وزارت امور داخله: لازم دانسته شده نام اقوام در شناس‌نامه‌ها گنجانیده نشود (اعضای مجلس: در این باره واکنشی سخت خواهیم داشت)

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۸ حمل ۱۳۹۲

مسوولان توزیع شناس‌نامه‌های برقی در وزارت امور داخله می‎گویند: بر اساس مشوره‎‌هایی که انجام داده اند، لازم دانسته شده تا نام اقوام در شکل ظاهری شناس‌نامه‌ها گنجانیده نشود.
آن‌ها همچنان می‌گویند که توزیع فرم شناس‌نامه‌های برقی، از چهار حمل به این سو از ناحیۀ یازدهم شهر کابل آغاز شده و توزیع شناس‌نامه‌ها از ۲۱ حمل سال جاری شروع خواهد شد.
اما با فرا رسیدن زمان توزیع شناس‌نامه‌های برقی، سرو صداها در خصوص چه‌گونه‌گی محتوای این شناسنامه‌ها، بار دیگر بالا گرفته است.
برخی‌ها هراس دارند که ذکر هویت قومی و ملیتی آن‎ها در شناسنامه‌های برقی گنجانیده نشود.
انجنیر معصوم فرهاد رییس توزیع شناس‌نامه‌های برقی می‌گوید، تمام معلومات در بارۀ قوم و هویت افراد در شناس‌نامه‌های برقی در داخل «چِپ» جاسازی خواهد شد، زیرا با در نظر داشت مشوره‌هایی‌که ما داشتیم، لازم دانسته شده تا نام قوم در شکل ظاهری شناسنامه‌ها گنجانیده نشود.
وی افزود، به یازده میلیون نفر شناس‌نامه توزیع خواهد شد، اما امکان دارد که تا زمان برگزاری انتخابات این رقم بیشتر شود و ما بتوانیم برای شمار زیادی از مردم، شناسنامه توزیع کنیم.
انجنیر فرهاد اضافه کرد، توزیع شناس‌نامه‌ها از شهر کابل آغاز خواهد شد و در آینده در شهرهای بزرگی مانند بلخ، بدخشان، کندز، هرات، قندهار و جلال‌آباد نیز این پروسه جریان خواهد یافت.
رییس‌ شناسنامه‌های برقی… ادامه صفحه ۶
لازم دانسته شده نام…
گفت، توزیع شناسنامه‌های برقی در ماه میزان سال جاری در سراسر افغانستان آغاز خواهد شد.
اما شماری از نماینده‌گان مجلس می‌گویند که بحث گنجانیدن و ذکر قومیت قبلاً حل شده و باید وزارت داخله در شناسنامه‌های برقی طبق فیصله، هویت کامل افراد را بگنجاند.
سید جمال‌الدین فکوری بهشتی عضو مجلس نماینده‌گان گفت، وزیر داخله قبلاً گفته بود که هر شهروند افغانستان می‌تواند نام قوم خود را در این شناسنامه‌ها ببینند.
وی تأکید کرد، اگر هویت در شناسنامه‌ها مخفی نگهداشته شود، واکنش مجلس در برابر این قضیه تا زمان حل آن شدید خواهد بود.
به باور او، با توجه به فرصتی که وجود دارد، امکان توزیع شناسنامه‌های برقی بعید به نظر می‌رسد و ممکن که این برنامه عملی نشود.
به گفتۀ او، اگر در ولایاتی که شناسنامه‌های برقی توزیع می‌شود، از کارت‌های رأی‌دهی استفاده نشود، یقیناً انتخابات شفاف خواهد بود؛ در غیر آن، ما شاهد یک انتخابات شفاف نخواهیم بود.
در این حال، بانو ذکیه سنگین نمایندۀ پروان در مجلس می‌گوید، در اوایل چنین مطرح بود که این شناسنامه‌ها تنها به دو زبان پشتو و انگلیسی نوشته شود، اما نماینده‌گان اعتراض کردند و زبان پارسی دری هم به آن اضافه شد.
او گفت، در بارۀ ذکر قوم در شناسنامه‌ها نیز قبلاً نماینده‌گان با وزارت داخله بحث‌هایی داشتند و وزارت داخله گفته بود که این موضوع در داخل چپ جاسازی خواهد شد، اما گنجانیدن نام قوم در داخل چپ درست نیست و باید در شکل ظاهری شناسنامه‌ها نیز گنجانیده شود، تا روشن شود که افغانستان دارای چند ملیت، قوم و زبان است.
این عضو مجلس نماینده‌گان گفت، هرچند حکومت در تلاش توزیع این شناسنامه‌ها در سراسر افغانستان است، اما این امکان وجود ندارد و ممکن است این پروسه ناکام شود.
او تأکید کرد، چون حکومت اعلام کرده که از این شناسنامه‌ها به هدف رأی‌دهی در انتخابات استفاده خواهد شد، بنابراین ممکن است اهدافی در پشت این قضیه نهفته باشد.
او افزود، شاید یک شخص در یک ولایت از شناسنامۀ برقی در انتخابات استفاده کند و در ولایت دیگر از کارت رای‌دهی؛ بنابراین چنین به نظر می‌رسد که انتخابات پیش‌روی یک انتخابات شفاف نخواهد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.