شماری از علمای دینی: تجلیل از نوروز حرام نیست

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۸ حوت ۱۳۹۱

گرامی‌داشت از نوروز هیچ ارتباطی به هیچ دین و مذهبی ندارد، اما برخی‌ها با حرام دانستن این جشن در صدد نابودی فرهنگ کهن و باستانی کشورمان هستند.

شماری از عالمان دین و نماینده‌گان مجلس با اظهار این مطلب می‌گویند، نوروز یک فرهنگ است، اما برخی‌ها که خود را با این فرهنگ بیگانه می‌دانند، برضد این سنت کهن تبلیغ به راه انداخته و گرامی‌داشت از این روز را حرام می‌خوانند.
در سال‎های پسین به خصوص در روزهای اخیر تبلیغات گسترده‌یی بر ضد جشن باستانی نوروز در میان مردم به راه انداخته شده است.
شماری از امامان مساجد نوروز را حرام خواندند و شماری هم حلال.
در صفحات اجتماعی فیسبوک، نیز کسانی به مخالفت نوروز قیام کردند و آن را خلاف دین مبین اسلام پنداشته و گرامی‎داشت از این روز را بدعت عنوان کرده و در عین حال میراث زردشتیان خواندند.
اما بیشتر کابران فیسبوک در افغانستان، به دفاع از نوروز به عنوان فرهنگ کهن و تاریخی سرزمین مان پرداخته اند.
برای نخستین بار در تاریخ افغانستان، طالبان در زمان امارت شان «نوروز» را حرام اعلام کردند و به همین دلیل سال هجری-قمری را به جای سال هجری – شمسی در ادارات خودشان رسمیت بخشیدند.
اما شماری از عالمان دینی و پژوهشگران، حرام دانستن نوروز توسط عده‌یی را، ناشی از عدم آگاهی لازم برخی از عالمان دین از نوروز و هم‌چنان دشمنی با فرهنگ باستانی این سرزمین عنوان کردند.
برخی از آگاهان دینی به روزنامۀ ماندگار گفته اند که حلقات معینی که با سنت‌های بومی این سرزمین دشمنی دارند، با راه‌اندازی تبلیغات گسترده مبنی بر حرام دانستن نوروز، در صدد نابودی این فرهنگ کهن هستند.
مولوی حبیب‌الله حسام خطیب مسجد جامع باغ بالا می‌گوید: گرامی‌داشت از نوروز ارتباطی به هیچ دین و مذهبی ندارد.
او افزود: قبل از این‌که ادیان و مذاهب مختلف پدید آیند، تغییر فصول وجود داشته و انسان‌ها آمدن بهار را جشن می‌گرفتند، زیرا با آمدن بهار در اکثر مناطق و از جمله افغانستان برنامۀ کشت و کار آغاز می‌شود.
وی تأکید می‌کند، گرامی‌داشت از نوروز برنامۀ مذهبی و دینی نیست و از هیچ مکتب و مذهب اعتقادی منشأ نگرفته است، بل این روز از پیداش زمین منشأ گرفته و تا امروز ادامه دارد.
در همین حال مولوی حسام می گوید که گرامی‌داشت از این روز به عنوان یگانه «عید» جایز نیست.
به گفتۀ مولوی حسام، حرام دانستن گرامی‌داشت از نوروز توسط برخی ها چند علت دارد: نخست، عدم آگاهی و جِهل افراد در باره چگونه‌گی نوروز است. دوم؛ برخی‌ها که خود را با این فرهنگ بیگانه می‌دانند، برضد این سنت کهن تبلیغ راه انداخته و گرامی‌داشت از این روز را حرام می‌خوانند.
او تبلیغات گسترده مبنی بر حرام دانستن گرامی‌داشت از نو روز را قومی و سیاسی دانسته و به عنوان مثال می‌گوید که چرا ۸ مارچ روز زن که آمده از غرب است، با شکوه گرامی‌داشت می‌شود و علمای کشور در برابر آن ایستاده‌گی نمی‌کنند، اما گرامی‌داشت از نو روز را که در طبیعت ریشه دارد، حرام می‌دانند؟
در این حال، شماری از تاریخ پژوهان نیز معتقد هستند که نوروز یک جشن باستانی و فرهنگی است که هیچ تضادی با ارزش‎های دینی- اسلامی‎مان ندارد.
