حامد کرزی: آزادی رسانه‌ها در افغانستان در منطقه بی‌نظیر است

گزارشگر:13 ثور 1393 - ۱۲ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3رییس‌جمهور کرزی گفته که برای حفظ آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در سیزده سال گذشته تلاش‌های فراوانی کرده و موانع را از سر راه برداشته‌اند.
آقای کرزی با اشاره با مراسم بزرگذاشت از روز جهانی رسانه ها و آزادی بیان در هفته گذشته گفت که این یادبود باور مردم را به آزادی بیان و اهمیت مطبوعات در جامعه «استوارتر» کرد.
آقای کرزی در سخنرانی پانزده روزه خود تأکید کرد که نهادینه کردن مردم سالاری، تقویت و حمایت از نهادهای مدنی، «دفاع از مصالح علیای کشور و اطلاع رسانی سالم» از اهداف اساسی و بنیادی رسانه‌ها است.
این سخنرانی چهار و نیم دقیقه بود و از رادیوی ملی افغانستان پخش شد. آقای کرزی هر پانزده روز از طریق رادیویی در مورد مسایل مختلف برای مردم سخنرانی می‌کند.
رییس جمهوری کرزی گفت: «در سیزده سال گذشته یکی از دست آوردهای بزرگ مردم، گسترش و پیشرفت بی‌سابقه رسانه‌ها و مطبوعات آزاد است.»
آقای کرزی تکرار کرد که «ما در این مدت با وجود همه دشواری‌های موجود، برای حفظ و گسترش آزادی بیان و آزادی مطبوعات تلاشهای فراوانی کردیم و نگذاشتیم آزادی نوپای مطبوعات و رسانه‌های ما صدمه ببیند، شخصی و یا نهادی سد راه پیشرفت آن شود.»
او گفت که آزادی رسانه‌ها در افغانستان در منطقه بی‌نظیر است و پیوسته رو به پیشرفت بوده است.
با این حال نهادهای دفاع از حقوق روزنامه نگاران در افغانستان اما افغانستان را همچنان از بدترین نقاط دنیا برای روزنامه نگاران توصیف می‌کنند.
دیدبان رسانه های آزاد افغانستان که آمار تلفات و خشونت‌ها علیه خبرنگاران را در سیزده سال گذشته ثبت کرده می‌گوید که در این سال ها دست کم ۴۲ خبرنگار کشته شده اند.
در تازه ترین موارد کمتر از دو ماه پیش افراد مسلح ناشناس یک خبرنگار سویدنی را در منطقه دیپلماتیک نشین وزیر محمد اکبر خان کابل کشتند.
یک ماه بعد از این رویداد افراد مسلح وارد یک هتل پنج ستاره در کابل شدند و به روی مهمانان این هتل آتش کشودند. در این رویداد یک خبرنگار داخلی با همسر و فرزندش کشته شد.
به دنبال این رویداد کمتر از یک ماه پیش یک یونیفورم دار پولیس در ولایت خوست به روی دو خبرنگار خارجی که مشغول پوشش انتخابات بودند شلیک کرد و عکاس خبری خبرگزاری اسوشیتد پرس را کشت و خبرنگار این خبرگزاری را زخمی کرد.
با این حال قرار است روز یکشنبه چهاردهم ثور، افغانستان روز جهانی آزادی بیان را تجلیل کند. این روز در حالی تجلیل می‌شود که آمار خشونت ها علیه خبرنگاران همچنان رو به افزایش است.
رییس جمهوری افغانستان گفته که برای حفظ آزادی ها خبرنگاران باید در چارچوب قانون، ارزش های اسلامی و ملی «هوشمندانه» کار کنند و از منافع ملی دفاع و برای حفظ وحدت ملی، تحکیم صلح و ثبات و احترام به حریم شخصی و خانوادگی مردم تلاش هدفمندانه کنند.
آقای کرزی در حال از قربانیان رسانه‌های افغانستان یاد می‌کند که طبق آمار خشونت ها در برابر خبرنگاران در سال ۲۰۱۳ که دفتر دیدبان رسانه های آزاد افغانستان منتشر کرده، در یک سال گذشته ۷۶ مورد خشونت شامل ۳ مورد قتل و ۶ مورد بازداشت علیه خبرنگاران گزارش شده که ۵۰ مورد این خشونت ها به وابستگان دولتی و حکومتی، ۶ مورد به گروه طالبان، ۲ به نیروهای ناتو و ۸ مورد به افراد مسلح ناشناس نسبت داده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.