پولیس محلی به‌خاطر انتخابات ایجاد شده و حمایت می‌شود

گزارشگر:ناجیه نوری - ۰۷ حوت ۱۳۹۱

حکومت افغانستان از پولیس محلی به عنوان ابزار در انتخابات آیندۀ ریاست‎جمهوری استفاده می‌کند.
یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، با بیان این مطلب به روزنامۀ ماندگار گفت، از هفت ولایتی‌‎که ما دیدار کردیم، دریافتیم که پولیس محلی به خاطر انتخابات سال ۲۰۱۴ ریاست‎جمهوری حمایت و پشتیبانی می‌شود.
نیروهای پولیس محلی در افغانستان، براساس پیشنهاد جنرال دیوید پترویوس، فرمانده پیشین نیروهای‌های بین‌المللی در کشور، در سال ۲۰۱۰ به وجود آمد و هر چند این اقدام در مرحلۀ نخست با مقاومت شدید حکومت حامد کرزی مواجه گردید، ولی با گذشت زمان حکومت نیز موقفش را در این خصوص تغییر داد.
پولیس محلی در کنار پولیس ملی در برخی ولایت‌های افغانستان ایجاد شده و فعالت می‌کند، اما مردم هر از گاهی از عملکرد این نیروها شکایت کرده‎اند.
منبع می‌گوید، تصور مردم ولایات شمال و شمال شرقی از پولیس محلی این است که این افراد به خاطر استفاده در انتخابات پیش رو احیا و ایجاد شده‌ است.
منبع همچنان اضافه کرد: «شاید یکی از علت‌هایی‌که نیروهای امنیتی محلی حمایت و پشتیبانی می‌شود، نقش آنان در انتخابات سال ۲۰۱۴ باشد و ممکن است آن‌ها در انتخابات آینده نقش اساسی داشته باشند.»
این منبع افزود، مسالۀ مهم دیگر این‌که میان پولیس ملی و پولیس محلی، هم‌آهنگی وجود ندارد و پولیس محلی خود را به مراتب‌ بالاتر و با قدرت‌تر نسبت به فرماندهان ‌ امنیه ولایات تصور می‌کنند و فرماندهان امینۀ ولایات هم در هراس از پولیس محلی به سر می‌برند.
او تأکید کرد، از سوی دیگر مردم نسبت به پولیس محلی اعتماد ندارند و فکر می‌کنند که احیای پولیس محلی به معنای روی کار آمدن افراد غیرمسوول آن‌هم با داشتن امکانات حکومتی است.
اما وزارت امور داخله به شدت این اظهارات را رد کرده و می‌گوید که پولیس محلی برای تأمین امنیت انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری نقش برجستۀ خواهند داشت.
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید، بدون شک پولیس افغانستان و به خصوص پولیس محلی در تأمین امنیت روستاها در زمان برگزاری انتخابات پیش روی، نقش بسیار مهمی خواهند داشت.
او تأکید کرد، برگزاری انتخابات برای ما بسیار ارزشمند است، بنابراین پولیس افغانستان مکلف است که امنیت آن را تأمین نماید تا مردم بتوانند در انتخابات شرکت کنند.
سخنگوی وزارت داخله با رد این ادعا که میان پولیس محلی و پولیس ملی هم‌آهنگی وجود ندارد گفت، در نظارت از پولیس محلی یک میکانیزم خاص وجود دارد و پولیس ملی بالای هر گروپ پولیس محلی نظارت می‌کند.
او همچنان افزود، میان هر دو ارگان یک هم‌آهنگی بسیار قوی و آن‌هم تحت نظارت پولیس ملی وجود دارد، بنابراین چنین اظهاراتی حقیقت ندارد.
توجه فوق‌العاده به انتخابات ۲۰۱۴
منبع به ماندگار می‌گوید که مقام‌های محلی در شمال و شمال شرق افغانستان به وظایف دولتی خویش نپرداخته و مصروف برنامه‎ریزی برای انتخابات آیندۀ ریاست‎جمهوری می‎باشند.
این منبع تصریح کرد، مردم خدمت به مردم را فراموش کرده و مصروف زدوبندهای انتخاباتی هستند.
او همچنان گفت، تمام اراکین حکومتی در این ولایات، برای کسب قدرت پس از سال ۲۰۱۴ می‌اندیشند و ارایۀ خدمات را فراموش کرده‌اند.
به گفتۀ این منبع، مسایل حقوق بشری و رفتار با زنان نه تنها در محاکم افغانستان، بل در تمام مراجع قانونی این ولایات بسیار نگران‌کننده است.
او ضمن این‌که وضعیت زنان این ولایات را بسیار نگران‌کننده می‌داند، می‌افزاید: موارد تهدید و تجاوز بر زنان در این ولایات فوق‌العاده بالا است و به دلیل فقر گسترده آمار خشونت نیز در این ولایات بلند است.
این منبع اظهار داشت، در این هفت ولایت صدها و هزارها موارد خشونت که در رسانه‌ها بازتاب پیدا نکرده رخ داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.