ناشران به دولت: مالیـات سنگین کتـاب را برداریـد

گزارشگر:هارون مجیدی/ دو شنبه 11 اسد 1395 - ۱۰ اسد ۱۳۹۵

شماری از ناشران با انتقاد از وضع مالیات سنگین بر چاپ و نشر کتاب می‌گویند، دولت باید مالیات سنگین کتاب را بردارد.
آنان می‌گویند که ناشران در کشورهای همسایه و بسیاری از کشورهای دیگر جهان از پرداخت مالیه معاف‌اند و حتا کمک‌های بلاعوض نیز دریافت می‌کنند؛ اما ناشران کتاب در کابل از این تسهیلات بی‌بهره بوده و زیر بار فشار مالیات سخت دچار مشکل شده‌اند.
mandegar-3صنعت چاپ و نشر در افغانستان نوپا است و تنها در سال‌های اخیر در این عرصه سرمایه‌گذاری محدودی صورت گرفته است.
بر بنیاد اسنادی که در اختیار روزنامۀ ماندگار قرار گرفته است، در حال‌حاضر حدود سی ناشر در عرصۀ کتاب‌های درسی مؤسسات تحصیلات عالی و دانشگاه‌های شخصی و دولتی فعال‌اند و حدود بیش از پنجاه ناشر دیگر در بخش‌ کتاب‌های عمومی و مطالعاتی مصروف به فعالیت‌اند و در سراسر افغانستان بیش از چهارصد کتاب‌فروشی فعالیت دارند.
آگاهان فرهنگی به این باوراند که وضع مالیات سنگین بر نشر کتاب سبب می‌شود که پیامد‌های ناخوشایندی برای این صنعت نوپا در کشور در حال حاضر و در آینده در پی داشته باشد.
به باور آنان، این پیامدها می‌تواند شامل رکود و ایستایی در عرصۀ نشر کتاب شود که تفکر و تولید اندیشه را در تمام زمینه‌ها، زمین‌گیر می‌کند.
شیراحمد سعیدی، مدیر انتشارات سعید در گفت‌و‌گو با روزنامۀ ماندگار با بیان این‌که پرداخت مالیات یکی از چالش‌های عمدۀ فرا راه کار ناشران در افغانستان است، می‌گوید: اکثر کتاب‌ها در افغانستان وارداتی می‌باشد و به خاطر این‌که کتاب به‌صورت ارزان و مناسبت به شهروندان برسد، نیاز است تا دولت مالیات وضع‌شده بالای کتاب را بردارد.
مالیات عاید، مالیات فروش، مالیۀ مصرف و مالیۀ کرایه انواع مالیاتی است که ناشران در هر سال پرداخت می‌کنند، به گفتۀ آقای سعیدی: این‌کار سبب بلند رفتن قیمت کتاب می‌شود.
این ناشر می‌افزاید: «ناشران توانایی پرداخت مالیات را ندارند، با مشکلات زیاد می‌توانیم یک کتاب را به چاپ برسانیم و این کتاب احتمالاً طی چند سال به فروش می‌رسد، اما دولت به اندازۀ حجم کار ما مالیات سنگین وضع می‌کند.»
آقای سعیدی باور دارد که دولت با وضع این مالیات بر ناشران، به چاپ و نشر کتاب به عنوان محصول فرهنگی، علمی و دانشی توجه ندارند و برخوردی که با «بوت»، «پوقانه» و «پاپر» می‌کنند همان برخورد را با محصولات فرهنگی نیر در پیش گرفته‌اند.
آقای سعیدی تأکید می‌کند: این وضعیت، ناشران افغانستانی را از کار بازداشته است، چون تمام امکانات ناشران مصرف مالیه‌دهی به دولت شده و این وضع، کار چاپ کتاب را از رشد می‌ماند و ناشران مجبور خواهند شد تا کار نشراتی خود را ببندند و درگیر کارهای درآمدزا شوند تا برای دولت پول بپردازند.
در این مدت ناشران به مراجع مختلف جهت رفع این مشکل مراجعه کرده، از آن میان، پیشنهاداتی را که نقلی از آن در اختیار روزنامۀ ماندگار نیز قرار گرفته، عنوانی وزارت اطلاعات و فرهنگ فرستاده‌اند و از این وزارت خواستار توجه در زمینۀ مالیه، دزدی و قاچاق کتاب، مکان، خرید کتاب، نمایشگاه و جواز شده‌اند؛ اما به گفتۀ ناشران، هیچ‌گونه ترتیب اثری به این پیشنهادات داده نشده است.
آگاهان به این باورند که ممکن است بازار چاپ و نشر کتاب در افغانستان، با توجه به وضعیت کنونی، روزهای سخت‌تر از این را هم در پیش داشته باشد.
مردم قدرت خرید بسیاری از کتاب‌ها را ندارند. از این‌رو، باید دولت بکوشد تا مالیات بر این بخش از بازار را کمتر کند تا قیمت کتاب در بازارها متعادل‌تر شود و مردم بتوانند آن را بخرند.
به گفتۀ آگاهان، هرگونه توجهی به عرضۀ کتاب به مردم جامعۀ دردی و جهلی را درمان می‌کند و در نتیجۀ آن، درد جامعه کمتر می‌گردد.
پیش از این و در دهم حوت سال ۱۳۹۲، شماری از اعضای اتحادیۀ کتاب‌فروشان و ناشران افغانستان، در اعتراضی خواستار لغو مالیات صنعت چاپ، نشر و واردات کتاب شده بودند که به این اعتراضات نیز توجه نشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.