داکتر محی‌الدین مهدی محقق و پژوهشگر می‌گوید: حلقات معینی که با سنت‌های بومی این سرزمین دشمنی دارند، با به راه انداختن تبلیغات گسترده در خصوص حرام دانستن نوروز در صدد نابودی فرهنگ ما هستند.
آقای مهدی تأکید کرد: کسانی‌که مجسمه‌های بودا را از بین بردند، در پشت این تبلیغات گسترده قرار دارند و می‌خواهند مردم را از سنت و فرهنگ‌های کهن این سرزمین دور سازند.
به گفتۀ او، فتوای اخیر شورای علما در خصوص حضور نیروهای بین‌المللی در کشور نشان داد که این شورا به فرمان و فرمایش ارگ فتوا صادر می‌کنند و به خاطر از دست ندادن موقف‌شان، گرامی‌داشت نوروز را نیز حرام می‌دانند.
داکتر مهدی اضافه کرد، شاید شماری از این علما از سوی کسانی‌که با تاریخ و فرهنگ مردمان این سرزمین دشمنی دارند، نیز تهدید شده باشند و روی این دلیل گرامی‌داشت از نوروز را حرام اعلام کردند.
به باور وی، به دلیل نا آگاهی شماری از عالمان دین از سوابق نوروز و نسبت دادن این فرهنگ باستانی و کهن با دین زردشتی، برخی‌ها گرامی‎داشت از نوروز را حرام می‎خوانند.
به گفتۀ او، جشن باستانی نوروز هیچ نسبتی با دین زردشتی ندارد؛ زیرا از این روز نه تنها قبل از دین زردشتی، بل قبل از تاریخ گرامی‌داشت صورت می‎گرفته است.
داکتر مهدی افزود: بخش عمدۀ تبلیغات برضد جشن باستانی نوروز، جنبۀ قومی دارد.
این عضو مجلس همچنان گفت: «شماری از مردم افغانستان که خود را وابسته به این سنت و فرهنگ می‌دانند از این روز گرامی‌داشت می‌کنند، اما شماری دیگر به دلایل سیاسی‌یی که برخاسته از تبلیغات طالبان است، خود را با این فرهنگ بیگانه احساس می‌کنند و در کنار این‌که از این روز گرامی‌داشت نمی‌کنند، مانع گرامی‌داشت آن نیز می‌شوند و با آن دشمنی می‌کنند.»
سید حسین عالمی بلخی عضو شورای علمای کشور می‌گوید: گرامی‌داشت از نوروز به عنوان عید جایز نیست؛ اما به مثابۀ گرامی‌داشت از آمدن بهار مشکلی ندارد.
او افزود: اگر مردم از نوروز به عنوان این‌که سال خورشیدی عوض می‌شود و بهار فرا می‌رسد و به عنوان یک فرهنگ و سنتی قدیمی افغانستان گرامی‌داشت می‌کنند، هیچ مشکلی ندارد.
این عضو شورای علما تأکید کرد: اگر از نوروز به عنوان عید گرامی‌ داشته شود، نادرست است، زیرا در اسلام دو عید وجود دارد؛ اما گرامی‌داشت از نوروز به عنوان آمدن بهار حرام نیست و هیچ کس آن را حرام نمی‌داند.
جشن باستانی نوروز که نوید بخش پایان زمستان و آغازگر بهار است و پیشینۀ کهنی در تاریخ کشورما، منطقه و جهان دارد.
این جشن از زمان‌های باستان تا اکنون با شکوه‌مندی تمام در سرزمین آریانا، خراسان و افغانستان امروزی تجلیل می‌شود.
بعضی از محققان ریشه‌های تاریخی این سنت بزرگ را به دوران پیدایش انسان نسبت می‌دهند و شماری هم این جشن را به جمشید یا یما (شهریار بزرگ آریانا) نسبت داده اند.
سازمان ملل متحد در ۲۳ فبروری سال ۲۰۱۰ (۴حوت ۸۸) سرانجام ۲۱ مارچ را به عنوان «روز بین‌المللی نوروز» در تقویم خود ثبت کرد تا جشن سال نوی بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر در دنیا به صورت رسمی جهانی شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.