هشدار فرماندهان انگلیس به دیوید کامرون: پروسۀ انتقال در افغانستان بازنگری شود

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

فرماندهان ارتش انگلیس به دیوید کامرون هشدار داده‌اند، ممکن است در صورت خروج سریع نیروهای خارجی از افغانستان و بازگشت القاعده به این کشور، آینده افغانستان به خطر افتد.
به گزارش روزنامۀ دیلی تلگراف، فرماندهان ارشد ارتش انگلیس به دیوید کامرون، نخست‌ وزیر این کشور هشدار دادند، برنامه فعلی واگذاری مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای افغان تا سال آینده ممکن است نیازمند «بازنگری» باشد.
فرماندهان انگلیسی معتقدند نیروهای امنیت ملی افغان، ارتش و پولیس این کشور به طور کامل توانایی بر عهده‌ گرفتن مسوولیت کنترل امنیتی کشور را ندارند بر اساس برنامه فعلی قرار است از اواسط سال ۲۰۱۳ کنترل امنیتی افغانستان از سوی نیروهای خارجی به نیروهای افغان تحویل داده شود و این روند تا پایان سال ۲۰۱۴ به طور کامل انجام شود. زمانبندی این طرح مورد توافق دیوید کامرون و باراک اوباما، رییس‌ جمهوری امریکا قرار گرفته است و این بدان معناست که ۹ هزار سرباز انگلیسی مستقر در افغانستان در سال آینده به خانه باز خواهند گشت و پس از سال ۲۰۱۴ تنها تعداد اندکی از آن‌ها در افغانستان باقی خواهند ماند تا نقش آموزشی برای ارتش افغانستان ایفا کنند.
اواخر ماه گذشته میلادی، فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس اظهار داشت: اگر امریکا اعلام کند که این روند امن است، ممکن است سرعت اجرایی شدن این طرح افزایش یابد.
وی افزود: ما هنوز چگونگی خروج سربازان را که از پاییز سال جاری میلادی تا پایان سال ۲۰۱۴ ادامه خواهد داشت را مشخص نکرده‌ایم.
با این وجود به دیوید کامرون گفته شده نگرانی‌هایی در خصوص کیفیت و توانمندی‌های سربازان افغان وجود دارد. پیش از این نیز در خصوص توانمندی‌های نیروهای امنیتی افغانستان ابراز نگرانی شده بود اما هشدار جدید به دیوید کامرون درباره توانمندی نیروهای افغان نشان‌ دهنده جدی بودن این مساله است.
افسران ارشد ارتش انگلیس عوامل مختلفی را از جمله دلایل نگرانی خود نسبت به توانمندی‌های نیروهای امنیتی افغان اعلام کرده‌اند.
به گفته یکی از فرماندهان ارتش انگلیس هم‌اکنون ۱۵ هزار تن از سربازان افغان غایب هستند و از طرفی دیگر تعداد حملات شبه‌نظامیان به نیروهای خارجی طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است.
از دیگر دلایل این نگرانی می‌توان به وفاداری سیاسی نیروهای افغان اشاره کرد. چندی پیش یک گروه از پولیس‌های افغان به طالبان پیوستند.
یکی دیگر از نگرانی‌ها، فساد در پولیس افغانستان است و هم‌اکنون تعدادی از پولیس‌های این کشور در صنعت تریاک دخالت دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.