داکتر عبدالله در جلسۀ شورای وزیران: نگرانی فضای مالی کشور برطرف گردد

گزارشگر:29 میزان 1393 - ۲۸ میزان ۱۳۹۳

جلسۀ نوبتی شورای وزیران روز گذشته تحت ریاست داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی برگزار شد.

در این جلسه، دربارۀ اوضاع امنیتی و اقتصادی و اولویت‏های کشور بحث و گفت‎وگو صورت گرفت. بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی در این جلسه گفت: به رغم تلاش‌های منظم دشمن و حملات تهاجمی آنان تحت چتر عملیات «خیبر»، نیروهای مسلح کشور با راه‌اندازی عملیات «فتح» جلو تهاجم دشمن را گرفت و دست به حملات پیشگرانه زد.mnandegar-3 آقای محمدی در ادامۀ صحبت‌هایش گفت: دفاع به صورت مستقلانه از کشور صورت می‌گیرد و هیچگونه سکتگی در کارهای وزارت دفاع ملی رخ نداده است. به رغم این‌که دشمن عملیات خود را از سرگرفته اردوی ملی کشور توانایی دفاع از کشور و دفع حملات دشمن را داراست. وزیردفاع ملی از همآهنگی‌های بیشتر میان وزارت‌ها و نهادهای امنیتی درپی کنفرانس مشترک نهادهای امنیتی خبر داد و تاکید نمود که در شرائط فعلی نیروهای مسلح با روحیۀ عالی و قوی تر از قبل تحت رهبری شما از کشور دفاع می کند.

