عشق ممنوع و عشق مجاز!

- ۱۷ حمل ۱۳۹۲

بخش نخست
هیچ محدودیت سنی برای عاشق شدن برای ازدواج وجود ندارد. هر شخصی با هر سنی می‌تواند در هر شرایطی عشق را تجربه کند و به دنبال عشق، زنده‌گی زیر یک سقفِ مشترک را شروع کند. گاه یک فرد ۵۰ساله و گاه یک نوجوان ۱۶ساله در یک دوره زمانی کاملاً شبیه هم عمل می‌کنند، آن‌هم تنها در صورت مسأله، یعنی عاشق شدن و تشکیل زنده‌گی دادن! اما این‌که عاشق شدن و ازدواج در سنین پایین و سنین بالا می‌توانند چه تفاوت‌هایی داشته باشند؛ داستانش کاملاً متفاوت است. اگر شما به تازه‌گی عاشق شده‌اید و قصد ازدواج با فرد مورد علاقهتان را دارید و به دنبال این تصمیم‌تان، دیگران با زبان انتقاد به شما گفته‌اند: «الان بسیار زود است»، بهتر است قبل از این‌که در این مورد موضع‌گیری کنید، قدری بیشتر روی نکاتی که در این مقاله برای‌تان شرح داده می‌شود، تامل کنید. در پایان این نوشته متوجه می‌شوید که بهترین سن برای انتخاب فرد مورد علاقهتان چه زمانی است و آیا الان شرایط ازدواج را دارید یا خیر!
وقتی همه چیز را فدا می‌کنی
در سنین پایین، افراد به‌دلیل نداشتن تجربه‌های کم‌تر، اسیر احساسات زودگذر می‌شوند. درست است که عشق و ازدواج در سنین پایین پرسوزوگدازتر از ازدواج در سنین بالاتر است؛ اما این نکته را هم درنظر داشته باشید که همین احساسات مهیج و پرسوزوگداز و ازدواج‌های زودهنگام، می‌توانند پایانی تلخ و ناخوشایند را برای طرفین به‌بار آورند. در سنین پایین، انسان‌ها واقع‌بین نیستند و اگر پایان یک ارتباط زناشویی به جدایی ختم شود، افراد قادر به درک درستی نیستند و دچار وقفه بلندمدت‌تری در زنده‌گی می‌شوند. ولی در سنینی که افراد به رشد اجتماعی بیشتری رسیده‌اند، با وجود سختی و درد شکست ازدواج، راحت‌تر با این اتفاق کنار می‌آیند.
ترس از تنهایی یکی از علت‌های عاشق شدن و ازدواج در سنین پایین است و همین ترس باعث می‌شود در مواردی که حتا فرد مورد علاقهتان مناسب با معیارهای شما نیست، در کنارش بمانید و خودتان را قربانی یک ارتباط زناشوییِ ناموفق بدانید. اما اگر فرد باتجربه‌یی باشید، به خوبی تصمیم می‌گیرید و خود را برای تجربه‌یی بهتر آماده می‌کنید. چه خوش‌مان بیاید یا نه، در سنین پایین به‌خصوص تا ۲۰ ساله‌گی چنین درک درستی از ازدواج و عشق در ما وجود ندارد و به همین دلیل عاشق شدن در این دوره، پردردسرتر از سنین بالاتر است.
آدم مناسب، زمان مناسب
این انتخاب شماست که در سنین کم به دنبال عشق و ماجراجویی‌های آن بروید یا در سنی که کاملاً با تجربه هستید، دل به کسی ببندید و باقی مانده مسیر را با همسر ایده‌آلی که انتخابش کرده‌اید، ادامه دهید. اما یادتان باشد آدم مناسبی که شما قرار است عاشق و دلباخته‌اش شوید و به عنوان همسر او را به همه معرفی کنید، در زمانی مناسب به سمت شما خواهد آمد. در سنین بسیار کم که هنوز دیدگاه‌ها و ایده‌های فکری فرد شکل نگرفته، انتخاب‌ها هم به همان اندازه می‌تواند ناپخته و نادرست باشد. ممکن است فردی که شما در ۱۷ ساله‌گی علاقه به ازدواج با او را داشتید، چند سال بعد مثلاً در ۲۵ ساله‌گی، به نظرتان کامل و مناسب نیاید. اما دلیل این تغییر عقیده، بد بودن یا نامناسب بودنِ فرد مورد علاقهتان نیست، بلکه این اتفاق به دلیل تغییراتی است که هم‌زمان با رشد اجتماعی و فردی شما صورت گرفته است. معیارهای شما مدام در حال تغییر هستند تا زمانی که شما به یک ثبات درست از زنده‌گی برسید. فردی که در ۲۰ ساله‌گی برای ازدواج عاشقش شده‌اید، با فردی که شما در سنین بالاتری نسبت به او علاقه‌مند گشته‌اید، با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. زیرا معیارها و نوع دیدگاه شما در مورد انتخاب افراد، تغییر بزرگی کرده است. پیشنهاد ما به شما این است در سنینی ازدواج کنید که شناخت کافی از اطراف خود و آدم‌های زنده‌گی‌تان داشته باشید. هرچه‌قدر شما کامل‌تر باشید، فرد مناسبی که وارد زنده‌گی‌تان می‌شود، به معیارهای شما نزدیک‌تر خواهد بود و ارتباطی ماندگارتر را تجربه خواهید کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.