغانستان بیشتر و پررنگ‎تر شوند.
اما وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که نزدیکی روابط‌اش با کشورهای منطقه و جهان به زیان هیچ کشوری نیست و سیاست خارجی‎اش را بر اساس منافع ملی خود تنظیم می‎کند.
به نظر می‎رسد که پس از سال ۲۰۱۴ و پس از خروج نیروهای بین‎المللی و امریکا، افغانستان راهکار جدید و مستقلی را در روابط خارجی خود تجربه کند. در این میان کشورهای منطقه و غرب برای استفاده از موقعیت‎های اقتصای و سیاسی افغانستان رقابت‎های جدیدی را آغاز خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.