محور بحث ناتو؛ حمایت از ۳۵۲ هزار نیروی امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۱۸

- ۰۴ حوت ۱۳۹۱

وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو به شمول وزیر دفاع افغانستان و فرماندۀ جدید نیروهای ناتو در کشور، طی دو روز گذشته در بروکسل روی حمایت از نیروی ۳۵۲ هزار نفری افغانستان بحث و گفت‌وگو کرده‌‎اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو می‌گوید روند واگذاری کنترل افغانستان به نیروهای محلی به خوبی پیش می‌رود و تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۳) به انجام خواهد رسید.
دبیرکل ناتو اعلام کرد، مسوولیت حفاظت از امنیت ۸۷ درصد مردم افغانستان به نیروهای محلی سپرده شده است و قرار است این نیروها تا پایان سال ۲۰۱۳ کنترل تمام افغانستان را بر عهده بگیرند.

نگرانی از کاهش بودجه نظامی ناتو
به گفته‌ دبیرکل ناتو، تا اکنون مسوولیت حفاظت از مناطقی که ۸۷ درصد از جمعیت افغانستان در آن زنده‌گی می‌کنند، به پولیس و ارتش این کشور سپرده شده است. وی می‌گوید این نیروها «بیشتر و بهتر» از دو سال پیش شده‌اند که خروج نظامیان خارجی از افغانستان آغاز شد.
نشست وزیران دفاع اعضای ناتو در بروکسل که دو روز ادامه خواهد داشت، در روز نخست به بررسی پیامد کاهش بودجه نظامی کشورهای عضو در ماموریت‌های بین‌المللی اختصاص دارد. راسموسن این کاهش را «نگران‌کننده» خوانده است.
دومین روز از نشست وزیران دفاع به رایزنی در مورد ماموریت آینده نیروهای ناتو در افغانستان اختصاص دارد. «حمایت قاطعانه» از نیروهای محلی در حفاظت از امنیت کشور مهم‌ترین هدف ناتو در آینده در افغانستان است.
ناتو قصد دارد پس از خاتمه‌دادن به عملیات نظامی در افغانستان که برای سال ۲۰۱۴ برنامه‌ریزی شده، شماری از نیروهای خود را برای آموزش ارتش و پولیس محلی و حمایت آن‌ها در اجرای ماموریتشان در این کشور مستقر کند.
با توجه به مشخص نبودن تعداد نظامیانی که امریکا در ماموریت ناتو شرکت می‌دهد، انتظار می‌رود وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی در مورد جزییات برنامه «حمایت قاطعانه» به توافق نهایی نرسند.

تأمین نیازمندی‌های نیروهای اففان پس از ۲۰۱۴
در این حال، کشورهای عضو ناتو در حال بررسی طرح امریکا مبنی بر حفظ و تامین مالی ۳۵۲ هزار تن از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۱۸ هستند.
مقامات ناتو می‌گویند: پیشنهاد برای حفظ نیروهای امنیتی افغان به تعداد ۳۵۲ هزار تن، اطمینان را در خصوص توانایی همین نیروها برای شکست طالبان پس از خروج نیروهای بین‌المللی، افزایش می‌دهد.
مقامات ناتو که خواسته‌اند نامشان گرفته نشود، پنج‌شنبه به گروهی از خبرنگاران در بروکسل گفتند: بحث روی تعداد مشخص نیروهای امنیتی افغان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، از دستور عمل‌های مهم مورد بحث در نشست امروز(دیروز) میان مقامات و نماینده‌گان کشورهای عضو ناتو خواهد بود.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در بروکسل گفت: ما به جدول زمانی متعهد هستیم. طبق این جدول ماموریت نظامی ایساف در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی تکمیل می‌شود و ماموریت جدید آموزشی تحت رهبری ناتو از اول جنوری سال ۲۰۱۵ آغاز خواهد شد. ما هنوز هم وقت داریم. ما در جریان پروسه برنامه‌سازی هستیم و من انتظار دارم که تصمیم نهایی در مورد تعداد و وسعت ماموریت آموزشی تحت رهبری ناتو، در جریان چند ماه آینده اتخاذ شود.
در ماه می سال ۲۰۱۲، ناتو توافق کرده بود که نیروهای امنیتی افغان پس از سال ۲۰۱۷ به ۲۳۰ هزار تن کاهش یابد. نگه‌داری این میزان نیرو پس از ۲۰۱۴ سالانه ۱ / ۴ میلیارد دالر هزینه در پی خواهد داشت. امسال این میزان هزینه برابر ۵ / ۶ میلیارد دالر خواهد بود که برای ۳۵۲ هزار تن از نیروهای امنیتی افغان خواهد بود که از این میزان ۷ / ۵ میلیارد دالر آن را امریکا تقبل خواهد کرد.
چنانچه این طرح از سوی ناتو تایید نشود، این امر می‌تواند هزینه‌های امریکا و متحدانش را به بیش از دو میلیارد دالر در سال افزایش دهد و این در حالی است که بسیاری از کشورها با معضل کسری بودجه و بحران مالی روبه‌رو هستند.
در اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو، شماری از مقامات کشورهای که در ماموریت ایساف در افغانستان نقش دارند، از جمله جنرال جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان هم شرکت کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.