اعضای شورای عالی صلح و شورای علما: نشست علمای اسلام در عربستان برگزار نمی‌گردد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۴ حوت ۱۳۹۱

نشست علمای جهان اسلام دربارۀ انجام حملات انتحاری و جنگ افغانستان، نباید در عربستان سعودی که خود یکی از حمایت‎کننده‎گان اصلی طالبان است، برگزار شود.

شماری از اعضای شورای علمای افغانستان و شورای عالی صلح، با تأکید بر این مسأله می‌گویند، عربستان سعودی حکومت طالبان را به رسمیت می‌شناخت و سه میلیارد دالر به آنان کمک کرده بود، بنابراین چنین نشستی باید در یک کشور دیگر اسلامی برگزار شود.
پیش از این، اسماعیل قاسمیار رییس کمیسیون روابط خارجی شورای عالی صلح افغانستان گفته بود که نشست شورای علمای جهان اسلام در مورد حرام دانستن انجام حملات انتحاری، احتمالاً در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.
اما استاد محمد اکبری عضو شورای عالی صلح می‌گوید، شورای عالی صلح تصمیم دارد تا کنفرانس بین‌المللی را در خصوص انجام حملات انتحاری، میان علمای اسلام برگزار کند، اما کشور برگزارکنندۀ این نشست تا اکنون مشخص نشده است.
استاد اکبری اضافه کرد، این کنفرانس باید در یک کشور بی‌طرف اسلامی برگزار شود، نه در عربستان سعودی؛ زیرا عربستان در گذشته از طالبان حمایت می‌کرد.
وی اضافه کرد، عربستان سعودی به دلیل این‌که حکومت طالبان را به رسمیت شناخته بود، بی‌طرف نیست؛ بنابراین، چنین نشستی باید در یک کشوری مانند مالیزیا، سودان و یا یک کشور اسلامی دیگر که طرف نباشد، برگزار شود.
او در مورد سخنان رییس شورای علمای پاکستان گفت، افغانستان تصمیم داشت تا در خصوص انجام حملات انتحاری یک کنفرانس بین‌المللی را با اشتراک علمای اسلام برگزار کند، اما پاکستان تقاضا کرد که در قدم نخست این نشست باید میان علمای پاکستان و افغانستان برگزار شود و بعداً میان کشورهای اسلامی دیگر.
وی تأکید کرد، ولی بعداً علمای پاکستان از حضور در این نشست خودداری کردند و این اقدام نشانگر حاکمیت حکومت پاکستان بالا علمای این کشور است.
استاد اکبری اضافه کرد، رییس شورای علمای پاکستان تحت تأثیر حکومت این کشور حملات انتحاری را در افغانستان جایز دانسته است.
او افزود، در حقیقت سخنان رییس شورای علمای پاکستان سیاست دولت این کشور است، بنابراین هرآنچه را که علمای این کشور می‌گویند، دیدگاه حکومت پاکستان است.
در همین حال، قاضی نذیر احمد حنفی عضو شورای علمای افغانستان می‌گوید، ما به علمای پاکستان ضرورت نداریم و بزرگترین مرجع علمی جهان اسلام الازهر شریف است.
همچنان قاضی حنفی در بارۀ نشست علمای جهان اسلام گفت، چون عربستان سعودی اولین کشوری بود که حکومت طالبان را به رسمیت شناخته و سه میلیارد دالر را به آنان کمک کرده بود، بنابراین خوب خواهد بود که این نشست در جای دیگری برگزار شود.
او تأکید کرد، ما در نشستی که با رییس‌جمهور داشتیم، تقاضا کردیم که این نشست در دانشگاه الازهر مصر برگزار شود، زیرا این دانشگاه بزرگترین کانون علمی جهان اسلام است.
او در مورد سخنان رییس شورای علمای پاکستان گفت، اگر در افغانستان خارجی‌ها حضور دارند، در پاکستان پایگاه‌های نظامی امریکا و سایر کشورها نه تنها امروز بل از سالیان متمادی وجود داشته و پاکستان به همین دلیل، سالانه میلیون‌ها دالر پول به دست می‌آورد.
به گفتۀ قاضی حنفی، حملات پاکستان در افغانستان سبب کشته‌شدن شمار زیادی از افراد بی‌گناه شده است، بنابراین اگر علمای پاکستان در این نشست شرکت می‌کردند، مجبور بودند به جنایات خود اعتراف کنند.
این عضو شورای علمای افغانستان افزود، روی این دلیل علمای پاکستان در این نشست شرکت نکردند تا روی جنایات‌شان سرپوش بگذارند.
اما وحید مژده آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، از همان اوایل زمانی‌که مسألۀ نشست علمای پاکستان و افغانستان در خصوص حرام دانستن انجام حملات انتحاری مطرح شد، علمای پاکستان به دو دسته تقیسم شدند.
او افزود، دستۀ اول با این نشست کاملاً مخالفت کردند، اما دستۀ دوم حضورشان را مشروط بر این‌که نماینده‌گان طالبان باید در این نشست حضور داشته باشند و دوم این‌که بر ضد کسی فتوا داده نشود، مقید ساختند.
مژده در مورد سخنان رییس شورای علمای پاکستان گفت، باور علمای پاکستان این است که امریکایی‌ها حکومت مشروع افغانستان را سرنگون کردند و یک حکومت خود ساخته را جای‌گزین آن ساختند، بنابراین در افغانستان مانند زمانی‌که نیروهای شوروی حضور داشتند، جهاد جایز است.
مژده تأکید کرد، اگر علمای پاکستان در نشست افغانستان شرکت می‌کردند، نشانگر هم‌آهنگی میان علمای افغانستان و پاکستان می‌بود و دولت افغانستان از این نشست می‌توانست بهره برداری‌های زیادی کند.
به گفتۀ این آگاه سیاسی، نشستی که با حضور علمای پاکستان در افغانستان برگزار می‌شد به مراتب ارزشش بیشتر از نشستی بود که قرار است در عربستان سعودی یا کشور دیگری برگزار شود.
رییس شورای علمای پاکستان انجام حملات انتحاری در افغانستان، فلسطین و کشمیر را جایز دانسته و گفته است که روحانیون پاکستانی به دلیل مخالفت علمای افغان با حضور طالبان در نشست علمای دو کشور در کابل، این نشست را تحریم کرده اند.
اما پیش از این عمل انتحاری از سوی شماری از روحانیون از جمله مفتی اعظم عربستان سعودی شیخ عبدالعزیز آل شیخ، ناروا دانسته شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.