طالبان رها شده از زندان‌های پاکستان به صـفوف نبرد پیوسته‌اند

- ۰۴ حوت ۱۳۹۱

مأموران استخبارات پاکستان می‌گویند: از میان طالبان رها شده از بازداشت‌گاه‌های این کشور، حد اقل نیمی از آن‌ها دوباره به صفوف شورشیان پیوسته‌اند.
روزنامه پاکستانی تریبیون به نقل از یک مقام غربی نوشته است: طالبان تازه رها شده از زندان‌های پاکستان، به جبهه‌های جنگ باز گشته‌اند.
شورای عالی صلح، در خصوص این مسأله ابراز تردید می‌نماید.
محمد اسماعیل قاسمیار مسوول روابط بین‌المللی شورای عالی صلح به رادیو آزادی گفت: آن‌ها اسنادی ندارند که ثابت کند، طالبان رها شده از زندان‌های پاکستان به میدان جنگ باز گشته اند.
روزنامۀ تریبیون نوشته است: با توجه به نشانه‌های اخیر از شریک ساختن طالبان در قدرت و پایان دادن به جنگ افغانستان، طوری به نظر می‌رسد که گروه طالبان برای سال ۲۰۱۴ انتظار می‌کشند.
در این سال، نیروهای بین‌المللی تحت رهبری ناتو از افغانستان بیرون می‌شوند و انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور هم در سال ۲۰۱۴ برگزار می‌شود.
پاکستان اخیراً با تقاضاهای شورای عالی صلح افغانستان توافق کرد تا شماری از زندانیان طالبان را از زندان‌های آن کشور رها کند و به این ترتیب، در اخیر سال ۲۰۱۲، بیست و چهار تن از افراد گروه طالبان از زندان های پاکستان آزاد شدند.
این اقدام به خاطری صورت گرفت که افراد رها شده در پروسه مصالحه افغانستان نقش داشته باشند، اما پاکستان این زندانیان را با درخواست حکومت افغانستان، به این کشور نسپرد.
مسوول روابط بین‌المللی شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید: پاکستان حالا توافق کرده تا روند رهایی سایر زندانیان طالبان را با همین شورا هماهنگ سازد.
در این میان اداره استخبارات پاکستان می‌گوید: رهایی زندانیان طالبان از بند، نتایج منفی به همراه خواهد داشت زیرا نیمی از این افراد دو باره به جنگ رو آورده‌اند.
ناظرین می‌گویند: این مسأله اعتماد میان پاکستان و افغانستان را که در این اواخر برای بهبود آن تلاش می‌شد، زیانمند می‌سازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.