فرمانده جدید نیروهای بین‌المللی: عزل محمدی و وردک روند انتقال را منحرف نمی‌کند

- ۰۶ سنبله ۱۳۹۱

فرمانده جدید فرماندهی مشترک نیروهای بین‌المللی در کشور گفته است که تغییر و تحولات در سمت‌های ارشد امنیتی دولت افغانستان فرآیند انتقال مسوولیت‌ها به نیروهای افغان را از مسیر خود منحرف نخواهد کرد.
جنرال جیمز تری، رهبر جدید فرماندهی مشترک بین‌المللی (ایساف) در افغانستان اظهار داشت: در حالی که افغانستان با تغییر
ناگهانی در صدر دو وزارتخانه مسوول امنیتی در این کشور روبه‌رو شده، نیروهای ایتلاف اجازه نخواهند داد تا مساله انتقال مسوولیت‌ها به نیروهای افغان به سبب این تغییر و تحولات عمده دچار انحراف شود.
دولت افغانستان پس از آن که پارلمان وزیران داخله و دفاع را طی روزهای اخیر از مقام‌شان برکنار کرد، با تغییر ناگهانی در صدر این دو وزارتخانه حیاتی رو‌به‌رو شده است.
جنرال جیمز تری که یکی از مقامات بلندپایه ارتش امریکا است، در مصاحبه‌ با روزنامه نیویارک تایمز اظهار داشت: ما با وزارتخانه‌های داخله و دفاع افغانستان بدون توجه به اینکه چه اتفاقی در مسیر پیش رو خواهد افتاد، به همکاری ادامه خواهیم داد.
وی افزود: بنابراین خلاصه کلام این است که من تغییری واقعی نمی‌بینم.
جنرال تری که برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ به افغانستان آمد، مسوولیت جدید خود را حدود ۷ هفته پیش آغاز کرد و ضمن نظارت بر روند روزمره جنگ در افغانستان بر فرآیند انتقال عملیات‌های امنیتی به نیروهای افغان تا پایان خروج سربازان ناتو در سال ۲۰۱۴ تمرکز کرده است.
مقامات امریکایی اغلب از اظهار نظر نسبت به مساله برکنار شدن عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع و بسم‌الله خان محمدی، وزیر داخله افغانستان طی روز شنبه خودداری کردند. با این حال سفارتخانه امریکا در افغانستان و فرماندهی نظامی بین‌المللی از این اقدام شگفت‌زده شدند.
وی اظهار داشت: من از سال ۲۰۰۶ تاکنون با بسم‌الله خان محمدی و عبدالرحیم وردک همکاری داشتم و آنها را دو وطن پرست افغان می‌دانم. من با اشتیاق بلوغ دنیای سیاست افغانستان را نظاره‌گر بودم و اینکه من بخواهم درباره اینکه چه اتفاقی بعدا قرار است برای این دو مقام رخ دهد گمانه زنی کنم، بسیار زود خواهد بود.
جنرال جیمز تری، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاثیر حذف این دو وزیر این بود که مساله انتقال مسوولیت‌ها با مانع مواجه شود، پاسخ داد: شغل من این است که این مقامات را متمرکز بر کارشان سازم و من این کار را انجام خواهم داد.
وی افزود: ما همچنان به پیشبرد نیروهای امنیتی ملی افغانستان ادامه خواهیم داد. البته به وضوح تعدیل‌هایی در این زمینه انجام خواهد شد.
جنرال جیمز تری خاطرنشان ساخت که بزرگترین وظیفه حال حاضر وی تداوم استقرار تیم‌های مشاوران امنیتی است که قرار است با هر واحد ارتش ملی افغانستان از نزدیک همکاری کنند تا به فرماندهان افغان در تعیین اینکه چطور وظایف لازم برای جنگیدن را با اتکا به خود انجام دهند، کمک کنند.
وی در خصوص اینکه آیا نیروهای افغان می‌توانند تا پایان سال ۲۰۱۴ به طور کامل وظایف امنیتی را در دست داشته باشند، گفت: آیا من می‌توانم در این زمینه چارچوب زمانی ارایه کنم؟ تنها می‌توانم بگویم من به سطحی از اطمینان رسیده‌ام که در ۲۴ ماه آینده شما شاهد ارتقاء و پیشرفت این نیروها خواهید بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.