نمایندۀ سازمان ملل متحد در کابل: در آماده‌گی‌های تخنیکی انتخابات مداخله صورت نگیرد

- ۰۲ حوت ۱۳۹۱

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در کابل گفته است که نتیجۀ انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان، باید مورد پذیرش تمام مردم قرار گیرد.
او همچنان گفته که یکی از اولویت‌های عمدۀ مأموریت من در سال آینده، حمایت از پروسۀ انتخابات ریاست‌جمهوری می‌باشد و اشتراک سراسری مردم، از اولویت‌های این انتخابات است.
یان کوبیش روز گذشته در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که برای تأمین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، باید نیروهای امنیتی افغان و خارجی، تلاش نمایند.
به باور نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد، زمانی یک انتخابات شفاف و عادلانه برگزار شده می‌تواند که امنیت آن از سوی نهادهای امنیتی تأمین شده باشد.
او اشتراک مردم را در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو مهم خواند.
نمایندۀ سازمان ملل گفت که از انتخاباتی حمایت می‌کند که در آن سهم مردم بیشتر باشد و نتایج آن قابل قبول همه قرار گیرد.
او تصریح کرد: «یکی از اولویت‌های عمدۀ مأموریت من در سال آینده حمایت از پروسۀ انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ است و یکی از اصول همین است که نتیجۀ انتخابات باید مورد پذیرش تمام مردم افغانستان قرار گیرد. زمانی‌که برای برگزاری انتخابات آماده‌گی گرفته می‌شود، اشتراک سراسری مردم باید در اولویت قرار گیرد.»
آقای یان‌کوبیش همچنان گفت که آمادگی‌های تخنیکی برای برگزاری انتخابات، باید به گونۀ مستقل و بدور از مداخله گرفته شود، تا آنان مطمین شوند که این روند به گونۀ درست پیش برده می‌شود.
او اضافه کرد، با توجه به مشکلات انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های قبل، ایجاب می‌کند تا تدابیر ویژه برای برگزاری انتخابات ۲۰۱۴ روی دست گرفته شود.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که کمسیون مستقل انتخابات گفته است، عمده‌ترین چالش برسر راه برگزاری انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری نبود امنیت می‌باشد.
فضل احمد معنوی رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفته است تا هنگامی که امنیت مراکز رأی‌دهی تأمین نگردد، آن‌ها صندوق‌های رأی‌گیری را نخواهند گذاشت.
او گفت: «من اگر مسوولیت کمیسیون انتخابات را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ داشته باشم، در جایی‌که امنیتش تأمین نباشد صندوق رای‌گیری نمی‌گذارم؛ نیروهای امنیتی مکلف اند، امنیت مراکز رای دهی، محلات رای‌دهی، کارمندان کمیسیون، مواد انتخاباتی، ناظرین، رای‌دهنده‌گان و امنیت کاندیدها را تأمین کنند، در صورتی‌که امنیت این همه تأمین نشود انتظار نداشته باشید که کمیسیون معجزه کرده و انتخابات را برگزار کند.»
رییس کمیسیون انتخابات همچنان گفت: تا یک هفتۀ دیگر لست مراکز رای دهی را با نیروهای امنیتی افغان جهت تأمین امنیت شریک می‌سازد.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای ولایتی افغانستان در ۱۶ حمل سال ۱۳۹۳ برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.