قسمت هجدهم؛ خبر، خبرنگار، رسانه و مخاطب

نویسنده:حامد علمی - ۲۷ عقرب ۱۴۰۲

فصل سوم
رسانه
انواع رسانه‌ها
اندیش‌مندان تقسیم بندی‌های مختلف را برای رسانه‌ها پیشنهاد نموده و هرکس از دیدگاه خود رسانه‌ها را به اساس معیار خاص دسته بندی کرده است. عده‌ای به این باور هستند که تمام رسانه‌ها به دو دسته تقسیم شده، طوریکه رسانه یا پیشوا و رهبر مردم است و یا زبان آن‎ها. دیگران گفته‌اند که تمام رسانه‌ها یا برقی است و یا غیر برقی. یعنی رسانه‌‎های‌ ‎که روی کاغذ اند و رسانه‌هایی که توسط برق به مخاطبان می‌رسند. اما در این بحث برای آسانی کار رسانه‌ها را از دیدگاه‌های مختلف تقسیم بندی نموده و هر یک به‌صورت مختصر معرفی می‌گردد .
تقسیم بندی به اساس نحوه‌ی نشر
به‌صورت عموم ما امروز در کشور خویش با چهار نوع رسانه سر و کار داریم.
۱ – رسانه‌های چاپی مانند روزنامه‌ها، جراید،‌ جزوه‌ها و مجلات،
۲ – رسانه‌های صوتی که نمونه آن رادیو است،
۳ – رسانه‌های تصویری مانند تلویزیون، پروجکتور، سینما، سیدی‌ها و نرم افزارهای که روی صفحه بزرگ یا کامپیوتر قابل رویت می‌باشند،
۴ -نشرات برقی که در فضای مجازی از طریق انواع مختلف کامپیوتر و تلیفون‌های هوش‌مند در دسترس اند.
نشرات برقی را آنلاین نیز می‌خوانند که از طریق شبکه جهانی انترنت در خدمت ژورنالیزم و مخاطبان قرار دارد.
درکشور ما تا حال رادیو با در نظر داشت مشکلات در تولید و انتقال برق، موضوعات فرهنگی و قرایتهای مختلف از احکام دین مقدس اسلام در جایگاه اول رسانه‌ها قرار دارد. چون از یک طرف سطح سواد مردم پایین است و علاقه به خواندن ندارند، و از طرفی دیگر رادیو در محلات کار، هنگام سفر و روستاها قابل دست‌ری میباشد. این وسیله توسط برق و بیشتر بطری‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‎‌‌گیرد و اگر از طریق انواع مختلف تلیفون‌های همراه شنیده شود، هزینه برق و انترنت آن کمتر است.
رادیوهای به بازار عرضه گردیده که توسط نور خورشید چارچ می‌شوند که این نوع رادیوها با شرایط مردم افغانستان تطابق بیشتر داشته و شاهد هستیم که در بیست سال اخیر شبکه‌های رادیویی رشد فزاینده داشته و آنتن‌های موج اف‌ام در کوه‌ها و تپه‌های سراسر کشور به مشاهده می‌رسند.
ادامه دارد…
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.