واکنش‌ها به کشته شدن دواخان مینه‌پال

گزارشگر:گلابمیر رحمانی - ۱۶ اسد ۱۴۰۰

دواخان مینه‌پال رئیس مرکز  اطلاعات و رسانه‌های حکومت امروز جمعه (۱۵ اسد) در مسیر دارالامان مربوط حوزه هفتم امنیتی شهر کابل ترور شد.

میرویس ستانکزی سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است که آقای مینه‌پال در نزدیکی مسجد حضرت عثمان غنی از سوی طالبان کشته شد.

او افزود: متاسفانه دشمنان افغانستان و هراس افگنان امروز بار دیگر در یک عمل بزدلانه جوانی را که در برابر جنگ تبلیغاتی هراس افگنان مانند کوه ایستاد بود کشتند.

آقای استانکزی، از آقای مینه پال به عنوان «یک جوان رشید و وطن‌دوست» که از حامیان اساسی نظام و در مقابل تبلیغات علیه نظام مانند «کوه فولادین» بود، یاد کرد.

مسئولیت حمله بر دواخان مینه پال را طالبان برعهده گرفته است.

ذبیح الله مجاهد سخن‌گوی این گروه در تویتی گفته است که آقای مینه پال در یک حمله ویژه طالبان کشته و به کیفر اعمال خود رسید.

پیش از این آقای مینه‌پال، چندی قبل در یک گفت‌وگو با تلویزیون خصوصی”یک” در پاسخ به این سؤال که از ترور خود تا چه حد هراس دارید، گفته بود که این کشور قربانی می‌خواهد. اینجا باید با شجاعت کار کرد. هراس افگنی کار تروریستان است و تلاش می‌کنند که ما را از اراده ما منصرف کنند. بدون شک کسی کم و کسی هم زیاد می‌ترسد اما من با شرایط بلد هستم و زیاد نمی‌ترسم.

 

کشته شدن رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت واکنش‌های را نیز در پی‌داشت.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، در بیانیه‌ی می‌گوید که تروریستان جنایت‌پیشه و قسی‌القلب امروز دواخان مینه‌پال رییس مرکز رسانه‌های حکومت و از چهره‌های وطن دوست و فعال را در کابل به شهادت رسانیدند.

 

آقای عبدالله افزوده است که این حملۀ بزدلانه، ناروا و تروریستی را با کلمات تند نکوهش کرده و باور داریم که عاملان این جنایات قیمت قساوت، بی‌رحمی و افغان‌کشی‌شان را خواهند پرداخت. مردم افغانستان تسلیم تروریسم و هراس‌افگنی نخواهند شد. ترورهای بی‌خردانۀ طالبان، عزم مردم افغانستان برای شکست دشمن زبون و بی‌مروت چند چندان می‌سازد.

 

وی در اخیر گفته است که دواخان مینه‌پال، با وطن‌دوستی، فداکاری و شهامت‌تمام، صدای حقانیت مردم افغانستان را فریاد می‌کشید.

 

هم‌زمان با این، سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهوری گفته است که شهادت مینه‌پال که گروه طالبان رسما آن را به عهده گرفته یک جنایت تمام عیار علیه انسانیت و ارزش‌های انسانی و آزادی بیان است؛ طالبان به هیچ اصلی از اصول انسانی و اسلامی پابند نیست.

 

در حین حال، سید سادات منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح گفته که دواخان مینه‌پال مبارز راه آزادی بود؛ شهادت وی بیان‌کننده دشمنی تروریستان با آزادی است. این عمل را بزدلانه و از روی ناتوانی تروریستان می‌دانیم.

 

از سوی هم، فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه نیز حمله بر دواخان مینه پال را تقبیح کرده است. او در صفحه فیسبوک خود نبشته است که شهید مینه پال مبارز، فرهنگی، قلم به دست، نویسنده، شاعر و ژورنالیست بود. مینه پال فرد با شخصیت، وطندوست و حسابی بود.

