قسمت بیست و دوم؛ خبر، خبرنگار، رسانه و مخاطب

نویسنده:حامد علمی - ۰۲ قوس ۱۴۰۲

فصل سوم
رسانه
ویژه‌گی‌های یک رسانه خوب
دسترسی
عده‌ای به این باوراند که رسانه باید سراسری و دسترسی به آن آسان باشد. هرگاه یک رسانه به اکثریت مردم یک کشور یا یک جغرافیا برسد، هم سان به همه اطلاع رسانی و برنامه را همه شمول داشته باشد، آن رسانه یک رسانه‌ی خوب است.
برای رسانه های چاپی توزیع هم‌زمان به فروشگاه‌ها، ‌مشترکین، ‌ادارات و مخاطبان بسیار مهم است و برای رسانه های تصویری و صوتی، دسترسی آسان به امواج و آخذه ها، شفافیت در فریکونسی ها و یا دکل های فرستنده از ویژه‎گی های یک رسانه خوب به شمار می‌رود.
پای‌بندی به زمان
رسانه ی خوب به آن رسانه باید گفت که زمان نشر و پخش نشرات را به شدت مراعات نموده و در یک تقسیم اوقات معین آن را در اختیار مخاطبان قرار دهد. روزنامه ها،‌ هفته نامه ها و مجلات به‌صوت منظم در اختیار خواننده‌گان قرار گیرد تا مخاطبان بدانند که به کدام ساعات یا روزها در بازارها یا پشت دروازه های شان می‌رسد و به اساس آن نیازمندی‌های اطلاعاتی شان را مدیریت کنند. برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی که به صورت سلسله‌وار به نشر می‌رسد، ساعات معین نشر را جداً مراعات می‌نمایند و این پایبندی یکی از ویژه گی های رسانه‌ی خوب است. به خصوص در جهان امروز که برنامه‌های کاری، خانواده‌گی،‌ آموزشی و سایر امور زنده‌‎گی به دقت ردیف می‌گردند، بنابر این دقت و پای‌بندی به وقت بسیار با اهمیت به شمار می‌رود.
تلویزیون ها و رادیوهایی که در لابه‌لای برنامه های شان برای یک طیف خاص از مخاطبان نشرات دارند، در قسمت وقت پخش آن دقت زیاد می‌نمایند. به‌طور مثال اگر برنامه کودکان را می‌خواهند به نشر برسانند، ساعاتی مدنظر گرفته می‌شود که کودکان از مکتب فارغ شده و در خانه های‌شان حضور دارند یا برنامه های مشهور در ساعات که برای‌شان به‌ترین دقایق یا اوقات اساسی می‌گویند به نشر می‌رسند.
اضافه بر آن مدت زمانی یک برنامه زیاد اهمیت دارد. اگر یک برنامه یا حتی داستان و مطالب تفریحی، طولانی باشد برای مخاطبان خسته کن تمام می‌شود. بنابر این دقت در زمان نشر و مدت نشر برای رسانه‌های صوتی و تصویری زیاد مهم است.
برای رادیوها و تلویزیون هایی که برنامه خبری دارند، نشر سریع و به موقع اخبار و حادثات از ویژه گی های ارزنده به شمار می‌رود، چون دنیای رسانه ها در رقابت تنگ به‌ سر می‌برند و هر رسانه که خبر مهم را با سرعت و جزئیات بیشتر به مردم برسانید، مخاطبان آن را ترجیح می‌دهند. اما در تهیه خبر و انتخاب آن دقت فراوان باید شود، چون ارزش خبری گزارش‌ها از هم متفاوت اند و هر حادثه را نمی‌توان منحیث خبر تازه یا خبر فوری به نشر رسانید؛ در حالیکه یک خبر بی ارزش یا کم اهمیت تر باشد.
بنیه اقتصادی
امروزه رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های چاپی با مشکلات فراوان اقتصادی روبه‌رواند و تلاش دارند تا با طرح‌ها و پالیسی های جدید و شیوه‌های خاص جلب به‌تر مخاطبان در راه تقویت بنیه مالی شان اقدامات جدی نموده خود را به سوی خود کفایی بکشانند. مدیران موفق سعی می‌کنند تا منابع عایداتی رسانه شان را بالا ببرند و از دیدگاه اقتصادی، رسانه ی خوب به رسانه‌ای می توان گفت که بنیه اقتصادی به‌تر داشته و به کارمندانش دست‌مزد بیش‌تر بپردازد و در راه تهیه و تولید برنامه ها و صفحاتش مصارف بایسته را متقبل شود.
در جهان امروز، رسانه‌ها به‌ویژه رسانه های چاپی با محدودیت های فراوان بودجوی مواجه اند، حتی روزنامه‌های مشهور دنیا دیگر از چاپ اعلانات تجارتی مانند سابق پول دریافت نمی‌توانند، چون نشرات برقی به‌خصوص نهادهای جهانی مانند گوگل و میتا ( قبل از این فیس‌بوک) اکثریت پول تبلیغات را از آن خود کرده‌اند. بنابر این رسانه ها باید در راه تمویل برنامه ها و یا در کل برای پیش‌برد نشرات شان دست به ابتکارات بزنند تا بتوانند منابع به‌تر به‌دست آورده، برنامه های متنوع تولید کنند. در دنیای ژورنالیزم امروز بحث جداگانه‌ایی زیر عنوان بازاریابی ظهور نموده است که در فرایند آن شیوه های مدرن عادیاتی را بررسی و تیوری های نو را برای جلب مخاطبان مدنظر می‌گیرند. مدیران ارشد رسانه های معتبر به نوآوران و متصدیان بخش‌های اقتصادی توجه بیش‌تر نموده در کنار ژورنالیستان مسلکی بازاریابان مبتکر را در تشکیلات اداری خویش گماشته اند.
بخش بازاریابی رسانه‌ها سعی می‌کنند تا تبلیغات را در ساعات مهم و صفحات اولی یا در قسمت های بالایی روزنامه شان به نشر رسانند تا از این طریق پول بیشتر به‌دست آوردند، اما نشر تبلیغات به یک چالش تبدیل شده است. طوریکه زیادی آن در یک صفحه یا یک ساعت برنامه تلویزیونی یا رادیویی، مخاطبان را به نحوه‌ی دلتنگ می‌سازد. بنابر این دقت لازم در جایگاه و مدت زمانی تبلیغات باید مدنظر گرفته شود تا مخاطبان از یک طرف به تبلیغات بارزگانی توجه نمایند و از طرفی برایشان بسیار خسته کن و بیش از حد نباشد.
ادامه دارد…
اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.