غنی: بدون انتخابات حاضر به انتقال قدرت به جانشین خود نیستم

- ۲۶ حوت ۱۳۹۹

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان قبل از ظهر امروز در سیمیناری تحت عنوان ” اولویت های سیاست خارجی و اصلاحات دستگاه دیپلوماسی افغانستان” که به ابتکار وزارت امور خارجه تدویر یافته بود، اشتراک و سخنرانی کرد.
ابتدا آقای غنی، یک نهال را به مناسبت فرارسیدن سال نو خورشیدی، در محوطۀ وزارت امور خارجه غرس کرد و سپس با قطع نوار، ساختمان انستیتوت دیپلوماسی را افتتاح و آنرا بنام انستیتوت دیپلوماسی محمد موسی شفیق نامگذاری کرد.
هنگام اشتراک رئیس جمهور غنی در سیمینار متذکره در قصر ستوری وزارت امور خارجه، دیپلوم افتخاری انستیتوت دیپلوماسی محمد موسی شفیق از سوی محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه به وی اهدا گردید.
آقای غنی، در سخنرانی خویش در این سیمینار که شماری از سفرای کشورهای مختلف و دیپلوماتان از طریق ویدیوکنفرانس نیز وصل بودند، در مورد اولویت های سیاست خارجی و پنج حلقۀ سیاست خارجی، پروسۀ صلح و مبدل شدن افغانستان به چهارراه آسیا، به اشتراک کنندگان معلومات ارائه کرد.
رئیس جمهور غنی، ضمن تشکر از استعجالیت ایالات متحدۀ امریکا در زمینه صلح افغانستان، گفت که ما در مقایسه با هر کشور منطقه و جهان برای دستیابی به صلح، صد برابر استعجالیت داریم، اما برای تامین صلح پایدار و عادلانه به عوض احساسات بر اساس واقعیت های به پیش میرویم.
او با اشاره به نقشۀ راه حکومت بخاطر رسیدن به صلح پایدار و عادلانه، گفت که بر اساس این نقشه راه، به هدف مطلوب که همانا حاکمیت ملی، جمهوریت، وحدت ملی، بی طرفی، اتصال و صلح پایدار و عادلانه است، خواهیم رسید.
رئیس جمهور غنی با تاکید گفت که اگر طالبان فردا هم به انتخابات حاضر باشند، ما آماده هستیم، اما بدون انتخابات حاضر به انتقال قدرت به جانشین خود نیستم. ۴۲ سال جنگ کفایت می کند و ما هم مانند سایر ملل جهان حق زندگی را داریم.
آقای غنی، در اخیر سخنان اش گفت که به مبنای قانون اساسی، هیچ فردی حق ندارد که حق تابعیت یک افغان را سلب کند و هیچ افغان از افغان دیگر کم و زیاد نیست.
 گروه طالبان هنوز در مورد این اظهارات آقای غنی واکنش نشان نداده است اما این گروه در گذشته با برگزاری انتخابات مخالفت کردند و  روی ایجاد حکومت موقت و کنار رفتن آقای غنی تاکید کرده‌ اند.
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.