حامدکرزی رییس جمهور پیشین، حنیف اتمر وزیر خارجه، احمدولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید مسعود و شماری دیگر از سیاست مداران و شهروندان افغانستان به کشته شدن آقای مینه پال واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند.

صلاح الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی و وزیر اسبق امور خارجه نیز در واکنش به کشته شدن دواخان مینه‌پال در صفحه فیس‌بوک رسمی خود نگاشته است تروریستان جنایتکار دواخان مینه‌پال رئیس مرکز رسانه های حکومت و یکتن از فعالان عرصه رسانه و آزادی بیان را در اثر یک توطیه به شهادت رسانیده اند.

آقای ربانی، در ادامه افزوده است که ترور شهید مینه‌پال و ترورهای دیگر بیانگر این حقیقت تلخ است که ما در برابر یک جنگ فراگیر استخباراتی قرار گرفته‌ایم. تروریزم به‌عنوان یک وبای کشنده دامنگیر همه شده، بهتر است در امر مبارزه با آن، وحدت عمل را در پیش بگیریم و تمامی طرف‌ها، اختلاف‌های سلیقه‌ای را کنار گذاشته در برابر این پدیده‌ی شوم و ویرانگر بسیج شوند.

او می‌افزاید که یکی از راه‌های مؤثر مبارزه علیه تروریزم، حمایت جدی و صادقانه از نیروهای دفاعی و امنیتی و نیروهای خیزش مردمی است.

فضل احمد معنوی، وزیر عدلیه، نیز در واکنش به کشته شدن آقای مینه‌پال در صفحه‌ی فیس‌بوک نگاشته است که چهار روز پیش در مجلسی با هم رو به رو شدیم، با کمال ادب احترام عسکری نمود و گفت:« با موقف ضد طالبانی‌ات احترامم چند برابر شده است».

 

آقای معنوی افزوده است که دیروز مضمونی را برایش فرستادم خوش شود و آن‌را بیشتر نشر کند تا روحیه مدافعین کشور عالی‌تر و انگیزهٔ مقاومت شان بیشتر گردد. اما امروز با کمال ناباوری خبر شهادتش را شنیدم آن‌هم در روز جمعه بعد از ادای فریضه نماز  که چگونگی شهادت‌اش دال بر حقانیت راه و مفکوره‌اش می‌باشد.

 

از سوی هم، راس ویلسن سرپرست و شارژدافیر سفارت امریکا در کابل در صفحه توییتر خود نوشته که از کشتن دواخان مینه پال از سوی طالبان سخت متاثر شده است.

او نوشته که آقای مینه پال در بخش اطلاع رسانی مخلص بود و کشتن او، نقض حقوق بشری و آزادی بیان است.

از سوی دیگر، رئیس جمهور غنی، در شفاخانه‌ی سردار محمد داوود، بر روح آقای مینه‌پال، اتحاف دعا و بر پیکر بی‌جان‌اش ادای احترام کرد.

این در حالی است که دواخان مینه پال، چند ماه پیش به عنوان رئیس مرکز رسانه های حکومت تعیین شده بود. او پیش از این معاون سخنگوی رئیس جمهوری بود. اما او در انتخابات گذشته ولسی جرگه از سمت معاون سخنگوی رئیس جمهوری استعفا داد و در انتخابات ولسی جرگه نامزد حوزه کوچی‌ها بود اما او پیروز نشد.

آقای مینه‌پال، هم‌چنان،‌ پیش از این مدتی به عنوان رئیس کتابخانه عامه کار کرد و چند سال سمت ریاست اطلاعات و فرهنگ کندهار را نیز برعهده داشت.او در بین سال‌های  ۲۰۰۶ الی ۲۰۱۰ میلادی در ولایت های جنوب غرب به عنوان خبرنگار رادیو آزادی، هم فعالیت کرده‌  بود.

گفتنی است که آقای مینه‌پال، شاعر و نویسنده بود و از دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه کابل سند فراغت به دست آورده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.