در محفل بزرگداشت از روز سرباز در کوهدامن مطرح شد: طالبان از بحث روی مشروعیت جنگ و چگونه‌گی نظام فرار می‌کنند

نویسنده:محمد دین پریان - ۱۲ حوت ۱۳۹۹

 

79586d05-2f16-4429-894e-525c39b96a2e

صدها تن از باشنده‌گان ولسوالی‌های کوهدامن ولایت کابل امروز سه‌شنبه، ۱۲ حوت طی محفل بزرگی، از روز ملی سرباز در فرقۀ حسین‌کوتِ ولسوالی شکردره بزرگداشت کردند.

در این محفل به شمول والی کابل، قومندان امنیۀ این ولایت، رییس امنیت ولایت کابل و قومندان فرقۀ ۱۱۱ این ولایت، صدها تن از علما، متنفذین، قومندانان جهادی و باشنده‌گان ولسوالی‌های کوهدامن اشتراک داشتند.

سخنرانان این محفل جنگ جاری در کشور را نامشروع و دفاع از نظام را وجیبۀ ملی خواندند و تأکید ورزیدند که مردم افغانستان از جنگ خسته اند و نیز طرفدار حاکمیت دولت قرون وسطی‌یی در کشور نیستند.

محمدیعقوب حیدری، والی کابل در این محفل گفت که واقعیت تلخ کنون افغانستان، جنگ جاری در این کشور است و ضمن تلاش‌های پیهم جمهوری اسلامی افغانستان، اما صلح هنوز هم یک امید برای مردم این کشور باقی مانده است.

آقای حیدری افزود که نیروهای امنیتی افغانستان «دشمن» را در ولسوالی‌های کابل با «شکست فاحش» مواجه کرده است؛ به گونه‌یی که در سراسر کابل نیروهای امنیتی حضور دارند و حاکمیت دولت به صورت بسیار مستحکم پابرجا است.

با این حال، والی کابل اما گفت که دولت با تکیه بر «پشتوانۀ قوی نیروهای دفاعی و امنیتی»، ضمن دفاع از نظام جمهوریت و ارزش‌های قانون اساسی، هنوز هم دست دوستی به سوی طالبان دراز می‌کند و دروازۀ صلح را به روی‌شان باز گذاشته است.

والی کابل در بخشی از سخنانش مدعی شد: “در نتیجۀ تلاش‌های رهبری ولایت کابل، عده‌یی از نیروهایی که در صف دشمن بودند، سلاح به زمین گذاشته و از جنگ دست کشیدند. صدها فامیل از ولایت‌های لغمان و ننگرهار به کوهدامن برگشته و زنده‌گی صلح‌آمیز پیشه کرده اند. این اولین بار است که در ولایت کابل عده‌یی از جنگجویان دشمن در اثر تلاش‌های ادارۀ این ولایت، با دولت یک‌جا می‌شوند و ما هم آنان را با عزت پذیرفتیم”.

محمدیعقوب حیدری بیان داشت که بازگشت جنگجویان دشمن به آغوش وطن و فامیل‌شان، نشان‌دهندۀ خسته‌گی مردم افغانستان از جنگ و امیدواری‌شان به توسعه و تعالی در کشور است.

آقای حیدری با بیان این‌که ادارۀ ولایت کابل در مسألۀ صلح «آگاه‌تر، پیشگام‌تر و متعهدتر»، ابراز امیدواری کرد که پایتخت افغانستان به «مرکز صلح» در کشور تبدیل شود و از این آدرس پیام «صلح، آرامش، توسعه و افغانستان نوین» به همۀ افغانستان بخش شود.

او در بخشی از سخنانش به اظهارات اخیر مجیب‌الرحمان انصاری و گلبدین حکمتیار که گفته اند نظام کنون افغانستان باید فروپاشانیده شود، اشاره کرد و گفت که آقای انصاری و حکمتیار در حالی طرفدار فروپاشی نظامی اند که بدون نیروهای امنیتی این نظام حتا جرأت بیرون شدن از خانۀ‌شان را ندارند.

