واکنش‌ها به حمله مرگبار به مسجد باقرالعلوم: بـازی خطـرناکـی در راه است

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ سه شنبه 2 قوس 1395 - ۰۱ قوس ۱۳۹۵

دیروز (دوشنبه، اول قوس) مسجد باقر العلومِ شهر کابل شاهد یک حملۀ انتحاری مرگبار بود. یک حمله کنندۀ انتحاری واسکت همراهش را در داخل این مسجد منفجر ساخت و ده‌ها تن را به خاک و خون کشانید.
هدف حمله کننده شماری از شهروندان کابل بود که برای عزاداری از اربعین حسینی در این مسجد گرد آمده بودند. بر بنیاد آمارهای اولیه در این رویداد mandegar-3۳۰ تن کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.
شمار زیاد قریانیان این حمله کودکان، زنان و دانشجویان مدرسۀ باقرالعلوم بودند. حمله به این مسجد با واکنش شدید مقامات حکومتی و شهروندان مواجه شد.
محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در واکنش این حمله گفت: حملۀ انتحاری به مسجد باقر العلوم جنایت نا بخشودنی و جنایت بزرگ است.
رییس‌جمهور حمله به مکان‌های مقدس و مذهبی را دشمنی آشکار با اسلام و مردم افغانستان عنوان کرده و اظهار داشته است: دشمن در تلاش است تا میان اقوام و مذاهب مختلف در کشور نفاق‌افکنی کند.
محمد اشرف‌غنی هم‌چنان دیروز به تمام بیمارستان‌های شهرکابل دستور داد تا در مداوای زخمیان و آسیب‌دیده‌گان تمام امکانات‌شان را به خرچ دهند.
هم‌زمان با این، رییس اجرایی حکومت نیز در پیامی ضمن غم‌شریکی با خانواده‌های شهدا، گفته است: تروریستان با انجام حملات تروریستی در مکان‌های مقدس، اوج شقاوت و بی‌رحمی‌شان را به نمایش می‌گذارند.
داکتر عبدالله عبدالله افزود: حملۀ جنایت‌کاران و انسان‌ستیزانه در مکان‌های مقدس در هیچ دین و قانونی توجیه منطقی ندارد.
به گفتۀ رییس اجرایی: این جنایت را گروه‌های تروریستی انجام می دهند که به هیچ دین و مذهب، قوم و تبار و ارزش و قانونی خاص وابسته نیستند.
رییس اجرایی گفت: “هدف قراردادن افراد ملکی به‌ویژ زنان و کودکان تا شکستن حریم امن الهی برای تروریستان جواز دارد. این گروه‌ها به‌هیچ دینی باور ندارند و برای خلق وحشت و دهشت در میان افکار عمومی دست به‌هر جنایت ضد اسلامی و انسانی می زنند.”
داکتر عبدالله از شهروندان خواست تا پاسخ تروریستان را با اتحاد و هم‌دلی بدهند.
احمدولی مسعود از شخصیت‌های سیاسی و ملی کشور در پیامی به این مناسبت ، مردم را به هوشیاری فراخواند و هشدار داد که به نام طالب و داعش مردم را به اختلاف می‌اندازند و مانع اتحاد و همدلی می‌شوند. در پیام آمده است: “نیک می‌دانیم که دولت در جایگاه مسوول حفظ جان و مال مردم، با این نابسامانی، سیاست بازی، ندانم کاری و نفاق افگنی نمی‌تواند در مقابل آمد آمد جبۀ سیاه ترور، وحشت و جنایت بیاستد و مردم و کشور را امن سازد. چه بسا که عمال نفوذی، ستون پنجمی‌ها، سیاست‌گذاری‌‌های انحصاری، وابستگی‌ها و نمایش‌های پوپولیستی، هریک در نفس خود می‌تواند باعث تراژیدی‌های کشور باشند.”
هم‌چنان، صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی و وزیر امور خارجه با انتشار پیامی، حملۀ انتحاری به مسجد باقرالعلوم را به شدت محکوم کرده و گفته است که تروریستان با انجام حملات انتحاری، نشان می‌دهند که به هیچ اصل و ارزش اسلامی پایبند نبوده و آیین‌شان کشتار، وحشت و ریختاندن خون انسان‌هااست.
