دانش در مراسم معرفی سرپرست وزارت فرهنگ: در افغانستان به پدیده‌های فرهنگی اولویت داده نشده است

گزارشگر:سه شنبه 5 سرطان 1397 - ۰۴ سرطان ۱۳۹۷

mandegar-3بانو حسینه صافی، به حیث سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ مقرر شد.
معاون دوم ریاست جمهوری دیروز او را به عنوان سرپرست و نامزد وزیر وزرات اطلاعات و فرهنگ معرفی کرد.
آقای دانش حوزه کاری وزارت اطلاعات و فرهنگ را مهم و اساسی توصیف کرد، در بخشی از بیانیه‌اش گفت: «تعیین بانو صافی در این سمت یک گام دیگری است در جهت عملی شدن تعهد حکومت وحدت ملی در مورد مشارکت فعال زنان و بانوان در رهبری کشوراست.»
آقای دانش رسالت و مسوولیت وزارت اطلاعات و فرهنگ را مهم‌تر از سایر اداره‌های مرتبط دولتی در عرصه فرهنگی تعریف کرده گفت که این وزارت با فرهنگ سازی و قاطبه ملت سرو کار دارد. استاد دانش، جایگاه فرهنگ در قانون اساسی افغانستان را واضح خوانده گفت که در روشنایی آن قوانین فرعی خوب دیگری نیز در زمینه‌های فرهنگی و رسانه‌ای تصویب شده‌است.
وی با تأکید براینکه در افغانستان به پدیده‌های فرهنگی اولویت قایل داده نشده و اهمیت آن را برای سرنوشت جمعی خود درست درک نشده است گفت: «اما با تأسف باید اعتراف کنیم که حکومت و یا دولت ما در این عرصه، در عمل ناکامی‌های زیادی داشته و در تطبیق قوانین و پالیسی‌ها موفق نبوده است.»
به باور استاد دانش بخش غیر دولتی در کار فرهنگی کوتاهی نکرده و همیشه در خلق هنر، ادبیات، اندیشه، رسانه‌گری و … پیش قدم بوده ولی بخش دولتی مسولیت‌اش را به درستی ادا نکرده‌است.
استاد دانش گسترش افراطیت مذهبی را ناشی از کم کاری در حوزه مذهب و فرهنگ دانسته، کوتاهی‌ها را به عهده نهادهای رسمی و دولتی افغانستان واگذار کرد.
استاد دانش در بخش پایانی بیانیه‌اش وزارت اطلاعات و فرهنگ را در جذب کمک‌های بین المللی که برای بازسازی مجسمه‌های بودا در بامیان اعلام شده بودند، ضعیف خواند.
معاون رئیس جمهور وضعیت گردشگری کشور را به همه پتانسیل‌های بالقوه‌ای که دارد، نیز بحرانی و ضعیف قلمداد کرد.
وی حوزه رسانه‌های گروهی، آزادی بیان و رسانه‌گری را جزو پیشرفت‌های کشور خوانده اما عدم مدیریت در قانونمند سازی رسانه‌ها را یک مشکل عنوان کرد.
استاد دانش مبارزه با فساد، اصلاحات و شایسه‌سالاری را جزو اولویت‌های اساسی رهبری جدید وزارت اطلاعات و فرهنگ توصیف کرده از نامزد وزیر این وزارت خواست در این عرصه ها به صورت جدی اقدام کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.