دانفورد انتقال مسوولیت زندان بگرام را مشروط کرد

- ۲۰ حوت ۱۳۹۱

فرمانده کل نیروهای ناتو در افغانستان گفته است اگر انتقال مسوولیت امنیتی زندان بگرام از امریکایی‌ها به نیروهای افغان باعث ایجاد تهدید علیه نیروهای بین‌المللی گردد، این انتقال انجام نخواهد شد.
تحویلدهی آخرین گروه زندانیان در بگرام یکی از دلایل اصلی اختلاف بین حامد کرزی، رییس‌جمهور افغانستان و نیروهای ائتلاف بوده است. در همین راستا، مراسم انتقال مسوولیت زندان روز شنبه، لغو گردید.
پیشتر سخنگوی حامد کرزی به روزنامۀ ماندگار گفت که انتقال مسوولیت‎های زندان بگرام روز دوشنبه ( امروز) صورت می‎گیرد.
اما جنرال جوزف دانفورد، فرمانده امریکایی نیروهای ناتو در افغانستان گفت: «احتمالاً یک اختلاف نظر وجود دارد. ما مطمیناً هیچ کسی را که مستحق زندان نباشد، در زندان نگهداری نمی‌کنیم».
او همچنان خاطرنشان کرد: «اگر تهدیدی علیه نیروها وجود داشته باشد، ما این انتقال را انجام نمی‌دهیم».
این اظهارات جنرال دانفورد مطمیناً حامد کرزی را عصبانی می‌کند، زیرا او همواره اصرار ورزیده تا زندان بگرام که در ۵۰ کیلومتری شمال کابل موقعیت دارد، طی چند روز به نیروهای افغانستان واگذار شود.
دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان در بیانه‌یی گفته است: «رییس‌جمهور کرزی تأکید کرد که تمام تلاش‌ها باید انجام شوند تا واگذاری [زندان] این هفته انجام گیرد و حق حاکمیت افغانستان به طور کامل تطبیق شود».
ایالات متحده امریکا ماه سپتمبر کنترول بیش از ۳ هزار بندی را در زندان بگرام به حکومت افغانستان سپرد. اما امریکایی‌ها ۵۰ زندانی خارجی را که در موافقتنامه گنجانده نشده بودند، و صدها زندانی افغان را که از ماه مارچ ۲۰۱۲ به بعد دستگیر شدند، هنوز در کنترل خود دارند.
این در حالی است که مقامات ایالات متحده اذعان کرده اند که برخی از زندانیان رها شده، به صفوف جنگ باز گشته اند. علاوه بر این، ترس آن وجود د ارد که حکومت افغانستان افراد مظنون به جنگجویی را رها کند تا به این ترتیب گفتگو با طالبان را پیش ببرد.
حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان هفته گذشته گفت که پس از انتقال مسوولیت زندان، دستور خواهد داد تا تمام زندانیان بیگناه آزاد شوند، هرچند که او انتظار دارد مورد انتقاد قرار بگیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.