سپس، سرپرست وزارت امور داخله کشور از وضع امنیتی کشور گزاش داد. آقای داودزی در گزارش خود گفت: حملات دشمن در برخی از مناطق افزایش یافته است و شاید برخی از مناطق زیر فشار بیشتر قرارگیرد. آقای داودزی تاکید نمود که وضع امنیتی در برخی از مناطق، به خصوص در ولایت کند، که دشمن در آنجا حملات خویش را تشدید بخشیده اس، به زودی به نفع دولت و مردم تغییر می‌کند.
وزیرداخله در صحبت‌هایش افزود که برنامۀ پاک‌سازی شیشه‌های سیاه در کابل به خوبی ادامه دارد و از مسوولین دولتی خواهش نمود با نصب «نمبرپلیت» و پاک کردن شیشه های سیاه موترهای خود در عملی شدن قانون همکاری نمایند.
سرپرست وزارت مالیه، طبق اجندای در گزارش خود وضعیت مالی کشور را به شورای وزیران گزارش داد. آقای زاخیلوال در صحبت‌های خود افزود: مشکلات مالی ونیازهای مالی کشور را بررسی کرده‌ایم و این نیازها در ملاقات و مذاکره با کشورهای کمک دهنده مطرح گردیده و به زودی حل می‌گردد. وزیرمالیه همچنان توضیح داد که در آماده‌سازی بودجه ملی کشور پیشرفت‌های لازم صورت گرفته و با در نظرداشت تحولات و اقدامات حکومت وحدت ملی بودجه ترتیب و به شورای ملی در وقت و زمان معین ارسال می گردد.
جهت تعقیب مصوبۀ جلسه قبلی شورای وزیران در مورد آماده‌گی‌های لازم در سالنگ‌ها برای مقابله باسردی و پیشگیری از حوادث،‌ معاون اول ریاست اجرائیه انجنیر محمدخان با وزیر فوایدعامه به سالنگ‌ها سفرکردند، و در این نشست یافته‌ها و پیشنهادهای خویش را به شورای وزیران گزارش داد و از آماده‌گی‌های لازم برای مقابله با حوادث در سالنگ اطمینان داد.
رییس اجرائیه در مورد رسیده‌گی به کارمندان سالنگ، فراهم‌آوری نیازهای کارمندان در نظرگرفتن معاش‌های اضافی برای کارمندان این حوزه به دلیل وضع خاص سالنگ و فراهم‌آوری سهولت‌های لازم برای مسافران به وزیر فوائدعامه و دیگر نهادی ذیربط هدایت داد تا اقدامات لازم را روی دست گیرند.
رییس اجرائیه از سرپرست وزارت فوائدعامه خواست تا وضعیت سالنگ‌ها و شاهراه کابل-قندهار را به شورای وزیران گزارش دهد. وزیرفوائدعامه در صحبت‌های خود وضعیت سالنگ‌ها را برای شورای وزیران و طرح‌های انکشاف و بهبود سالنگ‌ها را به توضیح داد، و همچنان وضع شاهراه کابل-قندهار، تخریب پل‌ها و آسیب وارده برشاهراه و برنامه‌های این وزارت برای بازسازی و ترمیم این آسیب‌ها را گزارش داد.
‌ آصف رحیمی، سرپرست وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در باره وضع جنگلات در ولایت کنر به شورای وزیران گزارش ارائه نمود. آقای رحیمی از قطع شدن درختان و قاچاق این این درختان به داخل و بیرون کشور به عنوان مشکلات عمده آسیب به جنگلات در برخی از مناطق کشور به ویژه ولایت کنر یاد نمود. آقای رحیمی افزود: وزارت زراعت اقدام‌های را روی دست گرفته تا جنگلات، به خصوص در کنر دوباره احیا گردد. ولی به رغم این تلاش‌ها هنوزهم به دلائل امنیتی در ولایت کنر آسیب به جنگلات و قطع و قاچاق درختان ادامه دارد. آقای رحیمی افزود اگر نیروهای امنیتی بتوانند قاچاق چوب را در این منطقه مهارکنند آسیب به جنگلات به صورت جدی کاهش میابد.
سرپرست وزارت امورخارجه برای پیگیری مصوبه اولین جلسۀ شورای وزیران در مورد تاریخ برگزاری کنفرانس لندن، صدور ویزه کار و وضع مهاجران در کشورهای خلیج گفت: تاریخ برگزرای کنفرانس لندن به خاطر همزمانی آن با کنفرانس سارک به ۴ و ۵ دیسامبر به تعویق افتید. آقای ضرار احمدمقبل در مورد سهولت ویزه کار و مشکلات شهروندان افغانستان در سعودی به شورای وزیران اطمئنان داد که اقدامات لازم در نظرگرفته شده و نتیجه را به شورای وزیران در نشست بعدی گزارش خواهد داد.
طبق اجندای مجلس، رییس اجرائیۀ جمهوری اسلامی افغانسان از سرپرست وزارت تحصیلات عالی خواست تا در مورد بورسیه ها و امتحان کانکور برای شورای وزیران گزارش دهد. رییس اجرائیه تاکید نمود که در مورد بورسیه‌ها شکایت‌های فراوانی وجود دارد و می‌خواهد از این ناحیه و موثریت برنامه و همچنان عادلانه بودن برگزاری امتحان کانکور مطمین شود.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی در گزارش خود به شورای وزیران توضیح داد که توزیع بورسیه‌ها توسط یک کمیسیون خاص صورت می‌گیرد و نهادهای مختلفی در این کمیسیون عضویت دارند. وزیر تحصیلات عالی در صحبت‌هایش گفت: امتحان کانکور یکی از مشکلات عمده در نظام تعلیمی کشور است و وزارت تحصیلات به رغم مشکلات و افزایش تعداد شاملین کانکور در این عرصه به صورت شفاف و موثر اقدام نموده، و از شفافیت و عادلانه بودن امتحان کانکور به شورای وزیران اطمئنان داد. وزیر تحصیلات عالی برای موثریت کار خواهان تشکیل کمیسیون مستقل و جداگانه برای اخذ امتحان کانکورگردید. رییس اجرائیه به وزیر تحصیلات عالی هدایت داد تا به معاشات محصلان شامل بورسیه های دولتی توجه نماید و اگر مشکلی در این زمینه موجود باشد به حل آن هرچه عاجل اقدام کند. وزیر تحصیلات عالی اطمئان داد که در این زمینه مشکلی وجود ندارد. همچنان وزیر امورخارجه به رییس اجرائیه اطمئنان داد که معاش های برخی از محصلان شامل بورسیه ها از سوی این وزارت پرداخته می شود و در این مورد مشکل جدیی وجود ندارد.
رییس اجرائیه با اشاره به مشکلات بانک‌های ملی و خصوصی در کشور گفت: نوعی از نگرانی در بخش بانکداری به نظر می‌رسد و در ملاقات با رووسا و مسوولین بانک‌ها این مشکلات به تفصیل مطرح گردید. رییس اجرائیه به وزیر مالیه هدایت داد با معاون بانک ملی در یک نشست مشترک این مشکلات را بررسی و در جلسۀ آینده پیشنهادات خویش را برا یحل این مشکلات به جلسۀ شورای وزیران برای اتخاذ تصمیم تقدیم نمایند. رییس اجرائیه تاکید نمود که برای رشد اقتصادی حالت نگرانی از بانکداری و فضای مالی کشور برطرف گردد.
رییس اجرائیه جمهوری اسلامی افغانستان به سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ هدایت داد تا مسئلۀ نام گذاری جاده‌یی را به نام فیض محمدکاتب هزاره و تغییر آن را در هنگام افتتاح این جاده مورد ارزیابی قرارداده و به شخص ایشان در مورد گزارش دهد. وزیر اطلاعات و فرهنگ به شورای وزیران گفت: مصوبه‌یی در شورای وزیران وجود دارد که این جاده به نام کاتب مسمی گردد. ولی به دلیل مشکلات و جنجال‌هایی شهرداری از نام گذاری این جاده هنگام افتتاح جاده اجتناب کرده است و وعده سپرد موضوع را دنبال و به شورای وزیران گزارش دهد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.