جنرال بابه جان: از تاراج میدان هوایی بگرام جلوگیری کردم

گزارشگر:محمد یونس آرین - ۱۳ سرطان ۱۴۰۰

جنرال بابه جان، از جنرالان  سرشناس در افغانستان، می گوید که از تاراج شدن میدان هوایی بگرام بعد از خروج سربازان امریکایی از آن، جلوگیری کرده است.

بعد از آنکه روز پنجشنبه آخرین سرباز امریکایی از میدان هوایی بگرام خارج شد،شماری از باشنده گان محل و اطراف این میدان، به هدف تاراج میدان هوایی هجوم آورده بودند و برخی از اجناس را با خود بردند.

اما جنرال بابه جان، فرمانده پیشین در ارتش در صفحه فیسبوکش نگاشته است که از این تاراج جلوگیری کرده است.

او روز یک شنبه در صفحه فیسبوکش نوشت که روز جمعه ۱۲-سرطان-۱۴۰۰ بعد از اینکه اعلام شد که نیروهای امریکایی از میدان هوایی بگرام رفته اند یک تعداد افراد فرصت طلب و ماجراجو با استفاده از خلاء پیش آمده در میدان هوایی بگرام، تلاش کردند تا دست به چور و چپاول بزنند.

او در ادامه نوشته است: «بعد از اینکه مسوولین ارشد وزارت محترم دفاع ملی کشور با من تماس گرفتند و خواهان همکاری شدند، عاجل خود را به ساحه رسانده و جلو فعالیت‌های مخربانه‌ی یک تعداد مردم فرصت طلب و ماجرا جو را که به خاطر چور و چپاول آمده بودند را فوراً گرفته و نگذاشتیم که دستبرد به تاسیسات و تجهیزات میدان هوایی بگرام  صورت گیرد.»

این فرمانده پیشین ارتش که خود در اهل ولسوالی بگرام است، می گوید که به تعداد ۴۰ تن از افراد فرصت طلب و ماجرا را در هم آهنگی با نیرو های امنیتی دستگیر و بعدن به ولسوالی بگرام انتقال و به ضمانت بزرگان قومی و محلی رها گردیدند.

جنرال بابه جان که خود شاهد حضور خروج روس ها از افغانستان و حضور خروج امریکا در این کشور بوده است و در هر دو رویداد تاریخی دخیل و شاهد می‌باشد، در صفحه فیسبوکش نوشته است که میدان هوایی بگرام منحیث بزرگ‌ترین میدان هوایی نظامی برای قوای مسلح و حفظ نظام اهمیت حیاتی دارد و از نگاه استراتژیک خیلی مهم و ارزنده می‌باشد.

او نگاشتها ست که داشته‌های این میدان مطلق به قوای مسلح و مردم افغانستان تعلق دارد.

او در اخیر پیامش از “توچه خاص  معاون اول ریاست جمهوری» سپاس گذاری کرده است که «در همان روز و پلان‌های بعدی به خاطر تامین امنیت میدان هوایی بگرام» توجه کرده است.

امریکا میدان هوایی بگرام را پس از نزدیک به ۲۰ سال حضور ارتش ایالات متحده پایگاه در آن که به حیث مرکز جنگ امریکا با طالبان و نیروهای القاعده شناخته می شد، ترک کرد.

این میدان هوایی روز پنجشنبه، به‌طور کامل به نیروهای امنیت ملی و دفاعی افغانستان تحویل داده شد.

گفتنی است که میدان هوایی بگرام با ورود شوروی ها به افغانستان در نزدیکی شهر قدیمی بگرام، در ۱۱ کیلومتری جنوب غربی مرکز(چاریکار) ولایت پروان در شمال افغانستان ساخته شده است. میدان هوایی بگرام داری ۳ آشیانه بزرگ، یک برج کنترل، چندین ساختمان پشتیبانی و ۱۳۰۰۰۰ متر مربع فضای پرواز است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.