وزارت دفاع ملی: گزارش رسانۀ انگلیسی در خصوص فرار سربازان غیرواقعی است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۲ حمل ۱۳۹۲

وزارت دفاع ملی افغانستان، گزارش یک رسانۀ بریتانیایی مبنی بر فرار و غیابت نیروهای امنیتی کشور را غیرواقعی، بی‌اساس و حیرت‌آور خواند.
برخی آگاهان نظامی نیز این گزارش را بی‎بنیاد خوانده و گفته اند که هدف از نشر این‎گونه گزارش‌ها، تضعیف روحیۀ سربازان نیروهای امنیتی افغانستان می‎باشد.
روزنامۀ بریتانیایی اندیپندنت، در گزارشی از فرار پنج هزار سرباز نیروهای امنیتی افغانستان طی یک ماه، خبر داده است.
در این گزارش آمده است که ترک سربازان ارتش افغانستان، پایداری این نیروها را به خطر انداخته است.
اما جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع ملی روز گذشته در یک نشست خبری در کابل، گزارش این روزنامۀ بریتانیایی را بی‌اساس خواند.
آقای عظیمی گفت که در ارتش‎های داوطلب، میزان غیرحاضری‎های سربازان در فصول مختلف، حالت ثابت نداشته و این یک مشکل تخنیکی است، تا عملی.
به گفتۀ او، گزارش میزان غیابت سربازان افغان از سوی روزنامۀ بریتانیایی، نادرست و غیرواقع‌‎بینانه است و آمار ارایه شده در این زمینه، به هیچ وجه مورد تأیید ما نیست.
سخنگوی وزارت دفاع با لحنی پرسشی اظهار داشت: «این گزارش ده‎ها برابر بیشتر از آماری است که ما به دست داریم. اگر نصف نیروهای نظامی در یک سال غیابت کنند؛ پس در ظرف دو سال باید صفوف اردو خالی شود؛ باید پرسید که این تعداد نیرو چرا در صفوف عملاً فعالیت دارند؟»
در همین حال، نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت داخله نیز ارقام ارایه شده توسط رسانه‌‎های خارجی را به شدت رد کرد و آن را از لحاظ «ماخذ و منابع» یکطرفه و بی‌‎اساس خواند.
شماری از آگاهان نظامی نیز با رد گزارش روزنامه بریتانیایی اندیپندینت می‌گویند، هدف از نشر چنین گزارش‌های تضعیف روحیۀ نیروهای امنیتی افغانستان است.
به باور این آگاهان نظامی، رسانه‌های بریتانیایی با نشر چنین شایعاتی می‌خواهند زمینه را برای طالبان و شورش‌گری مساعد سازند.
جاوید کوهستانی، آگاه مسایل نظامی ‌می‌گوید، اگر این رقم را در یک سال محاسبه کنیم، باید بیش از پنجاه هزار سرباز وظیفه خود را ترک کرده باشند و اگر این فرار مسلحانه باشد، یقیناً مشکلاتی جدی‌تری را به بار خواهد آورد، بنابراین گزارش نشر شده بسیار دقیق نیست.
این آگاه نظامی، هدف از نشر چنین گزارش‌‎هایی را تضعیف روحیۀ نیروهای امنیتی افغان دانسته و گفت، در حقیقت رسانه‌های بریتانیایی با نشر چنین شایعاتی می‌خواهند زمینه را برای طالبان و شورش‌گری مساعد بسازند.
او تصریح کرد، در این هم شکی نیست که فرار وجود دارد و ممکن است که در… ادامه صفحه ۷
گزارش رسانۀ انگلیسی…
میان پولیس و ارتش شماری از سربازان فرار کنند، اما فرار به این میزان امکان ندارد و پخش و نشر چنین شایعاتی یک رویکرد خصمانه علیه آینده افغانستان است.
به گفتۀ کوهستانی، چون در افغانستان معمول است که افراد براساس روابط استخدام می‌شوند، نه براساس شایسته‌گی و لیاقت، بنابراین فرار شماری از سربازان می‌تواند به این مسأله ارتباط پیدا کند.
وی اضافه کرد، برای کاهش فرار سربازان باید ساختارهای مورال‎دهی را که در گذشته در وزارت دفاع وجود داشته، توسعه داده و تقویت نماییم و از همه مهمتر این که افراد باید براساس شایسته‌گی انتخاب شوند، نه براساس روابط‌ خانواده‌گی یا قومی و تنظیمی.
در این حال، جنرال نورالحق علومی آگاه مسایل نظامی می‌گوید، علت فرار نیروهای امنیتی نادرست بودن میکانیزم جلب و جذب، آموزش و پرورش و عدم تطبیق قوانین است.
به گفتۀ جنرال علومی، عدم آموزش و پرورش لازم، سبب نبودن انگیزه می‌شود و نداشتن انگیزه، خود به خود زمینۀ فرار را فراهم می‌کند، بنابراین برای کاهش فرار سربازان باید انگیزه ایجاد شود.
وی تأکید کرد، همواره تلاش شده تا برای سربازان تنها فن نظامی آموزش داده شود، در حالی که در کنار آموزش فن نظامی باید انگیزه و حس وطن پرستی نیز آموزش داده شود.
به باور این آگاه نظامی، چون اصل شایسته سالاری در تعینات وجود ندارد و استخدام براساس روابط صورت می‌گیرد و کسانی که شناخت ندارند، به محلات جنگی فرستاده می‌شود، این مساله نیز سبب افزایش فرار سربازان از وظیفه می‌گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.