نماینده‌گی‌های سیاسی کشورهای خارجی به پایان خشونت‌ها در افغانستان و تامین آتش‌بس دایمی تاکید کردند

گزارشگر:امین سیرت - ۲۹ سرطان ۱۴۰۰

نمایندگی‌های دیپلوماتیک آسترالیا، جمهوری چک، کانادا، دنمارک، نمایندگان اتحادیه اروپا، فنلند، فرانسه، ایتالیا، جاپان، کوریا، هالند، دفتر نماینده ارشد ملکی ناتو، اسپانیا، سویدن، انگلستان و ایالات متحده امریکا در اعلامیۀ مشترک، تشدید جنگ و خون‌ریزی جاری در کشور، از بین بردن زیرساخت‌ها و نهادهای عامه و تهدید علیه دست‌آوردهای مشترک دو دهۀ اخیر را محکوم کردند و از طالبان خواسته به آتش‌بس فوری و سراسری تن دهند.

این اعلامیه که از سوی نمایندگی‌های دیپلوماتیک کشورهای کانادا، چک، دنمارک، استرالیا، اتحادیه اروپایی، فنلند، فرانسه، جرمنی، ایتالیا، جاپان، کوریا، هالند، نمایندگی غیرنظامی ناتو، اسپانیا، سویدن، بریتانیا و امریکا در افغانستان منتشر شده آمده است که حمله‌های طالبان تمام تلاش‌ها برای رسیدن به یک راه حل سیاسی از راه گفتگوها را از بین می‌برد.

در اعلامیه مشترک این کشورها یادآوری شده است که این حمله‌ها به غیرنظامیان آسیب رسانیده و سبب بیجا شدن آنان از مناطق‌شان می‌شود.

هم‌زمان با این راس ویلسن، شارژدافیر سفارت امریکا در کابل می‌گوید که کشورش خواهان برقراری هرچه زودتر آتش‌بس پایدار در افغانستان هستند.

آقای ویلسن در حساب تویترش نگاشته است که طالبان باید حمله های‌شان را در تمام افغانستان متوقف کنند، ما هرچه زودتر آتش‌بس دایمی و عمومی در افغانستان می‌خواهیم.

این اعلامیه با استقبال نهادها در دولت افغانستان مواجه شده است.

شورای عالی مصالحه ملی، در خبرنامه‌ای می‌گوید که عبدالله عبدالله، از موضع‌گیری صریح، همه‌جانبه و قاطع کشورهای دوست و متحد افغانستان استقبال می‌کند.

در خبرنامه این شورا آمده است که جمهوری اسلامی افغانستان همواره تعهد خویش را برای ختم جنگ، آتش‌بس سراسری و دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی عادلانه و پایدار ابراز داشته است. اما متأسفانه جانب مقابل وقت‌کشی کرده و فرصت تاریخی برای پایان منازعۀ ۴۳ ساله را با خطر روبرو ساخته‌اند.

آقای عبدالله، در ادامه گفته است که تصور این که منازعۀ جاری را با تشدید خشونت، کشتار و خون‌ریزی می‌توان ختم کرد، یک اشتباه محاسباتی غیرقابل جبران است. خشونت، خشونت می‌آفریند.

او در اخیر گفته است که مردم افغانستان در برابر زور، ستم و استبداد- از هرگونۀ آن- تسلیم نخواهند شد. پس بهتر است گروه طالبان با درک وضعیت جاری در کشور، به گفت‌وگوی معنادار و نتیجه‌بخش رو آورده و بیش از این مردم افغانستان را شکنجه نکنند.

در این حال حکومت افغانستان می‌گوید که آتش‌بس خواست همه جهانیان به شمول افغانان است اما طالبان آن‌ را نمی‌پذیرند.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان، در گفت‌وگو با رادیو آزادی با این ادعا مخالفت کرده و گفته است که آنان متعهد به صلح هستند و به همین هدف یک هیئت بلند پایه این گروه گفتگوها صلح را به پیش می‌برند.

خواست آتش‌بس از طالبان در‌ حالی مطرح می‌شود که بر اساس گزارش‌های تایید ناشده این گروه آتش‌بس را مشروط به رهایی زندانیان باقی مانده‌شان کرده‌اند؛ خواستی که حکومت افغانستان با آن مخالفت آشکارا نشان داده و می‌گوید با وجود رهایی زندانیان طالبان، این گروه با تعهدی که کرده بودند خشونت‌ها را کاهش نداده و بیشتر زندانیان آزاد شده دوباره به میدان‌های جنگ رفتند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.