فرمانده ارتش در شمال: عملیات طالبان در وردوج را خارجی‌ها رهبری می‌کردند

- ۱۷ حمل ۱۳۹۲

طرح پلان حمله بالای ولسوالی وردوج ولایت بدخشان توسط گروهای دهشت افگن خارجی، ساخته شده بود و به شکل مستقیم آن‌ها این عملیات را رهبری می‌کردند.
جنرال زلمی ویسا فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال افغانستان که روز شنبه در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد گفت: این مشاورین خارجی اتباع کشورهای مختلف بوده و دسترسی به مهارت‌های ساختن ماین‌های کنار جاده را نیز داشتند.
آقای ویسا گفت: با وجود موجودیت این مشاورین خارجی و صعب‌العبور بودن منطقه توانستند که تمام مناطق این ولسوالی را به کنترل در آورده و مخالفان را از منطقه عقب برانند.
او افزود: نظر به گزارش‌های کشفی و استخباراتی‌یی که ما داشتیم، همراه آنها به صفت مشاورین هم اتباع خارجی بودند که شامل اتباع چیچین، پاکستانی‌های اردو زبان، تحریک اسلامی ازبکستان و دو تن از ماهرین ماین از کشور قزاقستان می‌شدند.»
این جنرال ارتش در شمال گفت: رهبری عملیات از جانب دولت افغانستان به دست افغان‌ها بوده، اما در بخش‌های مختلف نیروهای بین المللی یا آیساف نیز آنها را کمک می‌کردند.
فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال گفت: به تاریخ ۱۵ حمل این عملیات کاملاً در وردوج بدخشان پایان یافت و به شمول غیاث الدین خون خور، حمزه، مولوی رزاق، عبدالقهار و عتیق الله چندین تن از فرماندهان گروه طالبان کشته و زخمی شدند.
آقای ویسا گفت: جمعاً ۱۰۰ تن از مخالفان داخلی و خارجی کشته و ۶۰ تن دیگر زخمی شدند. وی همچنان تسریع کرده که در عملیات وردوج، ۲۱ تن از نیروهای امنیتی افغان نیز کشته و زخمی شدند.
او تصریح کرد: در این عملیات در حدود بیشتر از صد نفر کشته و بیشتر از ۶۰ تن دیگرشان زخمی شدند و متاسفانه در عملیات که آغاز شد از جانب نیروهای افغان نیز شش نفر شهید و ۱۵ نفر زخم برداشتند.»
جنرال زلمی ویسا گفت: در عملیات یاد شده بر علاوه اینکه سلاح و مهمات ثقیل و خفیف دشمن به دست آمده، تعدادی از آنها توانسته اند که به کوه‌ها متواری شوند.
وی گفت: در منطقه نیروهای ارتش اکنون هم موجود بوده؛ اما تأمین امنیت بیشتر وظیفه نیرو های پولیس ملی و امنیت ملی است تا آنها باید دیگر نگذارند که مخالفان به منطقه داخل شده و امنیت را بر هم بزنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.