قسمت دوازدهم؛ خبر، خبرنگار، رسانه و مخاطب

نویسنده:حامد علمی - ۲۱ عقرب ۱۴۰۲

فصل دوم
خبرنگار
ویژه‎گی‌های یک خبرنگار خوب
ادبیات مناسب
هر نویسنده ای باید کلمات و جملات اش را به درستی بنویسد، به‌ویژه ژورنالیستان که مخاطبان فراوان دارند باید به خوبی بتوانند کلمات را با زیبایی درکنار هم قرار دهند و آنان را به‌صورت کامل، سنجیده و جذاب ترکیب کنند. خبرنگار موفق باید با ادبیات نوشتاری و گفتاری آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند توجه مخاطبان را با استعمال یک تعداد محدود از کلمات جلب کند. خبرنگار برای داشتن بیان قدرت‌مند و کلمات نافذ باید مطالعات خود را افزایش دهد. مطالعه دوام‌دار میتواند در قدرت قلم یک خبرنگار تاثیرات مطلوبی به‌جا گذارد و هم‌‎چنین یک ژورنالیست، با مطالعه نحوه ی ساختار، دستور زبان و افزایش دایره ی لغات خود و قدرت نویسنده‌گی‌اش را بالا ببرد.
جملات زیبا،‌ با ادبیات عام فهم، کوتاه و سنجیده شده مخاطبان بیش‌تر را به خواندن می‌کشاند و اگر جملات خسته کن،‌ طولانی و بی‌ربط باشند، مخاطب با مشکل مطلب را درک می‌کند و از ادامه خواندن متن یا گزارش خودداری می‌نماید.
برای ژورنالیستی که با رسانه های صوتی و تصویری سر و کار دارد، تلفظ درست و دقیق کلمات بسیار مهم است. هر خبر را قبل از ثبت باید چندین بار بخواند و اگر با لغات ناآشنا بر می خورد به قاموس ها و نرم افزارهای مرتبط با فرهنگ لغات مراجعه کند.
اکثریت ژورنالیستان با تلفظ نام های خارجی با مشکل مواجه می‌شوند. کمک خواستن از هم‌کاران و یا گوش دادن اخبار مربوط به همان کشور برای تلفظ درست نام ها، مفید است. اگرچه توقع نباید داشت تا نام ها و اصطلاحاتی خاص مانند، لهجه‌ی مردمان بومی یک کشور درست تلفط گردد، اما ژورنالیستان سعی کنند تا در این حصه مهارت کافی را کسب کنند.
هم‌چنان برای یک خبرنگار بسیار مهم است تا ادبیات قابل قبول برای عام مردم داشته باشد و زبانی را به‌کار برد که عام فهم باشد، به‌ویژه برنامه ها و یا نوشته های را که برای عام مردم است باید مطابق سطح ذهنی و فکری مردم عیار کند.
ژورنالیستانی که با برنامه های کودکان سر و کار دارند، مشکل فراوان می داشته باشند؛ چون از یک طرف باید معیارهای زبانی را مراعات نمایند و از طرفی دیگر برنامه‌های شان را چنان ارایه کنند که برای کودک قابل درک باشد. ادبیات نوشتاری برای کودک یک مهارت خاص است و کتاب فراوان در این‌باره نوشته شده است که مطالعه آن‌ها بسیار مهم است. همچنان تهیه برنامه‌های رادیویی و تلویزیون با مخاطبان خاص مانند کشاورزان یا کسبه‌کاران باریکی های زبانی دارد و ژورنالیست باید در این راه مهارت کسب کند.
زمانیکه یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی را برای مخاطبان خاص مانند سیاسیون، شاعران، نویسنده‌گان یا کارشناسان تهیه می‌گردد،‌ باید ادبیات قابل قبول و معیاری به اساس سویه و درک آنها به‌کار رود و اگر تهیه کننده‌ی برنامه در وجود گرداننده همیشه گی خویش چنین ویژه‌گی را نمی یابد، باید به ژورنالیستان همکار رو آورده و آنها را برای گردانندهگی برنامه به‌کار گمارد.
سلیقه و ذوق
مقصود از سیلقه و ذوق، ادبیات رفتار با مردم، دانستن ارزش زیبایی، روح زیبا، نفس لطیف، نظم، پاکیزه‌گی، احساس لطیف و نفس شفاف و بی‌آلایش است که متوجه اشتباه می‌شود و با یک‌ نگاه و یک‌ لبخند به آن پی می‌برد.
ژ‌ورنالیست خوب کسی است که نه تنها در نوشتن از لغات مناسب و زیبا کار می‌گیرد، بلکه هنگام ترتیب و تنظیم گزارش چه چاپی باشد یا صوتی و تصویری با سلیقه و ذوق خوب رفتار می‌کند. برای یک رسانه ی چاپی ادبیات مناسب،‌ عنوان جذاب، زیبا، مرتبط به متن و موضوع مهم است. استفاده از حروف مناسب و نرم افزارهای نوشتاری، عکس ها،‌کارتون ها و کارهای هنری مقاله یا گزارش را جالبتر می‌سازد.
روزنامه های معتبر جهان همیشه در صفحات اول و سوم عکس‌های جذاب را به نشر می‌رسانند و برای انتخاب عکس‌‎ها تیم های کاری دارند، که از میان هزاران قطعه عکس یکی یا دو را انتخاب می‌کنند.
مجلات هفته گی و ماهوار جهانی یک سیستم پیچیده برای انتخاب عکس دارند و یک عکس از زیر نظر چندین کارشناس خوش ذوق می گذرد تا امتیاز چاپ در پشتی یا صفحات داخل را پیدا می‌کند.
ژورنالیست رادیویی با صداهای جذاب سرو کار دارد. در زبان رادیویی به قطعات کوتاه صدا اکچولتی می‌گویند. اگر از یک مسابقه ورزشی خبر یا گزارش تهیه می‌شود به صداهای شور و هلهله ضرورت است و به همین ترتیب در گزارشات و اخبار تلویزیونی، قطعات کوتاه که به آن کلیپ گفته می‌شود کارایی دارد. هر قدر کلیپ مرتبط به موضوع، جذاب، نو و واضح باشد به همان اندازه گزارش جالب‌تر می‌شود. اکثر برنامه های تلویزیونی با یک کلیپ کوتاه که معرف برنامه است، آغاز می‌شود هر قدر این کلیپ جذاب‌تر و با سلیقه تر تهیه شود به همان اندازه مخاطبان را به برنامه علاقه‌مند می‌سازد.
می‌گویند که مقدمه مانند پنجرهایست که مخاطبان را از دنیای بیرون به داخل متن می‌کشاند و هر قدر منظره پنجره زیباتر بنماید به همان اندازه مخاطب یا خواننده زودتر و با شوق بیشتر داخل متن می‌گردد، بنابر این مقدمه کوتاه چندین ثانیه‌ای یک برنامه تلویزیونی باید به‌تر ترتیب شود تا بیننده گان را به داخل محتوی بکشاند. همین گونه در رسانه‌های برقی یا ویب‌سایت ها استعمال رنگ‌‎ها، ‌عکس‌ها و گرافیک های زیبا و هم‌خوان به جذابیت گزارش یا خبر می‌افزاید. روزنامه ها و مجلاتی معتبر جهان برای طراحی زیبای صفحات خویش به ابتکارات فراوان متوسل می‌شوند، حتی برای ترتیب پشتی یا یک صفحه مسابقات طراحی را راه اندازی یا به فراخوان جهانی رو می آورند.
ادامه دارد…
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.