وزیر دفاع امریکا: در مورد ضرب‌الاجل خروج از وردک به توافق می‎‌رسیم

- ۲۰ حوت ۱۳۹۱

وزیر دفاع امریکا طی سفر خود به افغانستان گفت که معتقد است مقامات امریکایی قادر خواهند بود اختلافات خود با رهبران افغانستان را که دستور به خروج نیروهای ویژه از ولایت وردک داده‌اند، حل‌وفصل کنند.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این در حالی است که نیروهای ویژه امریکایی تا روز دوشنبه ضرب‌الاجل خروج از ولایت وردک را دارند.
این اظهارنظرهای چاک هاگل در جریان نخستین سفر وی در مقام وزیر دفاع امریکا به افغانستان اعلام شد.
در نخستین روز حضور چاک هاگل در کابل دو بمب گذار انتحاری در خارج از ساختمان وزارت دفاع افغانستان و همین طور در نزدیکی یک ایست بازرسی پولیس در ولایت خوست خود را منفجر کرده و طی آن ۱۹ نفر از جمله یک مقاطعه کار امریکایی کشته شدند. یک سخنگوی طالبان اعلام کرد که این انفجارها حاوی پیامی برای وزیر دفاع امریکا بوده است.
چاک هاگل اظهار کرد که در جریان نشست خود در مکانی امن دورتر از محل انفجار توانسته صدای انفجار را بشنوند.
هاگل تاکید کرد: ما در یک منطقه جنگی هستیم و من به جنگ رفته‌ام و شما این موضوع را می دانید بنابراین نمی بایست هنگامی که بمبی منفجر می‌شود یا انفجاری رخ می‌دهد، شگفت زده شوید.
حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان دستور داده نیروهای ویژه امریکایی ولایت وردک را ترک کنند. این دستور حامد کرزی به سبب اتهاماتی مبنی بر این‌که افغان‌های همکار با نیروهای ویژه امریکایی در شکنجه و سوءاستفاده‌ها دست دارند، صادر شده است.
چاک هاگل در جریان توقفی در فرودگاه جلال آباد که طی آن با فرماندهان و سربازان امریکایی دیدار کرد، گفت: من مطمین هستم که ما خواهیم توانست این مسأله را حل کنیم.
مقامات امریکایی تأکید داشتند که هیچ شواهدی دال بر اینکه نیروهای امریکایی در سوءاستفاده از غیرنظامیان افغان دست داشته اند، وجود ندارد.
آدام فیندلی، معاون رییس ستاد عملیات‌های ناتو و عضو ارتش استرالیا گفت: هر کدام از این اتهامات پاسخ داده شده‌اند و ما در اتفاقات دست نداشتیم.
وی افزود: صراحتاً در این منطقه وحشی‌گری‌هایی رخ داده اما این به ما ارتباطی نداشته است و اقدامات وحشیانه‌یی نظیر بریدن انگشتان دست و یا بریدن دیگر اعضا شیوه کار ما نیست.
یک مقام بلندپایه دفاعی امریکایی گفت: با وجود آنکه مشخص نیست چه نتیجه‌یی از نشست هاگل با کرزی حاصل خواهد شد، اما امریکا معتقد است در به روی حل اختلافات بسته نیست.
یک مقام نیروهای ائتلاف اظهار کرد که با وجود آنکه نیروهای ویژه آماده خروج از ولایت وردک هستند اما در حال حاضر عملیات‌های آنها ادامه دارد و ممکن است توافقی در دقیقه ۹۰ حاصل شود که به آن‌ها اجازه دهد در این ولایت باقی بماند.
این مقام امریکایی گفت که نیروهای افغان در ولایت وردک بدون تداوم کمک و آموزش‌های امریکا قادر به انجام عملیات نخواهد بود.
فیندلی گفت: مقامات ناتو برنامه‌ریزی محتاطانه کردند تا با خروج نیروهای ویژه نیروهای متعارف را جایگزین آنها کنند و این در صورتی است که حامد کرزی پس از نشستهای خود با هاگل به فرمان خود پایبند باشند.
روز شنبه چاگ هاگل به فرودگاه پایگاه هوایی بگرام رفت و در آنجا با جنرال ویلیام می ویل، فرمانده نیروهای امریکایی در شرق افغانستان دیدار کرد.
چاک هاگل همچنین در سخنرانی برای ۲۰۰ سرباز امریکایی در پایگاه هوایی جلال آباد تصریح کرد که آن‌ها و همین طور خانواده‌هایشان در چه وضعیتی هستند. وی همچنین به سوالات سربازان در خصوص تاثیر مشکلات بودجه‌یی در واشنگتن و مزایای و بازنشستگی آنها پاسخ داد.
وی گفت که متعهد است تا اطمینان حاصل کند حقوق و مزایای آنها در فرآیند کاهش هزینه‌ها آسیبی نبیند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.