فرمانده ارشد القاعده و معاونش کشته شدند

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

نیروهای ناتو در افغانستان می گویند، یک فرمانده ارشد شبکه القاعده همراه با معاونش در نتیجه یک عملیات هوایی در شرق افغانستان کشته شده اند.
این عملیات در ولسوالی وته‌پور ولایت کنر انجام شده و مقامات ناتو گفته اند که در آن به هیچ غیرنظامی آسیب نرسیده است.
یک اعلامیه ناتو از این فرمانده القاعده به نام متفی اسد و از معاون او به نام یوسف یاد کرده است.
ناتو می‌گوید که این فرمانده القاعده همچنین به نام‌های مفتی پنجابی، عبدالقدوس و صوفیان مشهور بوده است.
براساس اعلامیه ناتو، این فرمانده القاعده، مسوول عملیاتی جنگجویان این شبکه در ولایت کنر و همچنین برخی دیگر از ولایات شرقی افغانستان بوده است.
از این فرمانده همچنین به عنوان یکی از ماهران ساخت بمب و مواد انفجاری یاد شده که به سایر جنگجویان القاعده در افغانستان، چه‌گونگی ساختن مواد انفجاری را آموزش می‌داد.
ناتو گفته که یک عملیات جداگانه هوایی در ولسوالی وته‌پور ولایت کنر منجر به کشته شدن فردی به نام «فتاح گل» شده که از تنظیم کننده‌گان برنامه‌های القاعده بوده است.
اعلامیه ناتو گفته که فتاح گل به جنگجویان القاعده در شرق افغانستان خانه‌های امن فراهم می‌کرد و همچنین مسوولیت اداره و کنترل اردوگاه‌های آموزش گروه‌های تروریستی را برعهده داشت.
بدنبال فروپاشی طالبان در افغانستان در پی حملات امریکا در اواخر سال ۲۰۰۱، حضور شبکه القاعده در افغانستان نیز به شدت محدود شد.
با این حال، این شبکه در سالهای اخیر توانسته نفوذ خود را به ویژه در ولایات شرقی افغانستان حفظ کند.
دولت افغانستان و متحدان بین المللی این کشور، از جدا شدن گروه طالبان از شبکه القاعده، به عنوان یکی از شرایط خود برای مصالحه با گروه طالبان یاد کرده اند.
آگاهان باور دارند که شبکه القاعده، از حضور گروه های چون طالبان افغانستان و طالبان پاکستانی، برای ادامه فعالیت های خود در این منطقه بهره‌برداری می کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.