مرکز دیده‌بان رسانه‎‌های آزاد افغانستان: عاملان خشونت علیه خبرنگاران به دادگاه کشانیده شوند

- ۰۷ حوت ۱۳۹۱

مسوولان مرکز دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی روز دوشنبه از افزایش خشونت علیه خبرنگاران در کشور به شدت اظهار نگرانی کرد..
مجیب خلوتگر، ریس اجرایی دیده‌بان رسانه‌های آزاد می‌گوید که لت و کوب خبرنگاران توسط نهادهای امنیتی، خلاف کرامت انسانی و بشری است.
آقای خلوتگر می‌افزاید که نهادهای امنیتی کشور با این عمل، ماده ۲۴ قانون اساسی را نقض کرده اند.
او از نهادهای عدلی و قضایی و وزارت اطلاعات و فرهنگ خواست تا قضیه لت و کوب خبرنگاران را بررسی کرده و عاملان آن را براساس قانون محاکمه کنند.
در ماده ۲۴ قانون اساسی افغانستان آمده است که « آزادی حق طبیعی انسان است، این حق جزء آزادی دیگران و مصالح عامه که توسط قانون تنظیم می‌‌گردد حدودی ندارد. آزادی و کرامت انسان از تعرض مصون است، دولت به احترام و حمایت آزادی و کرامت انسان مکلف می‌باشد.»
رییس اجرایی دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که براساس این مادۀ قانون اساسی، دولت مکلف است تا از حیثیت شهروندان محافظت کند و به کرامت انسان‌ها احترام بگذارد.
این نگرانی در حالی مطرح می‌شود که روز یک شنبه شماری از خبرنگاران در ولایت ننگرهار توسط مأموران امنیتی مورد لت و کوب قرار گرفتند.
گفته می‌شود که وسایل خبرنگاری شماری از ژونالیستان نیز در این جریان شکسته یا از بین رفته است.
در جریان چند سال گذشته ده‌ها تن از خبرنگاران در کشور بارها توسط ماموران امنیتی مورد لت و کوب و بدرفتاری قرار گرفته اند.
خلوت‌گر هشدار داد،‌ در صورتی که به خواسته مسوولان رسانه‌ها و نهادهای مدافع آزادی بیان توجه نشود، به دادخواهی و حرکت‌های مدنی شان ادامه خواهند داد.
رییس اجرایی دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان افزود که با افزایش خشونت علیه خبرنگاران، فعالیت‌های مدنی نهادهای مدافع خبرنگاران نیز بیشتر خواهد شد.
واکنش اتحادیه ملی ژرونالیستان
مسوولان اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌یی لت و کوب شماری از خبرنگاران در ولایت ننگرهار را به دشت محکوم کرده است.
سید محمد علی رضوانی، سخنگوی اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان از عملکرد نیروهای امنیتی در برابر خبرنگاران در شهر جلال آباد به شدت انتقاد کرده است.
آقا رضوانی می‌گوید که مسوولان امنیتی برای جلوگیری از بدرفتاری با خبرنگاران هیچ اقدامی انجام نداده اند.
لت و کوب، بد رفتاری، دشنام دادن و عدم پاسخگویی به سوالات خبرنگاران از مشکلات اصلی رسانه‌ها در کشور خوانده شده است.
این امر همواره واکنش‌های تند مسوولان اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان، فدراسیون خبرنگاران و مرکز دیده بان رسانه‌های آزاد را به دنبال داشته است.
آنان از ارگان‌های امنیتی کشور خواسته اند تا در مورد برخورد با خبرنگاران به ماموران امنیتی در کشور آگاهی‌دهی کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.