یک مقام پاکستانی: کرزی افغانستان را مستقیماً به دوزخ می‎‌برد!

- ۰۵ حمل ۱۳۹۲

پاکستان می‌گوید، روابط تاریخی طولانی با گروه‌‌های شورشی که برای سرنگون ساختن حامد کرزی می‌جنگنند، این کشور همسایه را در یک موقف خاص برای توسعۀ پروسۀ مصالحه در افغانستان قرار می‌دهد.
اما افغانستان، پاکستان را به حمایت از طالبان و تلاش برای ایجاد یک حکومت طرفدار اسلام آباد در کابل، متهم می‌کند.
به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، چنین به نظر می‌رسد که نسبت عدم اعتماد موجود، پاکستان به این نتیجه رسیده است که کار مشترک با حامد کرزی ناممکن بوده و تلاش می‌کند که با سایر جوانب درگیر تماس‌هایش را محکم کند.
یک مقام ارشد وزارت خارجۀ پاکستان که از افشای نامش خودداری کرده است، در صحبت با خبرگزاری رویترز، با اظهار این که، در حال حاضر حامد کرزی بزرگترین مانع در برابر پروسۀ صلح در افغانستان است، می‌گوید: «کرزی در تلاش برای نشان دادن چهرۀ یک نجات دهنده، افغانستان را مستقیماً به سوی دوزخ می‌برد.» مقامات پاکستانی می‌گویند، آن‌ها از
اظهارات و تحریکات مخرش حامد کرزی دلسرد شده اند که برای نشان دادن قاطعیت وی در جنگ منفور دوازده ساله در این کشور، طراحی شده است.
دفتر ریاست‌جمهوری و وزارت خارجۀ افغانستان از تبصره و ارایۀ توضیحات در این رابطه خوددارای کرده اند.
سمیع یوسفزی مسوول دفتر مجلۀ نیوزیک در پاکستان و افغانستان، با اشاره به اظهارات اخیر مقامات پاکستانی می‌گوید، تلاش می‌شود تا حامد کرزی از پروسۀ صلح تجرید شود.
مقام پاکستانی که با رویترز صحبت کرده است، می‌گوید، با اشتراک و یا هم در غیاب حامد کرزی، بدون پروسۀ صلح راه دیگری وجود ندارد. به گفتۀ وی، اگر رییس‌جمهور افغانستان به لجاجت‌اش ادامه دهد، به طور طبیعی شورای صلح منزوی خواهد شد.
عزیز خان سفیر سابق پاکستان در کابل می‌گوید، درست نیست که همۀ بار ناکامی‌ها بردوش حامد کرزی گذاشته شود. به گفتۀ وی در تماس‌های صلح همۀ اطراف درگیر، یعنی حکومت افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و طالبان، هر کدام شرایط خودشان را ارایه می‌کنند و موقف هیچکدام آن‌ها هم معلوم نیست که چه می‌خواهند.
به نوشتۀ رویترز، در کابل شک‌های موجود در بارۀ اهداف پاکستان درست است. به عقیده کارشناسان، اسلام آباد برای جلوگیری از نفوذ هند در افغانستان جنگ را توسط طالبان پیش می‌برد.
رویترز به نقل از یک مقامی که از افشای نامش خودداری کرده است، می‌نویسد، حقیقت این است که در بیست سال گذشته پاکستان در یک بازی کثیف به وسیله تروریستان و طالبان، می‌خواهد بر افغانستان مسلط شود، اما این ادعا را مقامات پاکستانی رد می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.