برخورد عقده‌مندانۀ ابراهیمی با بسم الله محمدی

- ۰۵ سنبله ۱۳۹۱

عدم رای اعتماد به بسم الله محمدی وزیر داخله از سوی مجلس نماینده‌گان، ریشه در برخورد شخصی رییس این مجلس و برخی از نماینده‌گان داشته است.
یک منبع آگاه به روزنامه ماندگار گفت که در کنار سایر دلایلی که به رد صلاحیت وزیران داخله و دفاع منجر شده است، عقده‌گشایی رییس مجلس نماینده‌گان در برابر وزیر داخله نیز مشهود است.
به گفته این منبع، چندی پیش آقای ابراهیمی رییس‌ مجلس نماینده‌گان به وزیر داخله پیشنهاد کرده بود که برادرش را به حیث آمر امنیت فرماندهی پولیس کندز بگمارد، اما بسم الله محمدی وزیر داخله با این درخواست ابراهیمی مخالفت کرده بود.
به گفتۀ منبع، بی‌اعتنایی بسم الله خان به درخواست رییس مجلس، سبب شد که ابراهیمی در استیضاح و سلب صلاحیت‌نمودن وزیر داخله عقده‌مندانه برخورد کند.
روز شنبه مجلس نماینده‌گان ستر جنرال بسم‌الله محمدی و ستر جنرال عبدالرحیم وردک وزیران داخله و دفاع را از سمت‌های شان برکنار کرد.
به دنبال رد صلاحیت این دومقام ارشد امنیتی، شماری از نماینده‌گان مجلس و آگاهان سیاسی عنوان کردند که برخی اعضای مجلس، براساس عقده‌های شخصی، منطقه‌یی و سلیقه‌یی تصمیم به برکناری وردک و محمدی گرفتند.
«فرزندان صدیق»
با این حال، روز گذشته رییس‌جمهور کرزی بسم الله محمدی و عبدالرحیم وردک را در سمت‌های پیشین‌شان به حیث سرپرست گماشت.
در اعلامیه‌یی که از دفتر رییس‌جمهور کرزی منتشر شده، آمده که به تصمیم مجلس نماینده‌گان احترام می‌گذارد و تا معرفی نامزد وزرای جدید، آقایان محمدی و وردک را در وزارت‌های داخله و دفاع به عنوان سرپرست تعیین می‌کند.
در این اعلامیه آمده: «رییس جمهور، سترجنرال بسم الله محمدی و سترجنرال عبدالرحیم وردک را از جمله فرزندان صدیق، پر تلاش و مجاهد کشور دانست و گفت که آن‌ها سالیان زیادی در ساختار جدید افغانستان و به پختگی رساندن نظام آن کار کرده اند.»
اعلامیه افزوده است: «دولت افغانستان بر علاوه‌یی که آن‌ها را به بهترین مدال‌های دولتی مفتخر می‌سازد، از آن‌ها به عنوان افراد با تجربه و سخت‌‌کوش خواهد خواست تا در دیگر بخش‌های حکومت به خدمت‌گذاری به مردم و کشور خود ادامه دهند.»
سلب اعتماد وزرای داخله و دفاع در مجلس نماینده‌گان در شرایطی صورت گرفت که افغانستان در آستانه انتقال کامل مسوولیت‌های امنیتی قرار دارد.
این دو وزیر، از سابقه‌دار ترین افراد در حکومت افغانستان به شمار می روند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.