پاکستان: طالبان آزادشده به میدان جنگ بازگشته‌اند

- ۱۳ حوت ۱۳۹۱

یک مقام امنیتی پاکستان اعلام کرده است طالبانی که از زندان‌های پاکستان آزاد شده‌اند‌ دوباره به صفوف طالبان ملحق و به احتمال زیاد آزادی آنان نتیجه معکوسی در روند صلح افغانستان خواهد داشت.
به گفتۀ یکی از مقامات استخباراتی پاکستان، حداقل نیمی از طالبان افغانستانی که در این اواخر از زندان‌های پاکستان آزاد شده‌اند، دوباره به گروه‌های طلبان پیوسته‌اند.
یکی از مقامات ارشد غربی که نخواست نامش فاش شود نیز تأکید کرد که «بعضی» اعضای تازه آزاد شده طالبان به میدان جنگ بازگشته‌اند.
این موضوع دشواری رسیدن به یک معاملۀ سیاسی با طالبان پیش از پایان سال ۲۰۱۴ را به رخ می‌کشد، سالی که قرار است نیروهای ناتو و امریکا خروج خود را از خاک افغانستان کامل کنند.
بسیاری از اعضای طالبان که از زندان «گوانتانامو» امریکا آزاد شده‌اند نیز به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند.
به رغم نشانه‌هایی که از تمایل طالبان برای تقسیم قدرت و پرهیز از جنگ وجود دارد، آنان به احتمال زیاد با این بازی سعی می‌کنند تا پایان سال ۲۰۱۴ برای خود فرصت سازی کرده، زیرا سال ۲۰۱۴ سال انتخابات در افغانستان و تعیین جایگزین حامد کرزی، رییس جمهور فعلی، نیز خواهد بود.
به گزارش واشنگتن پست، طالبان مدت‌ها است که حاضر به گفت‌وگوی مستقیم با کرزی یا دولت او نشده است.
طالبان گفته‌اند که فقط با امریکا مذاکره می‌کنند و در قطر نیز مذاکرات محرمانه‌یی با امریکا انجام داده بودند، اما با اصرار کرزی، امریکا از آن زمان تلاش می‌کند طالبان را وادار به گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان کند، اما مقامات غربی می‌گویند هنوز پیشرفتی در انجام این مذاکرات حاصل نشده است.
محمد اسماعیل قاسمیار از مقامات شورای عالی صلح افغانستان اظهار داشته است که اواخر سال گذشته به درخواست شورای عالی صلح، پاکستان ۲۴ زندانی را آزاد کرد تا رهبران ناراضی طالبان، به انجام مذاکرات صلح با دولت کرزی راضی شوند.
زندانیان آزاد شده همه از اعضای طالبان افغان بوده و افرادی هستند که علیه نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان جنگ می‌کنند.
بسیاری از این افراد، به ویژه در ماه‌های زمستان از پاکستان به عنوان مقر و پایگاه خود استفاده می‌کنند.
با توجه به گفته مقام استخباراتی پاکستان درباره بازگشت نیمی از زندانیان آزاد شده به میدان‌های نبرد، به نظر می‌رسد آزاد کردن زندانیان نتیجه معکوس داشته است.
این نتیجه عکس موجب شکایت امریکا از پاکستان نیز شده است، که چرا اقدامات لازم را برای پیگیری فعالیت‌های آنها انجام نداده و رابطه پر فراز و نشیب پاکستان با افغانستان را بار دیگر به چالش کشیده است.
اسلام‌آباد که از انتقادات امریکا مأیوس شده است، می‌گوید منابع لازم برای پیگیری فعالیت‌های زندانیان آزاد شده را ندارد و همچنین هیچ درخواستی مبنی بر تعقیب زندانیان آزاد شده یا تحویل آن‌ها به دولت افغانستان مطرح نشده بود.
آنان افزوده‌اند: خود مقامات افغان نیز زندانیان طالبان را از زندان‌های افغانستان آزاد کرده و از آن پس رد آنها را گم کرده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.