ترامپ و آزمونِ تازه در مبارزه با تروریسم

- ۲۹ حمل ۱۳۹۶

در حالی که هنوز از پیامدهای استفاده از مادر بمب‌ها در افغانستان اطلاعاتِ دقیقی در دست نیست، زلمی خلیل‌زاد مشاور تازۀ رییس جمهوری امریکا گفته است که این کشور باید از چنین بمب‌هایی علیه پایگاه‌های تروریست‌ها در پاکستان استفاده کند. به گفتۀ آقای خلیل‌زاد، پاکستان پایگاه امنِ تروریستان است و تا زمانی که این پایگاه‌ها از این کشور برچیده نشوند، مشکل است که بتوان در تأمین امنیت افغانستان توفیق حاصل کرد.
mandegarآقای خلیل‌زاد در ادامه می‌گوید که او در زمان مأموریتِ خود به عنوان سفیر امریکا در افغانستان تلاش کرد که پاکستان را متقاعد سازد که دست از حمایتِ گروه‌های تروریستی بردارد. به گفتۀ آقای خلیل‌زاد، او از موجودیتِ پناهگاه‌های تروریستان در پاکستان در حضور پرویز مشرف رییس جمهوری وقتِ آن کشور انتقاد کرد ولی آقای مشرف با زیرکی آن را نپذیرفت. آقای خلیل‌زاد می‌گوید که در آن‌زمان امریکا به دلیل روابطی که با پاکستان داشت، نمی‌توانست به صورتِ مستقیم وارد اقدام نظامی در این کشورشود، ولی به گفتۀ او حالا این شرایط تغییر کرده و رییس جمهور ترامپ باید از همۀ گزینه‌ها برای تحت فشار قرار دادنِ اسلام‌آباد استفاده کند.
آقای خلیل‌زاد به صورتِ مشخص به سفر اخیرِ مک مستر مشاور امنیت ملی رییس جمهور ترامپ به افغانستان، پاکستان و هند اشاره می‌کند و می‌گوید که آقای مستر باید پیام قاطعِ واشنگتن به اسلام‌آباد را برساند. آقای خلیل‌زاد در حالی از رییس‌جمهور ترامپ می‌خواهد که مبارزه با تروریستان را در پناهگاه‌های امنِ آن‌ها با جدیت دنبال کند که اخیراً امریکا با پرتاب مادر بمب‌ها در ولسوالی آچین ننگرهار تلاش کرد که مهم‌ترین پایگاه دولت اسلامی موسوم به داعش را در افغانستان نابود سازد.
مقام‌های امریکایی معتقدند که شکست داعش در سوریه و عراق سبب می‌شود که این گروه وارد افغانسـتان شود. هرچند بر اساس برخی گزارش‌ها، گروه داعش خیلی پیشتر از این‌ها وارد افغانستان شده و فعالیت‌هایش را آغاز کرده، ولی همه چنین نظری را تأیید نمی‌کنند. امرالله صالح وزیر دولت در امور اصلاحات در نهـادهای امنیتی به دنبال حملۀ هوایی امریکا به آچین گفت که گروه داعش در افغانستان نامی است که پاکستان برای گروه‌های تروریستی‌یی که خودش آن‌ها را به وجود آورده، استفاده می‌کند.
حامد کرزی رییس‌جمهوری پیشینِ افغانستان که به‌شدت نگاه ضد امریکایی و بدبینانه دارد، می‌گوید که داعش پروژۀ قراردادی امریکاست. البته آقای کرزی و حتا رییس جمهور غنی تا دیرزمانی وقتی در رسانه‌های کشور از حضور گروه داعش در افغانستان خبر داده می‌شد، با قهر و عصبانیت می‌گفتند که این گروه به دلیل نوع تفکرِ خود نمی‌تواند در افغانستان جایگاه داشته باشد. ولی حالا همین‌ها از حضور خطرناک داعش و حتا خطرناک‌تر بودنِ آن نسبت به گروه طالبان سخن می‌گویند.
حالا چه داعش ساختۀ پاکستان باشد و یا آن‌گونه که آقای کرزی می‌گوید ساختۀ امریکا، ولی در حال حاضر به عنوان تهدید خطرناک و جدی برای افغانستان می‌تواند مطرح باشد. به ویژه این‌که برخی تحلیل‌گران به این نتیجه رسیده اند که پس از این گروه طالبان آهسته‌ آهسته به حاشیه می‌رود و جای آن را کاملاً گروه داعش پُر می‌کنـد.
فکر می‌شود که هشدارِ آقای خلیل‌زاد نیز در این راستا می‌تواند قابل تأمل باشد. هرچند که توجه به پایگاه‌های امنِ تروریستان در آن سوی مرز همواره از خواسته‌های جدیِ سیاست‌مداران و قسماً دولت افغانستان طی یک دهۀ گذشته بوده، ولی هرگز آن‌گونه که انتظار برده می‌شد، دولت‌های پیشینِ امریکا به این مسأله توجه چندان نشان ندادند.
امروز اما آزمونی تازه در برابر زمام‌دارانِ کاخ سفید قرار گرفته و آن این‌که آیا این بار به مسالۀ پاکستان و موجودیتِ گروه‌های تروریستی در آن کشور توجه لازم صورت خواهد گرفت و یا این‌که باز همچونِ گذشته مصلحت‌ها و روابط مانعِ چنین نگاهی خواهد شد. برخی تحلیل‌گران در افغانستان راست می‌گویند که تنها حملۀ هوایی هرقدر هم که شدید باشد، نمی‌تواند از گسترش فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان بکاهد؛ زیرا پایگاه‌های اصلیِ آن‌ها می‌توانند با بازتولید نفراتِ تازه‌دم جای خالیِ افراد آن‌ها را در افغانستان پُر سازند. همین مسأله سبب شده که جنگ افغانستان این‌قدر طولانی و پُرهزینه شود.
اگر غربی‌ها در آغاز مبارزه با تروریسم به گونۀ صادقانه به ریشه‌ها و سرچشمه‌های تروریسم توجه می‌کردند، بدون شک امروز هم خودشان با خیالِ آسوده‌تری در کشورهایِ خود زنده‌گی می‌کردند و هم برای کشورهای منطقه که در تیررسِ گروه‌های تروریستی قرار دارند، آرامش و امنیتِ بیشتری وجود می‌داشت.
آقای ترامپ با حرف‌ها و وعده‌های کلان به میدان آمد و در سخنان مشاور امنیت ملیِ او نیز که به کابل آمده بود، شمه‌یی از این بلنـدپروازی را می‌شد حس کرد. حالا اما زمانِ وعده‌ها و حرف‌های کلان گذشته و باید آن‌ها را در عمل ثابت کرد. کاخ سفید اگر این بار نتواند دستاورد قابل توجهی در مبارزه با تروریسـم حاصل کند، بدون شک روسیاهی بزرگی را به آینده‌گانش ارمغان خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.