کمیسیون انتخابات به مجلس: هرچه زودتر قانون انتخابات را پاس کنید

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۱ حمل ۱۳۹۲

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اگر مجلس نماینده‎گان قانون انتخابات را پاس نکند، آن‎ها ناگزیر خواهند شد که براساس فرمان تقنینی ریاست‎جمهوری، انتخابات را برگزار کنند.

مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات از مجلس نماینده‌گان می‌خواهند که هرچه زودتر طرح قانون انتخابات را در آجندای مجلس گنجانیده و آن را به تصویب برسانند.
اما بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان می‎گوید که اگر قانون انتخابات تصویب شود و قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات تصویب نشود، این کمیسیون برای مردم یک نهاد قابل اعتماد نخواهد بود.
فیفا همچنان می‌افزاید: تصویب قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون مستقل انتخابات که بی‌طرفی این کمیسیون را تضمین کرده و مشکل کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز حل می‌کند، مهمتر از تصویب قانون انتخابات است.
در این حال، مجلس نماینده‌گان می‌گوید، مسودۀ قانون انتخابات در نزدهم همین ماه در آجندای عمومی این مجلس گنجانیده خواهد شد.
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، با سپری شدن هر روز ما به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، بنابراین نماینده‌گان مردم باید هرچه زودتر درمورد قانون انتخابات تصمیم بگیرند.
به باور او، چهار مورد این طرح نیاز به تعدیل دارد که در قدم نخست مسألۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی، موضوع تغییر سیستم انتخاباتی حزبی به سیستم مختلط، شرایط کاندیدان و ساده سازی روند انتخابات است.
نور همچنان گفت، کمیسیون مستقل انتخابات با در نظر گرفتن نواقص قانون گذشته و با استفاده از تجارب گذشته این طرح را آماده کرده‌، بنابراین باید هرچه زودتر این طرح به تصویب برسد.
به گفتۀ او، اگر قانون انتخابات پاس نشود، کمیسیون مستقل انتخابات ناگزیر است که براساس فرمان تقنینی رییس‌جمهور انتخابات را برگزار کند، بنابراین باید این قانون هرچه زودتر پاس شود.
اما بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان ( فیفا) می‌گوید، تصویب قانون تشکیل و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات مهمتر از قانون انتخابات است.
جان داد سپین غر رییس‌اجرایه‌یی فیفا می‌گوید، اگر قانون تشکیل و صلاحیت‌ها پاس شود و قانون انتخابات تصویب نشود، مشکلی را به بار نخواهد آورد، زیرا این قانون بی‌طرفی کمیسیون انتخابات را تضمین کرده و مشکل کمیسیون شکایات انتخاباتی را نیز حل می‌کند.
او تأکید کرد، اما اگر قانون انتخابات پاس شود و قانون تشکیل صلاحیت پاس نشود، مشکل همچنان به جای خود باقی خواهد ماند و کمیسیون انتخابات برای مردم یک کمیسیون قابل اعتماد نخواهد بود.
به گفتۀ او، بعضی از مواد این قانون باید تعدیل شود، به طور مثال: صلاحیت تعلیق انتخابات می‌تواند مشکلات سیاسی را به وجود بیاورد، بنابراین میکانیزمی که صلاحیت تعلیق انتخابات را دارد باید حذف شود و تعلیق انتخابات تنها در حوزه‌های کوچک مطرح شود.
در همین حال، غلام حسین ناصری عضو کمیسیون تقنین مجلس نماینده‌گان می‌گوید، صلاحیت تعلیق انتخابات یکی از مسایل قابل بحث در قانون جدید انتخابات است.
به گفتۀ ناصری، حوزه‌بندی‌ها مسالۀ مهم دیگر در قانون جدید انتخابات است؛ زیرا حوزه بندی‌ها، اقوام افغانستان را از همدیگر جدا می‌سازد.
وی تأکید کرد، طور مثال، در این قانون برای کوچی‌ها حوزه‌های جداگانه اختصاص داده شده که این مسأله نیز قابل بحث است.
این عضو مجلس گفت، قانون انتخابات در نزدهم همین ماه در آجندای عمومی مجلس نماینده‌گان گنجانیده شده و روی آن بحث صورت خواهد گرفت.
قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به تاریخ شانزدهم ماه حمل سال ۱۳۹۳ خورشیدی برگزار شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.