مسایل تخنیکی عامل تأخیر در انتقال مسوولیت زندان بگرام زندان بگرام فردا به نیروهای داخلی واگذار می‎شود

- ۱۹ حوت ۱۳۹۱

واگذاری مسوولیت زندان بگرام به دولت افغانستان که قرار بود روز گذشته طی مراسمی رسمی صورت گیرد،‌ بار دیگر به تأخیر افتاد.
سخنگوی ریاست‎‏جمهوری افغانستان می‎گوید که به دلیل برخی مسایل تخنیکی، واگذاری مسوولیت زندان بگرام به نیروهای داخلی به تأخیر افتیده است.
برخی آگاهان گفته اند که این تأخیر نشان دهندۀ آن است که دو طرف همچنان می‌بایست برای حل برخی از مسایل اختلاف‌برانگیز میان خود نظیر زندانی کردن بدون محاکمه افغان‌ها و اختیار امریکایی‌ها در جلوگیری از آزادی زندانیانی که خطرناک تلقی می‌کند، تلاش کند.
اما ایمل فیضی سخنگوی ریاست‎جمهوری افغانستان به روزنامۀ ماندگار گفت: برخی مسایل که از سوی امریکایی‎ها در مسودۀ واگذاری زندان بگرام به نیروهای افغان نگاشته شده بود، مورد قبول رییس‎جمهور کرزی قرار نگرفت و به همین دلیل، مراسم انتقال که قرار بود به روز شنبه برگزار شود، به تأخیر افتید.
آقای فیضی افزود که رییس‎جمهور کرزی در این باره روز گذشته با فرمانده کل نیروهای خارجی دیدار کرده و مسودۀ پیشنهادی آن‎ها را با تعدیلاتی که در آن وارد کرده، دوباره به جنرال دانفورد سپرده است.
به گفتۀ آقای فیضی، تفاوت نظر بر سر مسودۀ واگذاری زندان بگرام یا پروان، جدی نیست و قرار است روز دوشنبه (فردا) مسوولیت این توقیف‌‎گاه به نیروهای داخلی سپرده شود.
خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که این اختلافات همچنین مذاکرات در جریان مربوط به یک توافق امنیتی دو جانبه میان ایران و افغانستان را که چه‌گونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان را پس از پایان مأموریت در سال ۲۰۱۴ مشخص می‌کند، تحت الشعاع قرار داده است.
این در حالی است که حتی صبح جمعه نیز برخی از کارمندان وزارت دفاع افغانستان در حال سازماندهی نقل و انتقال مقام‌ها و خبرنگاران برای حضور آن‌ها در مراسم روز شنبه در زندان پروان در مجاورت پایگاه هوایی بگرام بودند.
زندان پروان حاوی افغان‌ها و همین طور برخی از خارجی‌هایی است که توسط نیروهای امریکایی دستگیر شده‌اند.
هم اکنون این زندان دارای یک مدیر افغان است اما امریکایی‌ها این قدرت را دارند تا جلوی آزادی زندانیان را بگیرند. زندانیان تحت اختیار امریکایی‌ها حق محاکمه را ندارند چراکه امریکایی‌ها آنها را زندانیان بازداشت شده در جریان جنگ جاری تلقی می‌کنند.
صبح روز گذشته سازمان دهنده‌گان خطاب به خبرنگاران گفتند که مراسم امروز(دیروز) لغو شده است.
مقام‌های افغان از ارایه دلیل لغو این مراسم خودداری کردند.
جنرال محمد ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان اظهار داشت که مراسم برگزار نخواهد شد. مقام‌های ارتش امریکا اظهار داشتند که این مراسم به این دلیل لغو شده که آنها نتوانستند توافق با افغان‌ها را نهایی کنند.
یک سخنگوی ارتش امریکا در افغانستان اظهار داشت:‌ ما همچنان به تلاش خود برای تعیین جزییات واگذاری زندان پروان به دولت افغانستان ادامه خواهیم داد.
وی عنوان داشت: امریکا همچنان متعهد به واگذاری این زندان و همچنین همه زندانیان افغان است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.