سه شرکت بین‌المللی برای مدیریت خط لولۀ ‹تاپی› ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند

گزارشگر:دو شنبه 27 دلو 1393 - ۲۶ دلو ۱۳۹۳

mnandegar-3وزارت معادن افغانستان اعلام کرده که سه شرکت بزرگ خارجی ابراز علاقه‌مندی کرده که در چارچوب کنسرسیومی، مدیریت پروژه خط لوله گاز تاپی را به عهده گیرند.
طرح انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند که به تاپی موسوم است، قبلا مورد توافق دولت‌های این چهار کشور قرار گرفته، اما هنوز اجرایی شدن آن نیاز به کارهای زیادی دارد.
داوود شاه صبا وزیر معادن افغانستان روز پنجشنبه در کابل به خبرنگاران گفت که شرکت‌های توتال فرانسه، آر. تی. گلوبال روسیه و شرکت نفت چین خواستار مشارکت در اجرایی این طرح شده‌اند.
آقای صبا گفت که درخواست این شرکت‌ها در بیستمین نشست مقام‌های کشورهای عضو طرح تاپی ـ ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند – چندی پیش در اسلام‌آباد بررسی شد.
وزیر معادن افغانستان افزود که شرکت برنده در نشست بعدی هیئت رهبری طرح تاپی که تا دو ماه دیگر در کابل برگزار خواهد شد، نهایی می‌شود.
او گفت: «همه ما مصمم هستیم به مجردی که ریییس کنسرسیوم انتخاب شد، به‌زودترین فرصت و بدون ضیاع وقت به طرف اجرایی شدن [طرح] برود و توافقاتی را که برای اجرایی شدن آن نیاز است، انجام دهد. حدس من این است که بین یک تا دو سال دیگر این [کار] طول می‌کشد.»
توافقنامه طرح هشت میلیارد دالری تاپی در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی امضا شد ـ طرحی که سالانه ظرفیت انتقال بیش از سی میلیارد متر مکعب گاز را دارد و برای هر چهار کشور سود فراوان. افغانستان در این پروژه سهم ۲۵ درصدی دارد.
این خط لوله گاز بعد از ۱۴۷ کیلومتر در خاک ترکمنستان وارد افغانستان می‌شود و با عبور از ولایت‌های هرات، فراه، قندهار و هلمند وارد پاکستان و بعد هند می‌شود.
انتظار می‌رود که این خط لوله گاز در داخل افغانستان برای ۱۲ هزار نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند، اما ناامنی در مناطق غربی و جنوبی افغانستان از چالش‌های اصلی آن است.
بر اساس توافقنامه پروژه تاپی، سالانه میلیون‌ها دلار از محل پرداخت حق عبور خط لوله گاز به دولت افغانستان پرداخت خواهد شد و بخشی از نیازمندی‌های افغانستان به گاز نیز رفع خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.