در پیام آقای ریانی آمده است: “حملۀ انتحاری به مسجد باقرالعلوم و به شهادت رساندن غیرنظامیان اوج قساوت دشمنان مردم افغانستان را بار دیگر به نمایش گذاشت.”
از سویی هم، شماری از شهروندان، استادان دانشگاه، آگاهان دینی و چهره‌های سیاسی کشور در شبکه‌های اجتماعی ضمن محکوم کردن این حمله، با خانواده‌های شهدا و زخمیان ابراز هم‌دردی کردند.
وحید عمر، سفیر افغانستان در ایتالیا و کاربر شبکۀ اجتماعی فیسبوک در صفحۀ رسمی‌اش نگاشته است: حمله وحشیانه بر مدرسۀ باقرالعلوم، غیر انسانی‌ترین حربه برای رسیدن به شوم‌ترین و غیر انسانی‌ترین هدف است.
آقای عمر در ادامه با بیان این‌که مردم افغانستان امروز داغ‌دار و در ماتم نشسته‌اند، افزوده است: این زمان بیشتر از هر وقتی نیاز به هم‌دلی و باهمی داریم. به کمک خانواده‌های شهدا و زخمیان این حادثه باید بشتابیم.
کمال‌الدین حامد، عالم دین و استاد دانشگاه در صفحۀ فیسبوکش نوشته است: حملۀ امروز(دیروز) همان اندازه که خشونت‌بار بود، نگران کننده نیز می‌باشد. افغانستان در مقایسه با کشورهای منطقه، سابقۀ هم‌زیستی مناسبی دارد؛ اما تنوع مذهبی میان مردم افغانستان به گونه‌یی جذاب می‌نماید برای راه‌اندازی بحران با استفاده از این بستر.
این عالم دین با اشاره به نقش علمای دینی کشور در هم‌گرایی مذهبی و ایستادن در برابر تفرقۀ مذهبی، نوشته است: “داعش که مناسب‌ترین فضای رشد خود را در تفرقۀ مذهبی می‌داند، نفس ایجاد وحشت برای آن‌ها یک قدم به پیش محسوب می‌گردد. هنوز لایه‌های اصلی مراجع مذهبی در کشور ما مخالف جنگ مذهبی‌اند و یک طیف کوچکی از جزم‌گرایان بدوی به عنوان سرباز بی‌قیمت در این وحشی‌گری‌ها به مصرف می‌رسند؛ اما نمی‌توان همین‌طور خوش‌بین باقی‌ماند، برای این‌که نشانه رفتن یک مراسم خاص، ذهنیت‌های داعشی‌گری را ایجاد می‌کند که در آن‌صورت ممکن است بحران تمام عیار مذهب جنگی رخ دهد.”
احمد بهار چوپان، کاربر دیگر فیسبوک است که حکومت را از بهر بی‌تفاوت بودنش در امر تأمین امنیت شهروندان به شدت نکوهش می‌کند. این کار بر فیسبوک می‌نویسد: نقل است که آلبرت اینشتین می‌گفت: “وقتی روزانه همان رفتار همیشه‌گی را تکرار می‌کنید، انتظار وقوع تغییری مثبت را نداشته باشید.” اشتباه کشندۀ جمعی ما، تحمل یک مشت افراد ناتوان، فاقد صلاحیت، درایت و مشروعیت در رأس امور است. تمکین به این نظام ما را هرچه بیشتر قربانی خواهد کرد.
آقای چوپان اضافه می‌کند: من با شهدای امروز در مسجد باقرالعلوم مرده‌ام! ما مرده‌ایم… جامعه مرده است. جامعۀ فلج شده و بازیچۀ دست بازیگران شده، مرده است. خداوند شهدای حادثۀ امروز را ببخشاید و به بازمانده‌گان آن‌ها صبر و استقامت ارزانی کند.
این بار نخست نیست که به مکان‌های مقدس در کشور حمله می‌شود، پیش از این و درست در بیستم ماه میزان همین سال و در شب عاشورا نیز حمله کنندۀ انتحارییی به زیارتگاه سخی در شهر کابل حمله کرد که در نتیجۀ آن، بیش از ۵۰ تن کشته و زخمی شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.