استراتژی امـریکا در بـرابر پاکستان و طالبـان تغییر کـرده است؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 24 جوزا 1395 - ۲۳ جوزا ۱۳۹۵

برخی تحلیلگران از نشانه‌های تغییرِ سیاست امریکا در قبال پاکستان و طالبان سخن می‌زنند.
آنان می‌گویند که نزدیکی طالبان با کشورهای منطقه استراتژی امریکا را در برابر این گروه و حامی بلامنازع‌شان تغییر داده است.
رییس جمهوری امریکا به نیروهای کشورش دستور داده که در جنگ بر ضد طالبان نیروهای امنیتی افغانستان را یاری رسانند.
mandegar-3پیش از این امریکا اعلام کرده بود که آنها به خاطر جنگ با طالبان به افغانستان نیامده‌اند و دشمن واشنگتن القاعده است، نه طالبان.
برخی از اعضای مجلس و آگاهان نظامی می‌گویند که برای پاکستان روابط با کشورهای جهان به ویژه امریکا ارزنده است و فشار امریکا بر این کشور باعث می‌شود تا دولت پاکستان مراکز دهشت‌افگنی را در این کشور از بین برده و فعالیت‌ گروهای تروریستی را محدود سازد.
آنان با بیان اینکه امریکا در برابر طالبان و پاکستان سیاست متناقض دارد، می‌گویند که یک هفته پیش امریکا از حملات قاطعانه در برابر طالبان خبر داد؛ اما تا هنوز شاهد اقدام عملی برای این کار نیروهای امریکایی در پهلوی نیروهای امنیتی کشور نیستیم.
این در حالی است که رییس جمهور امریکا صلاحیت‌های بیشتر به نیروهای تحت امر این کشور در افغانستان داده تا در برابر گروه‌ تروریستی طالبان بجنگند و بالای پاکستان فشار وارد کرده است تا از حمایت گروه‌های تروریستی دست بردارد و مراکز فعالیت‌های تروریستی را در پاکستان از بین ببرد.
اما، ظهیر سعادت عضو مجلس نماینده‌گان در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: امریکا و کشورهایی که در برابر تروریسم می‌جنگند، از فشار بالای پاکستان در حالی خبر می‌دهند که در میدان مبارزه جدیت از خود نشان نداده‌اند.
آقای ظهیر افزود: تنها کشته شدن اختر منصور رهبر گروه طالبان در پاکستان باعث تغییر سیاست امریکا در قبال پاکستان و طالبان نشده بلکه موضوعات دیگری وجود دارد که سیاست امریکا را متغیر ساخته است.
او گفت: فشار بر پاکستان باعث توقف حملات تروریستی گروه طالبان در افغانستان و تامین صلح در منطقه می‌شود و مراکز فعالیت مقامات بلند پایه طالبان در پاکستان از بین می‌رود، کاری که تاهنوز صورت نگرفته است.
او با بیان اینکه اگر فشارهای امریکا بر پاکستان در حد شعار و رسانه‌یی باشد مردم به آن باور نخواهند کرد و تغیری در سیاست پاکستان ایجاد نخواهد شد، می‌گوید: پاکستانی‌ها همواره سیاست دوگانه در برابر افغانستان بازی کرده‌اند، اما برای پاکستان روابط با کشورهای جهان به ویژه امریکا ارزنده است اگر فشارهای امریکا جدی باشد و پاکستان آن را در نظر نگیرد روابط این کشور با امریکا در معرض خطر قرار می‌گیرد.
این عضو مجلس نماینده‌گان تأکید کرد: پس از توقف فعالیت‌های تروریستی در پاکستان، به اساس روابط مخفیانه‌یی که پاکستان با گروه طالبان دارد، جعرافیایی را در افغانستان ایجاد و حملات تروریستی را سازمان دهی خواهد داد.
آقای ظهیر با استقبال از اقدام اخیر دولت امریکا مبنی به دادن صلاحیت بیشتر جنگی برای نیروهای این کشور در برابر طالبان در افغانستان، گفت: با آنکه نیروهای امنیتی کشور توانایی جنگ را در برابر طالبان دارند، اما کمک و حمایت نیروهای خارجی در جبهه‌های جنگ بیشتر موثر تمام می‌شود.
همچنان، جنرال عتیق الله امرخیل کار شناس امور نظامی می‌گوید: امریکا اخیراً ملا اختر منصور را کشت و بر پاکستان فشار وارد کرده تا از حمایت طالبان دست بردارد. همۀ این اقدامات نشان می‌دهد که امریکا از نزدیک شدن گروه طالبان با روسیه و ایران نگران است. ملا منصور رهبر پیشین طالبان با این دو کشور دید وادیدهایی داشته است.
آقای امرخیل افزود: نگرانی امریکا این است که طالبان به ایران و روسیه نزدیک می‌شوند و با اسلحه به دست آورده از آن کشورها در برابر نیروهای امریکایی در افغانستان و منطقه می‌جنگند.
آقای امرخیل باور دارد که امریکا در برابر طالبان و پاکستان سیاست متناقض دارد. او می‌گوید: یک هفته پیش امریکا از حملات قاطعانه در برابر طالبان خبر داد؛ اما تا هنوز شاهد اقدام عملی این کار نیروهای خارجی در پهلوی نیروهای امنیتی کشور نیستیم.
این کارشناس نظامی خاطر نشان کرد: دولت افغانستان توان مبارزه با دهشت‌افگنی را به تنهایی ندارد و کشیده‌گی‌های داخلی خود را اصلاح کرده نتوانسته، پس از مرگ ملا عمر چند دسته‌گی که در بین طالبان ایجاد شد، دولت افغانستان از آن استفاده کرده نتوانست بناً در حال حاضر نیز از چنددسته‌گی در بین طالبان نمی‌توانند استفاده کند.
او دولت مردان را متهم کرد که تاهنوز در بین خود زبان مشرک ملی پیدا نکرده‌اند و گفته که دولت افغانستان بسان طالبان به دودسته تقسیم شده، استفاده چنین فرصتی به یک حکومت مقتدر نیاز دارد که دولت فعلی چنان نیست.
از سویی دیگر صدیق صدیقی سخنگو وزارت داخله گفته که پس از کشته شدن ملامنصور وضعیت امنیتی منطقه و سیاست‌ها تغییر کرده است. فشارهای امریکا بالای پاکستان مبنی بر قطع حمایت از طالبان بیشتر شده و صلاحیت‌های بیشتر به نیروهای امریکایی از طرف قصر سپید داده میشود تا طالبان هدف قرار گیرند؛
او همچنان یاد آور شده که فرمانده عمومی ناتو و نیروهای امریکایی در افغانستان به پاکستان می‌رود و در دیدار با جنرال راحیل شریف بیان می‌دارد که یکبار دیگر فرصت است تا پاکستان میان این دو انتخاب کند، از حمایت طالبان دست بردارند؛ مراکز ترویج تروریسم را در پاکستان از بین ببرد، درغیر صورت ادامه سیاست‌های خصمانه پاکستان مبنی برحمایت‌شان از طالبان به ضرر پاکستان تمام خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.