نهادهای ناظر: نشست کمیسیون بی‌نتیجه بود

- ۱۷ قوس ۱۳۹۸

نهادهای ناظر انتخاباتی با اشاره به نشست مشترک دیروز کمیسیون انتخابات شرکاری انتخاباتی، می‌گویند که این نشست نتیجه‌بخش نبود.
مسوولان در این‌ نهادهای که در این نشست اشتراک داشتند، می‌افزایند که کمیشنران کمیسیون انتخابات این نشست را به گروگان گرفته بودند و دوساعت تمام روی موضوعات حاشیه‌یی و بی‌ربط سخن گفتند.
mandegarدیروز یکشنبه، ۱۷ قوس کمیسیون انتخابات، یک نشست مشورتی با تکت‌های انتخاباتی، رسانه‌ها و نهادهای ناظز بین‌المللی و داخلی را راه‌اندازی کرد. گفته می‌شد که کمیسیون انتخابات روی راه‌حل‌های اساسی مشکلات موجود در این روند بحث می‌کند، اما نهادهای ناظر می‌گویند که بحث‌ها در این نشست بی‌ربط و پراکنده بود و نتیجۀ به دنبال نداشت.
مسوولان در نهادهای ناظر انتخاباتی با انتقاد از عملکرد کمیشنران کمیسیون در جریان نشست مشترک می‌گویند که کمیشنران نشست مشترک را به انحصار گرفته بودند.
حبیب‌الله شینواری، مسوول برنامه‌های دیده‌بان شفافیت و انتخابات (ایتوا) که یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست بود، از راه‌اندازی این نشست استقبال می‌کند، اما می‌گوید که کمیشنران کمیسیون انتخابات این نشست به به گرِوگان گرفته بودند و در حدود دو ساعت این نشست را با سخنان پراکنده و بی‌برنامه و حاشیه‌گویی سپری کردند.
آقای شینواری در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار کمیشنران کمیسیون انتخابات به بی‌‍‌‌‍‌‌‌‌ظرفیتی متهم کرده و افزود که از ساعت ۱۰ تا ۱۲ کمیشنران صحبت کردند و بیشتر سخنان حاشیه‌یی، تکراری و بدون انسجام بود.
به گفتۀ او: کمیسیون انتخابات در این نشست نتوانست سخنان قناعت بخش برای تکت‌های انتخاباتی معترض داشته باشد؛ انتظار می‌رفت که کمیسیون انتخابات روی موضوعات؛ چون ۳ صد هزار رأی جنجالی، تاریخ اعلام نتیجۀ ابتدایی و چالش‌های بسته بودن دروازۀ کمیسیون انتخاباتی در ولایت‌های کشور بحث می‌کرد، اما این نشست کمیسیون انتخابات بیشتر به یک گزارش سالانه میماند تل بحث روی راه‌حل.
مسوول برنامه‌های دیده‌بان شفافیت و انتخابات می‌گوید: در حالی که برای هر کمیشنر زمان نزدیک به نیم ساعت در نظر گرفته شده بود، اما برای اشتراک کننده‌گان، سه دقیقه وقت داده شده و این خود تبعیض‌آمیر بود که منجر به تنش‌های لفظی شد.
آقای شینواری پیشنهاد کرد که کمیسیون انتخابات باابوبکر صدیق
ید یک نشست مشورتی مختصر با نماینده‌گان تکت‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر و نهادهای داخلی ن بین‌المللی روی حدود ۲۰ تن شود راه‌اندازی کند و روی موضوعات مشخص صحبت شود.
در همین حال، نشست کمیسیون انتخابات انتقاد‌ها واکنش‌های برخی‌ها را نیز به دنبال داشت.
علی امیری، استاد دانشگاه، گفته است که نشست امروز (دیروز) کمیسیون انتخابات گام دیگری بود برای بی‌اعتباری انتخابات.
او گفته که از نشست، کمیسیون انتخابات چه نتیجه خواهد گرفت؟ نمی‌دانم. اما این نشست گام دیگری بود برای بی‌اعتباری انتخابات؛ اینکه یک عضو کمیسیون می‌گوید به دلیل نبود فرصت قانون تطبیق نشده و کمیسیون آرای غیرقانونی را معتبر دانسته است، در یادها خواهد ماند. اگر واقع‌بین باشیم، این فرمایشات در حکم ادای فاتحه به روح کمیسیون است.
همچنان، یوسف رشید در جریان این نشست با انتقاد ار رویکرد کمیسیون انتخابات گفت که از این نشست توقع بیشتری می‌رفت و این برای کمیسیون انتخابات مهم بود که از این مرحلۀ چگونه بتواند عبور کند.
آقای رشید افزود که استقلال کمیسیون انتخابات برای نهاهای ناظر انتخاباتی خیلی مهم است، اما افزود که کمیسیون‌های انتخاباتی نباید از واژۀ «مستقل» سوءاستفاده کند و از قوانین و کارشیوه‌های عدول کند.
او گفت که در این نشست کمتر روی راه‌حل صحبت شد و تمرکز بیشتر روی خواست و تمایلات بود و باید از این وضعیت برون شویم.
به گفتۀ او: روی مواردی که اعتراض وجود دارد مشخص است و قوانین و کارشیوه‌های نیز پیام روشن دارد، اما انتظار از کمیسیون می‌رود تا روی راه‌حل صحبت کند، در حالی که کمیسیون روی هر کار شیوه‌یی که صحبت می‌کرد، خودش بند می‌ماند و نتوانست توجیه لازم برای اشتراک‌کننده‌گان داشته باشد.
آقای رشید در پیشنهاد به کمیسیون انتخابات گفت که اگر روی برخی از موارد تجدید نظر صورگیرد، بهتر است، و از تکت‌های انتخاباتی خواست که برای باز شدن دورازۀ کمیسیون‌های در ۷ ولایت همکاری کنند و کمیسیون شکایات انتخاباتی بیشتر روی این موضوع تمرکز داشته باشد.
این درحالی است که کمیسیون انتخابات تاهنوز دو مرتبه تقویم اعلام نتیجۀ ابتدایی انتخابات را نقض کرده است و از طرف هم، معترضان در ۷ ولایت دروازۀ کمیسیون انتخاباتی را بسته‌اند.
اخیراً کمیسیون انتخابات گفته است که اگر دروازۀ کمیسیون انتخابات در ۷ ولایت باز نگردد، تصمم نهایی را با در نظر داشت، رأی‌های باز شماری شده در سایر ولایت‌های کشور روی دست خواهد گرفت.
یک روز پیش از این نشست، شورای نامزدان نیز در خبرنامه‌یی برگزاری آن نمادین خوانده و گفته بودند که بُن‌بست انتخاباتی را حل نمی‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.