آقای حیدری در اخیر سخناش بیان کرد که حکومت افغانستان برای خانواده‌های شهدا و زخمیان نیروهای امنیتی خانه و مسکن و نیز امکانات بهتر دیگری در نظر گرفته است و در هفته‌های آینده این خانواده‌ها «نوید» آن را خواهند شنید.

در سوی دیگر، رامین مقبل، قومندان فرقۀ ۱۱۱ کابل در این محفل سخنرانی کرد و گفت که مردم افغانستان از نیروهای امنیتی‌شان حمایت می‌کنند و به همین دلیل، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور هیچ تردیدی به خاطر جنگیدن با «گروه‌های تروریستی» ندارند.

آقای مقبل افزود که گروه‌های درگیر جنگ در افغانستان با هر نام و عنوان و چهره‌یی که می‌جنگند، به ضد منافع ملی و ارزش‌های دینی و اسلامی مردم افغانستان می‌جنگند و از همین جهت آنان در برابرشان ایستاده‌گی می‌کنند.

او اظهار داشت که طالبان همیشه از بحث روی مشروعیت نظام و جنگ جاری در کشور با علمای دینی کشور «فرار» کرده اند و این امر نشان‌دهندۀ «نامشروع» بودن جنگ این گروه در برابر دولت و مردم افغانستان است.

قومندان فرقۀ ۱۱۱ کابل همچنان بیان داشت که دین اسلام، آموزش را بالای همۀ پیروانش فرض گردانیده و پیامیر اسلام همیشه تأکید کرده که قتل یک انسان بیگناه، برابر با کشتن تمام مردم دنیا است، اما «گروه‌های تروریستی» مکاتب و مساجد را می‌سوزانند و مردم بیگناه و حتا علما را از به قتل می‌رسانند.

آقای مقبل گفت که نیروهای امنیتی افغانستان به خاطر «صلح و دفاع از ارزش‌ها، تمامیت ارضی و مردم افغانستان» می‌جنگند و تا خون در بدن دارند، برای حفاظت از این ارزش‌ها مقاومت می‌کنند.

همزمان بااین، آرین فیضی، رییس تحقیقات جنایی قومندانی امنیۀ کابل در این نشست گفت که نیروهای امنیتی افغانستان شامل آیۀ مبارکِ «اهل آتش و اهل بهشت یکسان نیستند، اهل بهشت همان رستگاران اند» می‌شوند.

آقای فیضی افزود که جنگ نیروهای امنیتی افغانستان، «مقدس و مشروع» است. او اظهار داشت که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور وطن خود را دوست دارند و متعهدانه در برابر «جنایت‌کاران و گروه‌های تروریستی و در مجموع بدبینان» این کشور مبارزه می‌کنند.

رییس تحقیقات جنایی قوندانی امنیۀ ولایت کابل بیان داشت که روز نیروهای امنیتی، روز «غزوه‌یی است که از غزوۀ احد پیامیر گرامی اسلام» سرچشمه گرفته و تا امروز ادامه دارد.

او به مردم اطمینان داد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از مردم و ارزش‌های ملی‌شان حمایت می‌کنند و لحظه‌یی از این «مبارزۀ مقدس» عقب‌نشینی نمی‌نمایند.

در عین حال، شماری از اعضای شوراهای مردم و باشنده‌گان ولسوالی‌های کوهدامن نیز در این محفل سخن گفتند و حمایت شان را از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اعلام کردند.

آنان نیز ضمن سپاس و قدردانی از ایستاده‌گی و مقاومت نیروهای امنیتی و دفاعی در برابر گروه‌های شورشی، جنگ جاری در کشور را «نامشروع» و حمایت از نظام را «وجیبۀ ملی» و «دینی» خواندند.

سخنرانان با بیان این‌که مردم افغانستان خواهان آتش‌بس فوری در کشور اند، از طرف‌های درگیرِ جنگ افغانستان خواستند تا روی یک کارشیوه و یک میکانیزم به توافق برسند و به نگرانی مردم نقطۀ پایان بگذارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.