رییس شورای علمای پاکستان: به خاطر اظهارات ضد طالبانی علمای افغانستان نشست کابل را تحریم کردیم

- ۰۵ حوت ۱۳۹۱

رییس شورای علمای پاکستان گفته است که اظهارات ضد طالبانی یک عضو شورای علمای افغانستان، آن‌ها را واداشته که نشست کابل را تحریم کنند.
پیش از این علمای پاکستان و افغانستان موافقت کرده بودند به منظور دستیابی به جبهه‌یی واحد در مقابله با حملات علیه غیرنظامیان، ماه مارچ کنفرانسی را با مشارکت علمای مذهبی دو کشور در کابل برگزار کنند، اما بحث برسر این‌که آیا از اعضای طالبان نیز باید برای شرکت در این کنفرانس دعوت شود یا خیر باعث شده است تا سرنوشت این نشست با تردیدهایی روبرو شود .
علمای پاکستانی گفته اند کمیته تشکیلاتی مشترک دو کشور در نشست دوازدهم فبروری خود در اسلام آباد موافقت کرد از طالبان افغانستان نیز برای شرکت در این کنفرانس دعوت شود اما یکی از اعضای هیأت افغانی هنگام بازگشت به کابل، این پیشنهاد را رد کرد.
طاهر اشرفی رییس شورای علمای پاکستان گفت اظهارات ضد طالبان مظفری از اعضای شورای علمای افغانستان و ادعای او مبنی بر این‌که از طالبان دعوت نخواهد شد، نقض تفاهمی است که در نشست اسلام آباد حاصل شده است .
اشرفی روز شنبه در اسلام آباد گفت علمای پاکستانی تصمیم گرفته اند در کنفرانس مشترک ماه آینده در کابل شرکت نکنند، زیرا به اعتقاد آن‌ها ممکن است از این نشست به عنوان ابزاری علیه طالبان استفاده شود.
وی افزود : «اظهارات ضد طالبان این عضو افغان ما را مجبور کرده است تا کنفرانس کابل را تحریم کنیم .»
اشرفی همچنین از علمای افغانستان خواست رویکردی جدید را در پیش بگیرند که بتواند به روند صلح فراگیر در کشور جنگ زده افغانستان کمک کند.
یکی دیگر از علمای پاکستانی که از اعضای کمیته تشکیلاتی مشترک دو کشور نیز است گفت گروهی دیگر از علمای پاکستانی از طرف افغانستان درخواست کرده اند درمورد اظهارات ضد طالبان این عضو شورای عالی صلح(مظفری) توضیح دهد .
مفتی محی الدین رییس گروه «صوت الاسلام » در سخنانی در کراچی پاکستان گفت در نشست این کمیته تشکیلاتی تصمیم گرفته شد از کنفرانس کابل به عنوان یک ابزار علیه هیچ فرد یا گروهی استفاده نشود.
این در حالی است که مولوی شهزاد سخنگوی شورای علمای افغانستان ادعاهای رهبران مذهبی پاکستانی را رد کرد و گفت شورای علمای افغانستان رسماً از طالبان برای شرکت در کنفرانس کابل دعوت کرده است .
وی با بیان این مطلب از علمای پاکستانی خواست از تصمیم خود برای تحریم این کنفرانس صرفنظر کنند.
مولوی شهزاد افزود طرف افغانستان به تصمیمات اتخاذ شده در نشست دوازدهم فبروری کمیته تشکیلاتی مشترک دو کشور در اسلام آباد احترام می‌گذارد.
کمیته های تشکیلاتی دو کشور پیشتر در مذاکراتی که در اسلام اباد برگزار کرده بودند موافقت کردند پانصد نفر از علمای مذهبی هر دو کشور در نشست ماه مارچ شرکت کنند.
دولت افغانستان که ابتدا پیشنهاد کرده بود کنفرانس علمای مذهبی پاکستان و افغانستان ماه نومبر برگزار شود، اکنون در تلاش است علمای پاکستانی را متقاعد کند در کنفرانس کابل شرکت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.